تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر : 142410

آخرین جزئیات از راه اندازی قطار ایران و چین

آخرین جزئیات از راه اندازی قطار ایران و چین
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از برنامه‌های آینده برای گسترش مرزهای ریلی با چین خبر داد؛ این اقدام می‌تواند به توسعه تجارت و انتقال بار بین دو کشور کمک شایانی کند.

به گزارش شهر بورس، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اعلام کرد که در آینده نزدیک، مرزهای دوغارون و میرجاوه به نقاط ورود قطارهای چین به ایران اضافه خواهند شد. این اقدام برای استفاده از مسیر ترانزیت به دیگر کشورها و انتقال بار به ایران انجام می‌شود.

توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و چین

مجیدرضا حریری در مورد حمل ریلی بار میان ایران و چین اظهار داشت: از سال ۲۰۱۵ تاکنون، تردد قطارهای باری بین ایران و چین فعال است. این قطارها می‌توانند از خطوط ریلی ایران تا بنادر غربی اروپا عبور کنند. در حال حاضر، امکان ورود این قطارها از مرزهای اینچه‌برون و سرخس وجود دارد و در آینده مرزهای دوغارون و میرجاوه نیز به این نقاط اضافه می‌شوند. این مسیرها هم به عنوان مسیر ترانزیت به دیگر کشورها و هم برای انتقال بار به ایران استفاده خواهند شد.

وی افزود: سالانه یک تا دو قطار از مسیر اینچه‌برون به چین می‌روند، اما برنامه منظم برای انتقال بار بین ایران و چین وجود ندارد. این ناهماهنگی به ویژه در مورد باری که باید از ایران به چین برود بیشتر مشهود است. دلیل این امر این است که میزان باری که از چین به ایران می‌آید بیشتر از باری است که از ایران به چین می‌رود. همچنین، نوع و وزن محصولاتی که از ایران به چین صادر می‌شوند، مانند مواد معدنی و محصولات پتروشیمی، برای حمل دریایی مناسب‌تر هستند.

حریری خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد از مسیر ریلی برای انتقال بار از شرق کشور به چین استفاده بیشتری شود، نیاز به زیرساخت‌هایی مانند بنادر خشک و ماشین‌های حمل کالا از واحدهای تولیدی به مسیر راه آهن وجود دارد. این امکانات فعلاً در بنادر آبی موجود است و بندر خشک مجهزی در کشور وجود ندارد.

خبر مرتبط
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید

گمرک ایران از واردات بیش از ۴ میلیون و ۲۲۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۹۶۶ میلیون دلار به کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

افزایش واردات از چین در سال جاری

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر محدودیت‌های تخصیص ارز بر واردات از چین گفت: در سال جاری، واردات ایران از چین کاهش نیافته و حتی وزن آن افزایش یافته است. وی افزود: در مورد ارزش تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۳ نمی‌توان اطلاعات دقیقی ارائه داد، زیرا داده‌های گمرک چین و ایران متفاوت هستند. بخشی از باری که از ایران به چین صادر می‌شود از بنادر حاشیه جنوبی خلیج فارس ارسال می‌شود.

حریری در مورد سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران توضیح داد: در دو دهه گذشته، سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده به ایران به طور متوسط کمتر از ۳ میلیارد دلار در سال بوده و از سال ۱۳۹۷ به بعد نیز کاهش یافته است. بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران توسط چینی‌ها و افغانستانی‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: این کاهش بیش از آنکه ناشی از تحریم‌ها باشد، به دلیل رتبه پایین ایران در شاخص‌های بین‌المللی مانند رقابت‌پذیری، آزادی اقتصادی و درک فساد است. این عوامل باعث می‌شود که ایران جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نباشد.

منبع: ایلنا

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ