تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 142129

سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافت/ از دست دادن بازار لبنیات عراق

سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافت/ از دست دادن بازار لبنیات عراق
سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته و فاصله معناداری با متوسط جهانی دارد. این کاهش در پی افزایش قیمت شیرخام و کاهش قدرت خرید خانوارها اتفاق افتاده است.

به گزارش شهر بورس، به گفته علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، سرانه مصرف کنونی لبنیات در کشور ۵۰ کیلوگرم است که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از متوسط جهانی است. وی اظهار داشت که با کاهش قیمت نهاده‌های دامی در مقایسه با سال گذشته، افزایش قیمت مصوب شیرخام به‌طور غیرکارشناسی صورت گرفته است.

تاثیر افزایش قیمت شیرخام بر بازار لبنیات

ظفری بیان کرد که با افزایش قیمت مصوب هر کیلو شیرخام از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان، قیمت محصولات لبنی باید ۲۵ درصد افزایش یابد که این مسئله سرانه مصرف لبنیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او هشدار داد که افزایش قیمت شیرخام و کاهش مصرف لبنیات می‌تواند به تعطیلی واحدهای لبنی منجر شود، به‌گونه‌ای که هزار واحد لبنی تعطیل شده و اکنون کمتر از ۳۰۰ واحد فعال هستند که با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی سرانه کنونی مصرف لبنیات در کشور را ۵۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود که متوسط سرانه جهانی لبنیات ۱۸۹ کیلوگرم است. از سال ۸۹ تاکنون، سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار روند نزولی به خود گرفته است.

ظفری از کاهش صادرات لبنیات نیز خبر داد و بیان کرد که علی‌رغم اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار عراق در اختیار ایران بود، اکنون تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد این بازار در دست ما قرار دارد.

خبر مرتبط
صادرات غیر نفتی 6.5 درصد افزایش یافت
صادرات غیر نفتی 6.5 درصد افزایش یافت

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: ​مجموع صادرات غیر نفتی ایران در ۶ ماهه سال جاری با ۶.۵ درصد افزایش به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات