تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 141920

بحران تامین برق در تابستان، افزایش مصرف و مشکلات جدید

بحران تامین برق در تابستان، افزایش مصرف و مشکلات جدید
با افزایش بی‌سابقه دما و مصرف برق در کشور، صنعت برق با مشکلات جدی مواجه شده است؛ وزیر نیرو اعلام کرد که همکاری هموطنان در مدیریت مصرف برق ضروری است.

به گزارش شهر بورس، به دلیل افزایش شدید دما و افزایش تقاضای مصرف برق، شرایط تامین برق کشور دشوارتر شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های وزیر نیرو، از امروز مشکلاتی در تولید و تأمین برق کافی به وجود خواهد آمد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی، در فصل گرم سال جاری افزایش دما در بیش از ۱۷۰ ایستگاه هواشناسی کشور به ثبت رسیده و دما در برخی مناطق به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده است. این امر منجر به افزایش تقاضای مصرف برق در سراسر کشور شده و شرایط بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت بین ۳ تا ۶ درجه بوده است.

افزایش شدید دما نه تنها منجر به افزایش تقاضای برق به ویژه در بخش خانگی شده، بلکه راندمان تولید و انتقال برق را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به ازای هر درجه افزایش دما، میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات افزایش و ظرفیت تولید برق ۵۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد که این مسئله فشار زیادی به شبکه انتقال وارد می‌کند.

رکوردهای جدید مصرف برق

سال گذشته در مرداد ماه، تنها یک بار رکورد مصرف برق با رسیدن به ۶۹ هزار مگاوات شکست. اما در فصل جاری، شش بار رکورد جدید مصرف برق با رسیدن به ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات ثبت شده است. این در حالی است که هنوز در روزهای آغازین مرداد ماه قرار داریم.

خبر مرتبط
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران

کاهش صادرات فولاد ایران در سال جاری، بحران جدیدی را در این صنعت رقم زده است. سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مشکلات ناشی از قطعی‌های برق، از مهم‌ترین عوامل این بحران هستند.

در سال‌های گذشته، افزایش دما پایدار نبود و پس از چند روز کاهش می‌یافت. اما در سال جاری، دمای هوا به طور مداوم افزایشی بوده و این مسئله در افزایش تقاضای برق نقش موثری داشته است.

رشد مصرف برق در سال جاری

متوسط رشد مصرف برق در سال‌های گذشته سالانه ۴ درصد بود، اما در سال جاری این رقم به ۸ درصد رسیده است. در تهران نیز میزان افزایش مصرف برق ۹ درصد بوده است. افزایش دما و تقاضای مصرف برق فشار زیادی به واحدهای نیروگاهی و شبکه‌های انتقال وارد کرده است.

در روزهای اخیر، به دلیل فشار سنگین وارد شده به واحدهای نیروگاهی، شش واحد با مشکل مواجه شدند که دو واحد مشکلشان حل شد و چهار واحد دیگر نیز به شبکه بازگشتند. وزیر نیرو اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده، قله‌های جدیدی از تقاضای مصرف برق ایجاد شود. بنابراین، از عموم هموطنان درخواست می‌شود با صرفه‌جویی در مصرف برق، به تامین حداکثری برق کمک کنند.

توصیه‌های وزیر نیرو برای مدیریت مصرف برق

وزیر نیرو اعلام کرد که گروه‌های واکنش سریع صنعت برق در آماده باش کامل هستند. برخی اداره‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های مدیریت مصرف برق را رعایت نمی‌کنند که نیاز به دقت و نظارت شرکت‌های توزیع دارد. اگر تمامی مشترکان خانگی در ساعات اوج مصرف (۱۲ ظهر تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۴) از وسایل غیرضروری برقی استفاده نکنند و کولرهای آبی را روی دور کند قرار دهند و دمای آسایش را در کولرهای گازی رعایت کنند، فشار وارد به شبکه کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، صنعت برق نیازمند مدیریت مصرف ۱۵ درصدی توسط مشترکان است که با رعایت نکات ساده محقق می‌شود. باتوجه به فشار زیادی که به شبکه برق وارد شده است، همکاری تمامی مشترکان برای گذراندن تابستان با کمترین چالش ضروری است.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات