تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر : 140949

واریز کمک معیشت و اصلاح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

واریز کمک معیشت و اصلاح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت یک میلیون تومان به‌عنوان کمک معیشت برای حداقل‌بگیران و به‌عنوان بخشی از متناسب‌سازی برای غیرحداقل‌بگیران خبر داد.

به گزارش شهر بورس، پیشنهادی جهت اصلاح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ارائه شده است. در این پیشنهاد آمده است که یک میلیون تومان به‌عنوان کمک معیشت برای حداقل‌بگیران و به‌عنوان بخشی از متناسب‌سازی برای غیرحداقل‌بگیران در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: “این مبلغ به‌عنوان کمک معیشت برای حداقل‌بگیران و به‌عنوان بخشی از متناسب‌سازی برای غیرحداقل‌بگیران پرداخت می‌شود.” اما آیا این مبلغ شامل تمامی مستمری‌بگیران می‌شود؟ این موضوع باید به کلیه مستمری‌بگیرانی که کمتر از یک میلیون تومان بابت متناسب‌سازی دریافت می‌کنند، تعلق گیرد.

جزئیات پیشنهاد

به عبارتی، این مبلغ برای دارندگان ضریب مستمری 2.7 به پایین که متناسب‌سازی آنان زیر یک میلیون تومان است، به‌عنوان کمک معیشت و برای دارندگان ضرایب مستمری بالاتر از 2.7 به‌عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان محسوب می‌شود. باید توجه داشت که دارندگان ضریب مستمری 2.7 به بالا مشمول دریافت مبلغ متناسب‌سازی بیش از یک میلیون تومان می‌گردند.

اکنون می‌توان پیشنهادی برای اصلاح متناسب‌سازی در گام اول به شرح زیر ارائه داد:

خبر مرتبط
حقوق بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان رسید/ همه چیز درباره ثبت‌نام مرحله دوم وام 30 میلیونی
حقوق بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان رسید/ همه چیز درباره ثبت‌نام مرحله دوم وام 30 میلیونی

میانگین حقوق بازنشسته‌ها به ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده و بازنشستگان می‌توانند برای ثبت‌نام وام ۳۰ میلیونی اقدام کنند.

  1. متناسب‌سازی تکلیفی ضرایب مستمری‌ها مطابق بند ر ماده 28 قانون برنامه هفتم توسعه برای دارندگان ضرایب مستمری 2.7 به بالا.
    • بودجه مورد نیاز: 0.6 همت در ماه
    • تعداد افراد مشمول: حدود 600 هزار پرونده
  2. متناسب‌سازی مستمری‌ها در قالب افزایش پایه مستمری به مبلغ ثابت یک میلیون تومان برای دارندگان ضرایب مستمری 1 تا 2.7 و برای ضرایب مستمری کمتر از یک به نسبت ضریب‌مستمری.
    • بودجه مورد نیاز: 3.6 همت در ماه
    • تعداد افراد مشمول: حدود 3.6 میلیون پرونده

بودجه کل متناسب‌سازی 4.2 همت در ماه و 50 همت در سال است.

نقش اصلاح نظام حکمرانی

علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، بیان کرد: یکی از کلیدهای حل مشکل سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، بحث اصلاح نظام حکمرانی درون سازمان و رعایت شاخص‌های مربوط به پایداری آن است. وی تأکید کرد که پایداری بلندمدت صندوق‌ها باید در اولویت دولت بعدی باشد.

در سال‌های گذشته، سازمان تأمین اجتماعی با واگذاری‌های بسیاری مواجه بوده که این موضوع زنگ خطری برای پایداری منابع صندوق به صدا آورده است. این واگذاری‌ها شامل 32 همت در سال 1399، 89 همت در سال 1400، 90 همت در سال 1401 و 70 همت در سال 1402 بوده که بسیاری از این مبالغ صرف هزینه‌های جاری سازمان شده است.

حیدری تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی نیازمند اصلاحات ساختاری جدی است و مدیریت این سازمان باید به‌گونه‌ای باشد که جابه‌جایی قدرت سیاسی نتواند در روند کارهای آن خللی وارد کند. وی افزود که نظام حکمرانی سازمان باید مستقل از دولت‌ها عمل کند و برای مسائل خود راهکارهای مناسب را در نظر بگیرد.

نقش دولت در اصلاحات

حیدری تأکید کرد که دولت‌ها باید متناسب با نیازهای سازمان تأمین اجتماعی و بدون توجه به شعارهای سیاسی، اقدامات لازم را انجام دهند. وی اشاره کرد که در حوزه درمان و سلامت نیز باید سیاست‌های کلان حوزه درمان و عدالت درمانی مورد توجه قرار گیرد تا هزینه از جیب مردم کاهش یابد.

در پایان، حیدری به اهمیت سرمایه‌گذاری منابع سازمان تأمین اجتماعی و عملکرد اقتصادی شستا برای حفظ پایداری صندوق تأکید کرد و اظهار داشت که سهامداری سازمان باید به‌گونه‌ای باشد که سودآوری بیشتری برای صندوق‌ها فراهم آورد.

منبع:  صد آنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ