تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر : 140751

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها منجر به کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها شده است

به گزارش شهر بورس، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در یک نشست خبری اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها در برخی مسیرها شده است. وی اظهار داشت که با این اقدام، بازار از دلالان پاک‌سازی شده است.

اسعدی سامانی یادآور شد که ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده بود و این دستورالعمل در سال 94 تصویب و اجرا شد. او افزود که تعداد مسافران از 17 میلیون نفر در سال 94 به 24 میلیون نفر در سال 97 افزایش یافت. با این حال، نوسانات ارزی در سال 97 باعث دخالت دولت در بازار حمل‌ونقل هوایی و کاهش تعداد مسافران به زیر 18 میلیون نفر شد.

وضعیت فعلی حمل‌ونقل هوایی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد که تقاضا برای حمل‌ونقل هوایی در پروازهای داخلی سالانه حدود 36 میلیون نفر است، اما بسیاری از هواپیماها به دلیل نرخ‌گذاری دستوری زمین‌گیر شده‌اند. در حال حاضر، 113 هواپیما زمین‌گیر است و برای فعال شدن آن‌ها به 500 میلیون دلار نیاز است.

اسعدی سامانی با اشاره به زیان شرکت‌های هواپیمایی به دلیل نرخ‌های دستوری گفت: شرکت‌های هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و در نهایت، 21 آذرماه سال گذشته دیوان عدالت اداری حکم به منع مداخله ستاد تنظیم بازار داد.

خبر مرتبط
نوسازی ناوگان هوایی کشور به 26 سال
نوسازی ناوگان هوایی کشور به 26 سال

نوسازی ناوگان هوایی کشور به 26 سال/ ناوگان هوایی ایران با کاهش عمر به ۲۶ سال، جوان‌تر و کارآمدتر شده است.

وی افزود که پس از رای دیوان، وزارت راه و شهرسازی درخواست اعمال ماده 91 کرد که در نهایت این درخواست رد شد و رئیس دیوان رای به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما داد.

اسعدی سامانی ادامه داد که با دریافت رای دیوان، هماهنگی لازم برای آزادسازی نرخ‌ها با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و قیمت هر صندلی پروازی 40 دلار تعیین شد. این در حالی است که پیشنهاد شرکت‌های هواپیمایی برای هر صندلی پروازی 51 دلار بود که مورد همکاری وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفت.

تاثیر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

اسعدی سامانی اشاره کرد که پس از آزادسازی نرخ بلیت، قیمت‌ها در برخی مسیرها به نصف کاهش یافته است. به عنوان نمونه، قیمت بلیت تهران-مشهد از 2.7 میلیون تومان به 1.2 میلیون تومان و بلیت تهران-شیراز از 2.4 میلیون تومان به 800 هزار تومان کاهش یافته است.

وی تأکید کرد که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دست دلالان از بازار کوتاه شده است و انتظار دارد که وزارت راه و شهرسازی به اجرای قانون پایبند باشد. همچنین، او بیان کرد که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی با نرخ‌های دستوری زیان‌ده بوده‌اند.

اسعدی سامانی درباره تحویل سوخت یارانه‌ای به ایرلاین‌ها گفت: دولت این سوخت را به صورت غیرمستقیم به مردم می‌دهد و در صورت حذف آن، قطعا روی قیمت بلیت هواپیما تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: تسنیم

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ