تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر : 140306

پذیرش ۱۰ شرکت برای عرضه پساب در بورس انرژی

پذیرش ۱۰ شرکت برای عرضه پساب در بورس انرژی
مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به پذیرش ۱۰ شرکت آب و فاضلاب در بورس انرژی از عرضه یک میلیون متر مکعب پساب با استفاده از ساز و کار بورس خبر داد.

به گزارش شهر بورس، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی گفت: تعداد شرکت‌های آب و فاضلاب پذیرش شده برای عرضه پساب را ۱۰ شرکت اعلام کرد و افزود: ما از هر شرکت تعهدات عرضه را جداگانه گرفته‌ایم. این تعهدات در امیدنامه‌های پساب‌های پذیرفته شده، در سایت بورس انرژی منتشر شده است.

وی افزود: حجم عرضه پساب به ازای هر استان عددهای متفاوتی است.

نقوی درباره ساز و کار تحویل پساب خریداری شده از بورس بیان کرد: هر عرضه‌ای که در بورس انجام می‌شود، عرضه کننده شرایط عرضه و تحویل کالا را عنوان می‌کند. خریداری که می‌خواهد آن کالا را خریداری کند، متناسب با شرایطی که عرضه کننده دارد، بررسی‌هایش را انجام می‌دهد و اگر متناسب با آن شرایط، دریافت محصول برایش امکان‌پذیر بود، می‌تواند کالایش را دریافت کند.

وی ادامه داد: در کالای پساب هم همین موضوع برقرار است. بعضی از صنایع کوچک می‌توانند در قالب بار تانکری پساب‌ها را دریافت کنند و بعضی‌ها هم باید شرایطی مثل خط انتقال را فراهم کرده باشند و خرید پساب بر اساس خط انتقال انجام می‌شود.

خبر مرتبط
بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران رونمایی شد
بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران رونمایی شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران از رونمایی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران خبر داد.

عرضه یک میلیارد متر مکعب پساب در بورس

مدیرعامل بورس انرژی درباره میزان عرضه پساب در بورس گفت: در حال حاضر فقط یک عرضه پساب در بورس انجام شده است و عرضه کنندگان اگر بحث تضامین را حل کنند، عرضه‌ها را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: این تنوع وجود دارد که عرضه پساب به شیوه‌های مختلف توسط عرضه‌کنندگان انجام شود.


بیشتر بخوانید:پیش‌بینی آینده بازار خودرو پس از آزادسازی واردات/ واکنش خودرو و خساپا چه خواهد بود؟


به گفته نقوی، حجم تنها عرضه انجام شده در بورس حدود یک میلیون متر مکعب است. در این عرضه نیز خریدار ملزم به تدارک زیرساخت لازم برای تحویل پساب بوده است.

وی یادآور شد: ما در بورس محدودیتی برای سمت عرضه نداریم. عرضه‌کنندگان تا سقف تعهدات و تولیدی که دارند می‌توانند عرضه پساب را انجام دهند، به شرط اینکه تضامین لازم را نزد شرکت سپرده‌گذاری بگذارند.

مدیر عامل بورس انرژی توضیح داد: در خصوص پساب یکسری قوانین داریم. هم در برنامه هفتم بر استفاده از آب بازچرخانی شده برای صنایع تاکید شده است و هم در بودجه دو سال گذشته آمده است که صنایع صرفا باید از آب‌های بازچرخانی شده استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برخی صنایع خیلی بزرگ ما در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری‌های خاص خودشان را انجام داده بودند و برداشت پساب را دارند اما عمده صنایع کشور ما این امکان را ندارند، بستر بورس سبب می‌شود که در یک فضای کاملا شفاف و رقابتی بتوانند نسبت به خرید پساب و تامین نیازهای خود اقدام کنند.

تناقض آمار

در حالی که مدیر عامل بورس انرژی از عرضه یک میلیون متر مکعب پساب در بورس انرژی خبر داد، وزارت نیرو اعلام کرده است که برای نخستین بار در کشور هفت میلیون متر مکعب پساب در بورس انرژی مبادله شده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه آبفای کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار در تاریخ کشور پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران در بازار بورس عرضه شد و در نخستین عرضه پساب در بورس انرژی، ۷ میلیون متر مکعب پساب در اختیار صنایع قرار گرفت.

به گفته مسعود باقرزاده: ۱.۶ میلیارد متر مکعب پساب تولیدی کشور است که تاکنون توانسته‌ایم ۷ میلیون مترمکعب را به صنایع واگذار کنیم.

وی افزود: اولویت نخست ما در تولید و تأمین پساب برای صنایعی است که قبلاً تخصیص آب داشتند، بنابراین طبق قانون تخصیص آب این صنایع را لغو و برای آن‌ها پساب تأمین می‌کنیم. این امر کمک می‌کند تا در یک افق چندساله درصد قابل توجهی از مصرف آب شرب توسط صنایع کسر شود و با جایگزینی پساب بتوانیم آن را در اختیار شرب قرار دهیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ