تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
کد خبر : 139751

ساخت مسکن کارگری به کجا رسید؟

ساخت مسکن کارگری به کجا رسید؟
با نزدیک شدن به پایان دولت سیزدهم، دستاوردهای وزارت کار با چالش‌های بسیاری مواجه است. آیا وعده‌های ساخت مسکن برای کارگران به واقعیت پیوسته است؟

به گزارش شهر بورس، این روزها، در آستانه پایان دولت سیزدهم، زمان ارزیابی دستاوردها و موفقیت‌ها است و مسئولان تلاش می‌کنند تا نتایج عملکرد خود را به نمایش بگذارند. از ابتدای کار، مدیران وزارت کار دولت سیزدهم با ارائه آمار و ارقام کمّی سعی در نشان دادن موفقیت‌های خود داشتند، اما این آمارها اغلب با آمار رسمی نهادهای قانونی همخوانی نداشتند. برای مثال، آماری که وزارت کار درباره نرخ حوادث کار و مرگ و میر ناشی از آن اعلام می‌کرد، کمتر از نصف آماری بود که پزشکی قانونی ارائه می‌داد.

این روند آمارسازی و اصرار بر نشان دادن موفقیت‌های کمّی در روزهای پایانی دولت تشدید شده است. به عنوان مثال، در 12 تیرماه، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست تبیین کارنامه سه ساله دولت سیزدهم به شاخص‌های موفقیت وزارت کار اشاره کرد و اعلام کرد: تعداد مقرری بگیران از 240 هزار نفر در ابتدای دولت سیزدهم به 158 هزار نفر تا پایان اسفند 1402 کاهش یافته است و همچنین تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار از 940 به 607 بنگاه کاهش یافته است.

ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم از نگاه فعالان کارگری

احسان سهرابی، فعال کارگری، معتقد است که ارزیابی کارنامه دولت در حوزه وزارت کار باید توسط ذینفعان اصلی، یعنی تشکل‌های کارگری صورت گیرد. او اظهار داشت که ارائه آمار و ارقام کمّی توسط مسئولان دولتی که در زندگی واقعی کارگران تأثیری ندارد، نمی‌تواند بیانگر موفقیت باشد. سهرابی افزود: این اعداد و ارقام باید به شیوه‌ای مستقل و کیفی ارزیابی شوند.

سهرابی همچنین به عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: مذاکرات مزدی 1403 که نمایندگان کارگران جلسه را ترک کردند و مصوبه دستمزد بدون امضای کارگران تصویب و ابلاغ شد، نمونه بارزی از عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی است.

خبر مرتبط
خانه‌دار شدن اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان
خانه‌دار شدن اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد که اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند خانه‌دار شوند. وی همچنین از افزایش وام نهضت ملی مسکن برای کاهش آورده متقاضیان خبر داد.

چالش‌های اصلاحات قانون کار و بیمه بیکاری

یکی از اقدامات دولت سیزدهم که رعیتی فرد به آن اشاره کرد، اصلاح قانون کار بود. سهرابی در این رابطه بیان کرد: آیا این اصلاحات با نظر مثبت ذینفعان و نمایندگان کارگری انجام شده است؟ آیا کارگران از بندهای لایحه پیشنهادی دولت راضی هستند؟

او همچنین کاهش نرخ مقرری‌بگیران را به عنوان یکی از افتخارات دولت زیر سوال برد و اظهار داشت: آیا اصلاحاتی که منجر به حذف مقرری بیکاری عده‌ای شده، دستاورد است؟ آیا آن‌هایی که از چرخه مقرری‌بگیری حذف شده‌اند، به کار بازگشته‌اند؟

ایمنی کارگاه‌ها و نرخ حوادث کار

رعیتی فرد از اجرای طرح آموزش ایمنی در کارگاه‌های زیر 10 نفر کارکن خبر داد و اعلام کرد که حدود 7 میلیون و 300 هزار نفر ساعت آموزش به کارگران داده شده است. با این حال، سهرابی اظهار داشت که افزایش نرخ حوادث کار و مرگ و میر ناشی از آن نشان‌دهنده ناکارآمدی این اقدامات است.

مسکن کارگری؛ وعده‌ها و واقعیت‌ها

یکی از بزرگ‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم، ساخت سالانه یک میلیون مسکن با اولویت کارگران بود. اما تا کنون، هیچ یک از این مسکن‌ها به دست خانواده‌های کارگری نرسیده است. محمدرضا چکشیان، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار، در مراسم تبیین دستاوردها به ایجاد قرارگاه مسکن کارگری اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت ماده 149 قانون کار و مشارکت کارفرمایان و تامین زمین برای کارگران اقداماتی صورت گرفته است اما هنوز هیچ نتیجه ملموسی از این اقدامات مشاهده نشده است.

منبع: اکونگار

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ