تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 138429

تجارت جهانی، کلید رشد اقتصادی ایران

تجارت جهانی، کلید رشد اقتصادی ایران
تحلیل ۱۲ ساله تورم کالاهای صادراتی و وارداتی ایران نشان می‌دهد تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد داشته‌اند.

به گزارش شهر بورس، بررسی آمارهای تورم سالانه کالاهای وارداتی و صادراتی در ۱۲ سال گذشته نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا تاثیر زیادی بر سودآوری تجارت ایران داشته است.

اهمیت تجارت جهانی برای اقتصاد ایران

تجارت جهانی یکی از اساسی‌ترین مجاری تنفسی هر اقتصاد است. اقتصادی که به این مجرا متصل نباشد یا رشد نمی‌کند یا به رشد مطلوب با تمامی ظرفیت‌ها نخواهد رسید. برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های خالی در اقتصاد و توسعه تکنولوژیک، ارتباط با جهان ضروری است.

تاثیر تورم کالاهای صادراتی و وارداتی

در تجارت جهانی، کالاهای تولید شده در یک کشور زمانیکه به بازار بین‌المللی عرضه می‌شود با توجه به تقاضایی که برای آن وجود دارد به قیمت مشخصی بفروش می‌رسد. این قیمت نشانگر هزینه تولید، حمل و نقل و کیفیت محصول است.

برای ارزیابی توان رقابت و سودآوری در تجارت جهانی، باید به تورم دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی توجه کنیم. تورم دلاری سالانه کالاهای صادراتی نشان‌دهنده میزان افزایش قیمت دلاری این کالاها است. همچنین باید تورم سالانه کالاهای وارداتی را نیز بررسی کرد تا میزان افزایش قیمت دلاری کالاهای وارد شده به داخل کشور مشخص شود.

خبر مرتبط
پیش‌بینی نرخ تورم تا پایان سال/ آیا بانک مرکزی به هدف خود می‌رسد؟
پیش‌بینی نرخ تورم تا پایان سال/ آیا بانک مرکزی به هدف خود می‌رسد؟

استاد اقتصاد دانشگاه رازی با تاکید بر ریسک‌های پیرامون فضای اقتصادی ایران پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم در بهترین حالت تا پایان سال بین ۳۰ تا ۳۵ درصد قرار می‌گیرد.

مقایسه تورم کالاهای وارداتی و صادراتی

با مقایسه این دو تورم، می‌توان فهمید در تجارت انجام شده در طول یک سال، کیفیت، توان رقابت و سودآوری حاصل از تجارت تولیدات داخل نسبت به تولیدات خارجی چگونه بوده است. برای مثال، زمانی که تورم سالانه کالاهای وارداتی بیشتر از کالاهای صادراتی باشد، به معنای افزایش قیمت کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی است که نشان‌دهنده ضرر اقتصادی برای کشور است.

تحلیل دوره‌های مختلف تجارت ایران

شروع تحریم‌های نفتی و بانکی (سال ۹۱)

سال ۹۱ مصادف با شروع تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران است. در این سال توان فروش نفت و ارتباطات بانکی از کشور گرفته شد و شوک شدیدی به صنعت و تولید داخل وارد آمد. در نتیجه، تورم کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی اختلاف زیادی داشت و بیشتر بود.

برجام، فرصتی راهبردی در تجارت خارجی (سال ۹۴-۹۷)

در سال ۹۴ توافق برجام بهبود چشمگیری در شاخص‌های تجارت کشور داشت. تورم سالانه کالاهای وارداتی و صادراتی همگرا شد و در سال ۹۷ تورم کالاهای صادراتی به سطحی بالاتر از تورم کالاهای وارداتی رسید.

تجارت پساترامپ (سال ۹۷-۱۴۰۲)

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شد. در تمامی سال‌های پس از ۹۷ (به جز ۱۴۰۰) تورم دلاری سالانه کالاهای وارداتی و صادراتی واگرا شد. در سال ۱۴۰۲ تورم کالاهای صادراتی منفی و تورم کالاهای وارداتی مثبت شد.

در دوره‌هایی که تحریم‌ها نبود و ارتباطات بین‌المللی برقرار بود، تجارت برای ایران سودآور بود. اما در زمان‌هایی که ارتباطات بین‌المللی محدود شد، تجارت برای کشور زیان‌بار بود.

منبع: اکوایران

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات