تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 136311

اقدامات ضد کارگری دولت سیزدهم/ عدم توجه به حقوق کار و نیروی کار کشور

اقدامات ضد کارگری دولت سیزدهم/ عدم توجه به حقوق کار و نیروی کار کشور
شرایط اقتصادی سخت جامعه کارگری و بازنشستگان در انتظار تغییرات اساسی در دولت چهاردهم است.

به گزارش شهر بورس، با توجه به شرایط اقتصادی سختی که در حال حاضر برای جامعه کارگری و بازنشستگی وجود دارد، دولت چهاردهم پس از تشکیل باید رویکردی جدی و جهت‌دار در خصوص مطالبات و مزد کارگران اتخاذ کند.

شورای عالی کار سال‌هاست که در اسفندماه تکلیف میزان افزایش حقوق و دستمزد را مشخص و به کارفرماها ابلاغ می‌کند. با این حال، امسال با گذشت یک فصل از سال، تعیین تکلیف حقوق و دستمزد سال 1403 همچنان محل بحث کارگران است. این در حالی است که دولت مصوبه‌ای را اجرایی کرده که بدون امضای نمایندگان کارگری است و هنوز خبری از تشکیل جلسه و دلجویی از کارگران نیست. امید می‌رود که در دولت چهاردهم به این موضوع رسیدگی شود.

عدم تعیین تکلیف حقوق و دستمزد

حمید حاج اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که چرا در ابتدای تابستان حقوق و دستمزد تعیین تکلیف نشده است، اظهار داشت: مصوبه دستمزد ابلاغ شده و اکنون در حال اجراست. وی افزود: این مصوبه توسط نمایندگان کارگری در شورای عالی کار امضا نشده و کارگران به آن معترض هستند.

خبر مرتبط
فعالان کارگری خواستار استعفای میدری، وزیر کار شدند
فعالان کارگری خواستار استعفای میدری، وزیر کار شدند

فعال کارگری و پژوهشگر اقتصادی گفت: مایه تاسف است که یک ساعت پس از حادثه وزیر کار می آید و می گوید حادثه ای است که بوده و کاری اش نمی شد کرد.

دولت سیزدهم ضد کارگری بود

این فعال حوزه کارگری دولت سیزدهم را یک دولت ضد کارگری برشمرد و گفت: این دولت به حقوق کار و نیروی کار کشور اعتقادی نداشت و برداشت‌های مذهبی‌اش بر تصمیم‌گیری‌هایش تأثیرگذار بود. این دولت فکر می‌کرد که می‌تواند به تنهایی در مورد دستمزد کارگران تصمیم‌گیری کند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: دولت سیزدهم به هیچ وجه استقلال نهادهای کارگری و تأثیرگذاری آن‌ها بر بازار کار را قبول نداشت. این دولت به اصول سه جانبه‌گرایی در حوزه بازار کار اهمیتی نمی‌داد و مطالبات کارگران را نادیده می‌گرفت.

توصیه به دولت چهاردهم

این فعال حوزه کارگری تأکید کرد که دولت چهاردهم باید رویکردی جدی و جهت‌دار در خصوص مطالبات و مزد کارگران اتخاذ کند. وی افزود: دولت باید مشکلات عمده کارگران را در جلسات مطرح و بازنگری کند و یا مزایای جدیدی برای این بخش تعریف کند.

حاج اسماعیلی همچنین به اهمیت جایگاه مردم در سیاست‌های کلان کشور اشاره کرد و گفت: دولت چهاردهم باید به نقش و اهمیت مردم اعتقاد داشته باشد تا در بخش‌های کوچکتر مانند حوزه‌های کارگری شاهد تحول باشیم.

وابستگی‌های نمایندگان کارگری

این فعال حوزه کارگری با اشاره به ضعف‌های نمایندگان کارگری در سال‌های اخیر، گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم آدم‌های برجسته‌ای را به عنوان نمایندگان کارگری آموزش دهیم که وابستگی نداشته باشند و با شرافت و امانت‌داری از حقوق کارگران دفاع کنند.

انتقادات به وزارت کار

حاج اسماعیلی در پایان افزود: به نظر من وزیر کار فعلی صلاحیت و شایستگی تصدی این وزارتخانه مهم را ندارد. بهتر بود یک فرد کارشناس و معتقد به حقوق مردم در این موقعیت قرار می‌گرفت.

منبع: خبرآنلاین

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات