شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
کد خبر : 13510

یادداشت؛

لزوم تحول در کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی

به گزارش شهر بورس، کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در آخرین سال‌های پهلوی اول شکل گرفت و در سال 1399، آیین‌نامه‌های جدیدی بر آن افزوده شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در یکم آبان ماه 58، لایحه استقلال کانون کارشناسان رسمی از سوی شورای انقلاب صادر شد. در سال

به گزارش شهر بورس، کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در آخرین سال‌های پهلوی اول شکل گرفت و در سال 1399، آیین‌نامه‌های جدیدی بر آن افزوده شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در یکم آبان ماه 58، لایحه استقلال کانون کارشناسان رسمی از سوی شورای انقلاب صادر شد.

در سال ۱۳۶۰ پس از کانون تهران، کانون تبریز به‌عنوان اولین کانون استانی کشور با ۳۱ عضو در چند رشته تخصصی آغاز به کارکرد.

لزوم تحول در کانون کارشناسان رسمی دادگستری

هم‌اکنون ۲۵ هزار کارشناس در همه رشته‌های تخصصی در کشور به محافل قضایی، اداری و بانکی خدمات می‌دهند که حدود ۵ درصد آن در آذربایجان شرقی است.

خوشبختانه دکتر طهماسب مظاهری ریاست فرهیخته شورای عالی کارشناسان رسمی کشور، در چند سال گذشته با درایت و کارکشتگی سکان‌دار بزرگ‌ترین کانون کارشناسان رسمی خاورمیانه را عهده‌دار بوده و معتقد است که کارشناسان قضات درصحنه حاضرند.

نگاهی به تاریخ کانون تبریز نشان می‌دهد که در توسعه آن مردان خوش‌نامی چون شادروانان بنی اسماعیل و خیاط خامنه و در دو دهه اخیر مردان خبره‌ای چون آقایان مهندس عجمی، نسیمی، فتحی، وثوقی، دکتر محامد خسروشاهی و مهندس رنجبر تلاش وافری داشتند.

یکی از این افراد تأثیرگذار کانون دکتر میر داوود محامد خسروشاهی است که هم‌اکنون دو دوره متوالی عضو هیئت رئیسه شورای عالی کارشناسان رسمی کشور و افتخار اعضای کانون‌های آذربایجان بوده و در 9 سال ریاست وی شاهد تحولات بسیار خوبی در کانون تبریز بودیم، به طوری که کانون را از خانه به دوشی بودن که ده‌ها سال در دفاتر استیجاری مستقر بود رهانید و با خرید محل فعلی کانون در میدان کارشناس خیابان نظامی ولیعصر تبریز، یکی از مجلل‌ترین و زیباترین ساختمان‌های کانون‌های کشور را از خود به یادگار گذاشت.

وی با پیروی از این سخن بزرگان (درختی بپرور که بار آورد) دست به کار بزرگی زد و ۱۵ هزار متر ملک اداری، آموزشی و رفاهی را در قلب شهرک خاوران خریداری کرد که اکنون بیش از 300 میلیارد تومان ارزش دارد و بزرگی و چشمگیری و اثر بخشی این امکانات را مردانی قوی فکر که با برگزاری انتخابات آتی هیئت رئیسه کانون را عهده دار خواهند شد، باید بدانند.

خوشبختانه با مخالفت قریب به اتفاق اعضا کانون استان در مجمع عمومی سال ۹۸ با جلوگیری از طرح خام و ناپخته تخریب ساختمان مجلل فعلی، زمینه لازم برای احداث مجتمع بزرگ اداری، آموزشی و رفاهی کانون تبریز در همین شهرک خاوران فراهم خواهد شد.

دکتر خسروشاهی برخلاف کسانی که با توزیع سررسید در بین محافل اداری و بانکی و یا استفاده از موقعیت به دنبال تغییر رشته کارشناسی به رشته‌های پر طرفدار و برخورداری از ارجاعات بیشتر کار کارشناسی و کسب درامدهای مناسب باشد علاوه بر شکستن انحصار جذب کارشناس در کانون تبریز برای مساوات در ارجاع کار کارشناسی، اتوماسیون اداری را نیز برای شفاف سازی راه انداخت.

واقعیت این است که تبعیض در ارجاع کار کارشناسی سال‌هاست که دغدغه اکثر کارشناسان در کشور است، طوری که ریاست فرهیخته و محبوب قوه قضاییه چندی پیش در نشست با کارشناسان اعلام کرد که 90 درصد کارشناسی‌ها به 10 درصد کارشناسان ارجاع می‌شود و یا کمتر.

لزوم تحول در کانون کارشناسان رسمی دادگستری

بنابراین 90 درصد از کارشناسان یا ارجاعی به آن‌ها صورت نمی‌گیرد و یا کمتر به آن‌ها ارجاع می‌شود که این موضوع حتماً باید ساماندهی شود.

معاون اول قوه قضاییه نیز چندی پیش با تأکید بر اراده این قوه در ارتقا جایگاه کانون کارشناسان رسمی دادگستری بر لزوم بازنگری و اصلاح قانون کارشناسان باهدف جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت در ارجاع پرونده‌های مهم به تعداد خاصی از کارشناسان تأکید داشت.

مع‌الوصف کارشناسان رسمی کانون تبریز امیدوارند با انتخاب افراد پاک دست و کار بلد و خبره در انتخابات آتی هیئت رئیسه کانون، علاوه بر ارتقا جایگاه کانون در سطح کشور و هم‌زمان با حفظ ساختمان زیبای فعلی و تقویت تعاونی رفاهی کارشناسان تبریز، شاهد طراحی و اجرا و احداث مجتمع اداری آموزشی و رفاهی مجهز و مدرنی در شهرک خاوران باشند تا یادگاری برای نسل‌های بعدی و الگویی برای سایر کانون‌های استانی کشور باشد.

گزارش از محمد فرج پور باسمنجی
کارشناس رسمی دادگستری در امور خبرنگاری و روزنامه نگاری

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان