تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 132380

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

کابوس قطعی برق بر سرِ اقتصاد کشور

کابوس قطعی برق بر سرِ اقتصاد کشور
با گرم شدن هوا دوباره کابوس قطعی برق بر سرِ اقتصاد کشور سایه انداخته است و بسیاری از صنایع نگران تعطیلی‌های مکرر برق و ضررهای اقتصادی آن هستند.

به گزارش شهر بورس، چند سالی است که فرارسیدن فصل تابستان به وحشت صنایع تبدیل شده است زیرا به دلیل کمبود برق، دولت‌ها برای جلوگیری از نارضایتی مردم و تامین برق کشور اقدام به قطع برق صنایع آن هم در روزهای اوج تولید می‌کنند و هیچ راه فراری هم برای صنایع وجود ندارد.

قطعی برق صنایع که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌شود نه تنها مستقیما بر روی صنایع مختلفی مانند صنعت فولاد، سیمان، لوازم خانگی و… اثر می‌گذارد بلکه اقتصاد و اشتغال کشور را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قطعی برق صنایع مختلف برابر است با تعطیلی تولید و به تبع آن کاهش شدید تولید؛ زمانیکه تولید کاهش می‌یابد در حالیکه تقاضا ثابت است قیمت‌ها به یکباره بالا می‌رود و همین موضوع باز هم اقتصاد کلان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به فرض مثال یک کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تولید 10 تن سیمان فعالیت می‌کند، زمانیکه برق این کارخانه به طور مداوم قطع می‌شود ظرفیت تولید در این کارخانه به پنج تن می‌رسد در حالیکه تقاضا برای این سیمان ثابت است. نتیجه این کاهش تولید و ثابت بودن تقاضا افزایش شدید قیمت سیمان خواهد بود که بعدا هزینه‌ها در ساخت و ساز را افزایش می‌دهد و به همین روال روی تمام بخش‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

با یک نگاه به تعداد صنایع و میزان قطعی برق می‌توان به ضرر چند صد میلیارد دلاری اقتصاد کشور از این قطعی پی برد.


بیشتر بخوانید: قبض برق کم مصرف‌ها رایگان می‌شود


در حالیکه دولت تلاش می‌کند  برای کاهش قطعی برق خانگی، برق صنایع را قطع کند و نارضایتی عمومی را کاهش دهد اما در نهایت قطعی برق صنایع به ضرر عموم مردم تمام می‌شود؛ وقتی که تولید صنایع کاهش می‌یابد و قیمت‌ها بالا می‌رود این عموم مردم هستند که از ضربه به اقتصاد متضرر می‌شوند. کاهش تولید یعنی کاهش ارزآوری و کاهش ارزآوری یعنی افزایش قیمت دلار. افزایش قیمت دلار مستقیما روی افزایش قیمت‌ها و معیشت مردم تاثیر دارد و این همان چیزی است که ظاهرا دولت‌ها توجه چندانی به آن ندارند.

از سوی دیگر وقتی کارخانه‌ها به مدت سه ماه و بیشتر با کمبود برق و کاهش تولید مواجه می‌شوند در پرداخت دستمزد کارگران و کارکنانشان نیز به مشکل بر می‌خورند و حتی در مقاطعی مجبور به تعدیل نیرو هم می‌شوند که باعث بحران اشتغال در کشور می‌شود.

نکته تاسف بار اینجاست که این روند در تابستان امسال هم ادامه خواهد داشت؛ با توجه به ناترازی برق و اینکه وزیر نیرو اعلام کرده است که تابستان امسال قطعی برق نخواهیم داشت، قطعا مقصود وزیر نیرو عدم قطع برق خانگی است و این یعنی برای اینکه برق خانگی قطع نشود، قطعی برق صنایع بیشتر و طولانی‌تر خواهد بود و به تبع آن یعنی ضرر اقتصادی این قطعی برق نیز بیشتر خواهد شد!

نکته عجیب و صدالبته تاسف بار دیگر این است که تصمیم برای قطعی برق همواره محدود به صنایع می‌شود و رعایتی برای کنترل مصرف برق در ادارات دولتی، سازمان‌های خصوصی و شهرداری‌ها وجود ندارد و عملا بار کنترل تراز برق فقط بر دوش صنایع قرار می‌گیرد.

با ادامه این روند در تابستان امسال قطعا، بحران تولید شدت خواهد یافت و باید شاهد اثرات وحشتناک این کاهش تولید بر اقتصاد کشور باشیم.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات