تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۱۲
کد خبر : 137060

۵۰ سال اقتصاد ایران/ کاهش میزان ارز مسافرتی به 300 دلار در سال

۵۰ سال اقتصاد ایران/ کاهش میزان ارز مسافرتی به 300 دلار در سال
در این گزارش نگاهی می اندازیم به تصمیم گیری ها، چالش ها و فراز و فرودهای اقتصاد ایران از ۵۰ سال قبل تا کنون!

به گزارش شهر بورس، پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» با هدف تحلیل وضعیت اقتصادی کشور از طریق بررسی اخبار و گزارش‌های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران می‌پردازد. این پروژه با تجزیه و تحلیل تاثیرات اقتصاد بر جامعه و تاثیرپذیری اقتصاد از سایر موضوعات، پاسخی به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی ارائه می‌دهد. وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه تلاش‌ها و تصمیم‌گیری‌های دهه‌های گذشته است. امسال در این پروژه سال‌های 1394، 1384، 1374، 1364 و 1354 از هر دهه انتخاب شده است.

نهم تیر 1354؛ افزایش قیمت شورلت ایرانی

امروز اطلاع حاصل شد که در مورد افزایش بهای مدل‌های مختلف شورلت ایران آخرین بررسی‌ها انجام گرفته و رقم نهایی آن احتمالا عصر امروز تعیین خواهد شد. گزارش‌ها حاکی است که افزایش قیمت با وجود رقم چشمگیر، کمتر از پیشنهاد اولیه به مرکز بررسی‌های قیمت‌ها خواهد بود. اتومبیل شورلت مدت‌هاست که در انتظار تعیین تکلیف قیمت به نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شود. ظاهرا این موضوع فردا روشن و اعلام خواهد شد.

نهم تیر 1364؛ اعلام میزان جدید ارز پرداختی به مسافران خارجی

به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به تصویب هیات وزیران، میزان ارز پرداختی به مسافران عازم خارج از کشور کاهش یافت. متن تصویب‌نامه هیات وزیران به شرح زیر است:

  1. ارز پرداختی به هر جلد گذرنامه (دسته‌جمعی و یا منفرد) در هر سال 300 دلار می‌باشد که 5 دلار آن به صورت نقد و معادل 250 دلار ارز مورد نظر مسافر به صورت چک مسافرتی (تراول چک) قابل پرداخت در همان کشور پرداخت می‌گردد.
  2. مسافرت‌های دسته‌جمعی که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی انجام می‌پذیرد از نظر فوریت اخذ گذرنامه و ارز اولویت دارند.

نهم تیر 1384؛ عدم مخالفت با ورود تویوتا و بنز

هیچ‌گونه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود خودروهای لوکس بنز و تویوتا صورت نگرفته است. سید محمود بهشتیان، معاون امور گمرکی گمرک، درخصوص ادعای شرکت تویوتا و بنز مبنی بر مخالفت گمرک برای ورود این خودروها به کشور گفت: هیچ‌گونه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود این خودروها به کشور صورت نگرفته است. وی با تاکید بر اینکه گمرک تنها با دریافت حقوق و عوارض اقدام به ترخیص کالا می‌کند، تصریح کرد: ورود خودرو به کشور مستلزم دریافت مجوزهایی است؛ به عنوان نمونه خودرو باید یا آخرین مدل و یا یک سال از مدل گذشته و کار نکرده باشد. بهشتیان ادامه داد: این خودروها باید توسط وزارت بازرگانی ثبت سفارش شوند و در ایران نمایندگانی برای تعمیرات داشته باشند، همچنین باید مجوز کمیته بهینه‌سازی مصرف سوخت، محیط زیست و استاندارد را اخذ کرده باشند.

خبر مرتبط
نکات عجیب واردات خودروهای خارجی در ایران
نکات عجیب واردات خودروهای خارجی در ایران

واردات خودروهای خارجی به کشور با چالش‌ها و عجایبی همراه بوده که جالب توجه است. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

نهم تیر 1394؛ اداره اقتصاد با یک چهارم درآمد نفتی دولت قبل

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با استناد به آمارهای رسمی نشان داد که درآمد نفتی اقتصاد کشور در اواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 به طور متوسط بالای 100 میلیارد دلار در هر سال بود. این در حالی است که درآمد نفتی در دو سال اخیر به 25 میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که درآمدهای نفتی در دوره کنونی در مقایسه با دوره گذشته یک چهارم شده است. وی ادامه داد: در نیمه دوم دهه 80، اقتصاد کشور همراه با اقتصاد دیگر کشورهای صادرکننده نفت با حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت مواجه شد. به طوری که سال 1377 حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت با قیمت 10 دلار صادر می‌شد و کمترین رکورد قیمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه 50 بود، اما در سال 1384 به یک‌باره رکورد درآمد 70 میلیارد دلاری ثبت شد و حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت نصیب کشور شد.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ