تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
کد خبر : 130306

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

گام‌های فولاد مبارکه در مسیر ثبات بازار/ تحلیلی بر نوسانات قیمت ورق گرم در بورس کالا

گام‌های فولاد مبارکه در مسیر ثبات بازار/ تحلیلی بر نوسانات قیمت ورق گرم در بورس کالا
بررسی روند معاملات ورق گرم در بورس کالا نشان می‌دهد که رقابت سنگین برای خرید محصولات شرکت فولاد مبارکه در این بازار در جریان است و همواره عرضه و تقاضا، قیمت نهایی را مشخص می‌کند.

به گزارش شهر بورس، بررسی آمار معاملات فیزیکی ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا، نشان می‌دهد که متوسط قیمت ورق گرم این شرکت طی 13 ماه اخیر،رشد چشم‌گیری نداشته و در بعضی ماه‌ها حتی منفی هم بوده است.

در نمودار زیر، قیمت پایانی میانگین موزونی ورق گرم فولاد مبارکه از فروردین 1402 تا فروردین 1403 آورده شده است.

گام‌های فولاد مبارکه در مسیر ثبات بازار/ تحلیلی بر نوسانات قیمت ورق گرم در بورس کالا

این نمودار نشان می‌دهد که قیمت عرضه محصولات طی چند ماه اخیر عملاً ثابت بوده و حتی در آخرین ماه (فروردین 1403) با افت نیز مواجه شده است.

با این حال، تقاضای ایجاد شده برای محصولات این شرکت که توسط خریداران ایجاد می‌شود، قیمت را با نوساناتی همراه می‌کند. البته شهریورماه 1402 حتی با وجودِ عرضه و تقاضا نیز قیمت با افت مواجه شده است.

قیمت ورق گرم فولاد در بورس کالا

ماهانه یک معامله برای ورق گرم در تالار صادراتی بورس کالا انجام می‌گیرد. بر این اساس، قیمت پایانی میانگین موزون ورق گرم فولاد در بورس کالا از فروردین 1402 تا فروردین 1403 به ترتیب 24 هزار و 389 تومان (فروردین 1402)، 25 هزار و 505 (اردیبهشت 1402)، 26 هزار و 976 تومان (خرداد 1402)، 26 هزار و 721 تومان (تیر 1402)، 27 هزار و 270 تومان (مرداد 1402)، 26 هزار و 924 تومان (شهریور 1402)، 26 هزار و 108 تومان (مهر 1402)، 27 هزار و 665 هزار تومان (آبان 1402)، 29 هزار و 104 تومان (آذر 1402)، 29 هزار و 218 تومان (دی 1402)، 31 هزار و 37 تومان (بهمن 1402)، 32 هزار و 914 تومان (اسفند 1402) و 35 هزار و 520 تومان (فروردین 1403)؛ بوده است.

بررسی تابلوی معاملات بورس کالا نشان می‌دهد که تقاضا همواره بیشتر از عرضه بوده و قیمت همواره بر اساس رقابت تعیین شده است.

گام‌های فولاد مبارکه در مسیر ثبات بازار/ تحلیلی بر نوسانات قیمت ورق گرم در بورس کالا

بر این اساس، می‌بینید که از فروردین 1402 تا مردادماه، قیمت از کانال 24 هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده و در شهریور ماه بار دیگر به 26 هزار تومان بازگشته است. این روند تا آبان ادامه داشت و در ادامه با رشد نسبی نسبی مواجه شده است. این رشد البته حاصل افزایش نرخ دلار و قیمت‌های جهانی هم بود.

از طرفی دیگر، فولاد مبارکه در حال حاضر بیش از 70 درصد ورق گرم مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و به غیر از این شرکت، ورق‌های گرم توسط سایر واحدهای تولیدی در بورس کالا عرضه نمی‌شود.

با وجودِ اینکه ورق گرم فولاد در بورس کالا با رشد مواجه شده، اما این رشد 21 درصد بوده است. البته رشد طی حدود پنج ماه اتفاق افتاده و نمی‌توان آن را رشدی شارپی دانست.


بیشتر بخوانید:اعلام برندگی نیان در مناقصه 2.938.901 میلیون ریالی در فروش UPS های پرظرفیت


فولاد مبارکه قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟

یک کارشناس حوزه بورس کالا به شهر بورس در این مورد، به «شهر بورس» می‌گوید: روند معاملات ورق گرم طی حدود یک سال گذشته بدون مشکل خاصی انجام شده و کم‌ترین حاشیه‌ای را هم نداشته است. روند قیمتی نیز موضوع عجیب و غریبی را نشان نمی‌دهد. بر اساس مکانیزم بورس کالا، طبیعی است که قیمت با توجه به عرضه و تقاضای موجود با نوسان‌هایی همراه باشد، اما موضوعی که اهمیت دارد این است که قیمت در محدوده‌هایی مشخص و بدون نوسانات زیاد در حال معامله است.

وی ادامه می‌دهد: توجه کنید که فولاد مبارکه مشتریان مختلفی دارد و طبیعتاً تمام بنگاه‌ها به دنبال سودِ خود هستند و نمی‌توان قیمت‌های گزاف و غیرواقعی برای یک محصول در نظر گرفت. حتی اگر فولاد مبارکه یا هر شرکتی بخواهد در این خصوص شیطنتی داشته باشد، صدای مشتریانی که با استفاده از مکانیزم بورس کالا نسبت به خرید محصولات اقدام می‌کنند، درمی‌آید و مشتری درمی‌رود. پس عملاً امکان دستکاری قیمت وجود ندارد.

این کارشناس بورس کالا در واکنش به دپوی محصولات در انبار فولاد مبارکه، گفت: محصولات شرکت فولاد مبارکه بر اساس سفارش مشتریان تولید می‌شوند و از محصولات تنها در حد خنک‌سازی در انبار شرکت نگهداری می‌شود.

تاثیر قیمت فولاد در قیمت خودرو!

درست است که فولاد یکی از مواد اولیه مهم در ساخت خودرو به حساب می‌آید، اما آیا نمی‌توان این تاثیر را بسیار زیاد ارزیابی کرد.

اگر به طور میانگین در نظر بگیریم که نیمی از وزن خودرو به ورق های فولادی اختصاص دارد، در نتیجه از محاسبات ساده نیز می توان به این موضوع پی برد که 9 درصد قیمت خودرو به مواد اولیه فولادی اختصاص دارد.

وحیدیعقوبی معاون اجرایی انجمن فولاد در این باره می‌گوید: نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک به صفر است و یک محاسبه ساده این موضوع را ثابت می‌کند. به طور مثال قیمت تیبا از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی افزایش ۲۵۰ میلیون تومانی. سهم فولاد در این میزان افزایش قیمت تنها ۸ میلیونتومان است.

وی ادامه می‌دهد: سهم فولاد در افزایش قیمت خودرویی مانند تیبا تنها ۳ درصد است و این ادعاهایی که مطرح می‌شود درست نیست.

قیمت فولاد، تنها یکی از عوامل متعددی است که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. به طور مثال در صنعت ساختمان، فولاد سهم بسیار بیشتری در قیمت تمام شده محصول دارد و نوسانات قیمت آن، تاثیر مستقیم‌تری بر قیمت نهایی ساختمان خواهد داشت.

با تمرکز بر مزایای فولاد، ارائه راهکارهای نوین برای افزایش کیفیت و کارایی آن، و همچنین اتخاذ سیاست‌های مناسب توسط دولت‌ها و خودروسازان، می‌توان تاثیرات منفی نوسانات قیمت فولاد بر قیمت خودرو را به حداقل رساند.

گزارش از مرتضی فتحی

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ