تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 152854

کیفیت ۸۰ کالا زیر ذره‌بین؛ طرح ملی سنجش کیفیت کالا آغاز شد

کیفیت ۸۰ کالا زیر ذره‌بین؛ طرح ملی سنجش کیفیت کالا آغاز شد
سازمان استاندارد تعداد کالاهای بررسی‌شده در طرح ملی سنجش کیفیت را به ۸۰ قلم افزایش داد و از سامانه هوش تجاری برای تحلیل نتایج استفاده می‌کند.

به گزارش شهر بورس، تعداد کالاهایی که در طرح ملی سنجش کیفیت بررسی می‌شوند، امسال به ۸۰ قلم رسیده است. این طرح که از سوم مهر سال جاری در سراسر کشور آغاز شده، توسط کارشناسان استانداری در مراکز عرضه کالا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود و هدف آن سنجش نرخ کیفیت کالاها برای بهبود کیفیت محصولات عرضه‌شده به بازار است.

افزایش تعداد کالاهای مورد بررسی در طرح ملی سنجش کیفیت

در سال گذشته، طرح سنجش کیفیت کالاها به بررسی ۵۶ قلم کالا اختصاص داشت. پیش از آن، در سال ۱۴۰۱، این طرح روی ۴۰ قلم گروه کالای اساسی اجرا شده بود. امسال اما تعداد کالاهای مورد بررسی به ۸۰ قلم افزایش یافته و این روند به‌صورت گسترده‌تری ادامه دارد.

استفاده از هوش تجاری برای تحلیل نتایج

طرح ملی سنجش کیفیت کالاها در بستر سامانه‌ای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) پیاده‌سازی شده است. این سامانه امکان تجزیه و تحلیل دقیق، داده‌کاوی، تجسم داده‌ها و بهره‌برداری از ابزارها و زیرساخت‌های داده را فراهم می‌آورد تا گزارش‌های دقیق‌تری برای مراجع ذی‌ربط و جامعه تهیه شود.

تعهد به اندازه‌گیری سالانه رشد کیفیت

براساس بند (۱۸) ماده (۷) قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد موظف است نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات را به‌صورت سالانه اندازه‌گیری کند و نتایج ارزیابی‌ها را به مراجع ذی‌ربط و جامعه گزارش دهد.

خبر مرتبط
رشد شدید قیمت کالاهای اساسی
رشد شدید قیمت کالاهای اساسی

تغییرات قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه نشان می‌دهد که برخی از کالاهای اساسی با افزایش چشمگیری مواجه شده‌اند.

اهداف طرح سنجش کیفیت کالاها

محمدحسین طاهری، مدیرکل استاندارد استان تهران، اظهار کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح، ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت است. وی همچنین افزود: ایجاد شاخص کیفیت در شاخص‌های کلان اقتصاد کشور به‌منظور برنامه‌ریزی راهبردی، خودآگاهی عمومی نسبت به کیفیت، ترغیب به تولید کالا و ارائه خدمات باکیفیت، و کمک به تعیین سیاست‌های بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی از اهداف مهم این طرح است.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات