تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 144623

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان؛ اضافه شدن یک کشور دیگر به لیست مقاصد گردشگری بدون ویزا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان؛ اضافه شدن یک کشور دیگر به لیست مقاصد گردشگری بدون ویزا
تعداد کشورهایی که ایرانیان بدون ویزا می‌توانند به آنها سفر کنند، به ۴۴ رسید. اما آیا تمام این کشورها برای سفر مناسب هستند؟

به گزارش شهر بورس، از ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ مطابق با ۱۰ اوت ۲۰۲۴، بر اساس توافق‌نامه‌ای بین ایران و تاجیکستان، شهروندان این دو کشور که با پرواز به تهران و دوشنبه وارد می‌شوند، می‌توانند بدون نیاز به ویزا به مدت ۳۰ روز در هر بازه ۹۰ روزه در این دو کشور اقامت کنند. این توافق‌نامه که از شنبه به اجرا گذاشته شد، یکی از چندین توافق‌نامه‌ای است که در سال‌های اخیر بین ایران و کشورهای دیگر به منظور تسهیل سفرهای بین‌المللی برای شهروندان ایرانی منعقد شده است.

با اضافه شدن تاجیکستان به فهرست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان، تعداد کشورهایی که ایرانی‌ها می‌توانند بدون ویزا یا با ویزای هنگام ورود (VoA) به آنها سفر کنند، به ۴۴ کشور رسید. با این حال، همچنان برخی از این کشورها از نظر جذابیت، سهولت سفر و دسترسی برای ایرانیان چالش‌هایی را در بر دارند.

گسترش لیست کشورهای بدون ویزا

از جمله دیگر کشورهایی که اخیراً ویزای ورود به ایران را لغو کرده‌اند، ازبکستان است. از ۱۵ بهمن ۱۴۰۲، اتباع این کشور بدون نیاز به ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند. این در حالی است که لغو ویزا برای ایرانیان هنوز به تصویب نرسیده و قرار است در مجلس عالی ازبکستان بررسی شود.

همچنین، تفاهم‌نامه لغو ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی بین ایران و ازبکستان از اول آوریل ۲۰۲۳ به اجرا درآمده است. بر اساس این تفاهم‌نامه، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی می‌توانند بدون ویزا به مدت ۳۰ روز در طول شش ماه به قلمرو طرف دیگر سفر کنند.

دیگر کشورهایی که لغو ویزا کرده‌اند

کشور تونس نیز به تازگی در راستای تقویت روابط با ایران و ارتقاء صنعت گردشگری، از ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ویزای گردشگری را برای ایرانیان دارای گذرنامه عادی لغو کرده است. بر این اساس، شهروندان ایرانی می‌توانند در هر بازه ۱۸۰ روزه به مدت ۱۵ روز بدون ویزا به تونس سفر کنند. همچنین ایران از بهمن ۱۴۰۲ ویزای خود را برای شهروندان تونس لغو کرده است.

از دیگر موارد قابل ذکر، امکان سفر گروهی بدون ویزا بین ایران و روسیه است که از نیمه سال ۱۴۰۲ امکان‌پذیر شده است. البته این امکان فقط برای گروه‌هایی با بیش از پنج نفر و از طریق آژانس‌های گردشگری مشخص برقرار است.

کشورهایی با ویزای هنگام ورود (VoA)

علاوه بر توافق‌نامه‌های دوجانبه، برخی کشورها به منظور تسهیل سفر و گردشگری، ویزای هنگام ورود (VoA) را برای ایرانیان فراهم کرده‌اند. کشورهایی مانند لبنان، قطر، سوریه، نپال، مالدیو، سیشل، ماداگاسکار و بسیاری دیگر، این امکان را فراهم کرده‌اند. مدت اعتبار این ویزاها از ۳۰ تا ۹۰ روز متغیر است و لازم است پیش از سفر، مقررات هر کشور بررسی شود.

چالش‌های ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی یا eTA نیز یکی دیگر از روش‌های سفر به برخی کشورها برای ایرانیان است. با این حال، مشکلاتی مانند پرداخت هزینه‌های ویزا به دلیل تحریم‌های بانکی همچنان برای بسیاری از ایرانیان وجود دارد. برخی از کشورهایی که این نوع ویزا را ارائه می‌دهند، شامل کنیا، پاکستان و سریلانکا هستند.

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی هنلی و شرکا، پاسپورت ایران با قابلیت سفر به ۴۳ مقصد بدون ویزا یا با ویزای آسان، در رتبه ۹۴ جهانی قرار گرفته است. اگرچه این رتبه نسبت به سال گذشته پنج پله بهبود یافته است، اما همچنان فاصله زیادی با بهترین دوره اعتبار گذرنامه ایران دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات