تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر : 135805

کدام نامزد انتخاباتی بازار سهام را نجات می دهد؟

کدام نامزد انتخاباتی بازار سهام را نجات می دهد؟
با نزدیک شدن به انتخابات، سرنوشت بورس و سهامداران به یکی از مهم‌ترین مباحث تبدیل شده است.

به گزارش شهر بورس، کارشناسان بازار سهام معتقدند که وعده حل مشکلات بورسی از سوی نامزدهای انتخابات آن هم در کوتاه مدت نه تنها تاثیری روی بازار ندارد که نتیجه عکس خواهد داد.

تاثیر وعده‌های انتخاباتی بر بورس

پس از وضعیت نامطلوبی که برای بورس در سال 1399 رخ داد، بازار سهام به یکی از مهمترین مباحث جدی مناظرات انتخاباتی تبدیل شد. در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها با وعده‌های نجات 3روزه بورس، بازگشت رونق به بورس و امثالهم تبلیغات خود را آغاز کردند. به گونه‌ای که بورس به یکی از کلید واژه‌های اصلی مناظرات تبدیل شد.

درحالی که طی سه سال اخیر بازار سهام نه تنها وضعیت مطلوبی نداشته؛ بلکه روز به روز هم شرایط سخت‌تری را پشت سر گذاشته است. بازهم نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری سخن از نجات بورس و رسیدگی به وضعیت سهامداران به میان می‌آورند.

خبر مرتبط
مشارکت گسترده مردم در انتخابات/ آمار شرکت کنندگان خوب است
مشارکت گسترده مردم در انتخابات/ آمار شرکت کنندگان خوب است

سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان، از مشارکت خوب مردم در انتخابات خبر داد و بر اهمیت انتخاب فرد اصلح تأکید کرد.

عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام

کارشناسان معتقدند که آنچه بر وضعیت بورس تاثیر می‌گذارد، تنها یک وعده و یا دستور نیست؛ بلکه بورس به صورت مستقیم از شرایط اقتصادی و سیگنال‌های داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرد. برای مثال، تنش‌های خاورمیانه در نیمه دوم سال 1402 بازار سهام را با وضعیت نامطلوبی رو به رو کرد و اعمال قوانین، دستورات، تزریق منابع و حتی وعده‌های حمایتی بیشتر هم نتوانست اعتماد را به حقیقی‌ها بازگرداند.

با این حال، سرنوشت بورس پس از انتخابات برای فعالان بازار دارای اهمیت بسیاری است، زیرا بورس به خط فکری و عملکرد دولت در حوزه داخلی و خارجی واکنش مستقیم نشان می‌دهد.

وعده‌های بورسی سعید جلیلی از 1400 تا 1403

سعید جلیلی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، درباره وضعیت بورس معتقد است که راه‌حل جامع و پایدار این است که باید شورای ثباتی متشکل از بازار سرمایه، بانک مرکزی و بیمه مرکزی شکل بگیرد و این ۳ نهاد در همراهی و هم‌افزایی با یکدیگر، بتوانند به بازار سرمایه ثبات ببخشند. نباید با تبلیغات هیجانی درصدد تقویت بازار سرمایه برآمد. سود در بازار سرمایه حتماً ریسک‌های خاص خود را دارد و باید سازوکار‌های علمی برای مدیریت این ریسک‌ها داشت. ضمن اینکه وقتی دولت به‌عنوان عنصری مهم در این عرصه دچار تناقض در تصمیم‌گیری‌ها شود، حتماً این بازار لطمه خواهد خورد. وقتی وزیر نفت، چیزی بگوید و همان روز، وزیر اقتصاد حرف دیگری بزند؛ یا وقتی موضع وزیر اقتصاد در مورد بازار سرمایه با موضع وزیر صمت متفاوت باشد، بازار سرمایه دچار بحران و تلاطم خواهد شد.

با این وجود، کارشناسان معتقدند که با روی کارآمدن دولت سعید جلیلی و باتوجه به برنامه‌های اقتصادی، برنامه‌های حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی، بازار در مسیر رشد شگفت‌انگیزی قرار نمی‌گیرد.

وعده‌های بورسی نافرجام قالیباف از مجلس تا دولت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر، بارها از وضعیت بورس در تریبون مجلس انتقاد کرده و در این مدت طی جلسات متعدد با مدیران بورسی وعده رسیدگی به وضعیت بازار سهام را داده است. با این وجود، بسیاری از فعالان بازار معتقدند که بیشتر وعده‌های قالیباف در حوزه بورس در حد شعار باقی مانده و نمی‌توان در دوره ریاست جمهوری او هم انتظار شگرفی از بازار سهام داشت.

وعده حل مشکل بورس در 3 روز و سکوت 3 ساله

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در سال 1400 هم وعده داده بود که مشکل بورس را سه روزه حل می‌کند، اما در این مدت سه سال تنها هیچ واکنشی به ریزش‌های پیاپی بورس نداشت؛ بلکه در جریان انتخابات 1403 از مطرح کنندگان وعده سه روز حل مشکل بورس انتقاد کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی معتقد است که پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، برنامه اصلاح اقتصادی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. او در صفحه شخصی خود نوشت: حذف قیمت‌گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیرمولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه‌اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه‌های من برای حمایت از بازار سرمایه است؛ باید اقتصاد را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌پذیر کنیم.

از آنجایی که قیمت‌گذاری دستوری یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران به شمار می‌رود، کارشناسان معتقدند که این موضوع بر بازار سهام نیز سایه انداخته است، اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که قاضی‌زاده هاشمی در دوره مدیریت سه ساله خود در بنیاد شهید روز به روز فعالیت هلدینگ کوثر را افزایش داد و نه تنها هیچ اقدامی در راستای اصلاح و خصوصی‌سازی نهادهای اقتصادی این هلدینگ انجام نداد؛ بلکه دامنه فعالیت آن روز به روز گسترده‌تر هم شد. تا زمانی که اقتصاد دولتی و جریان دولتی بر اقتصاد فرمان می‌دهد نمی‌توان امیدی به وعده‌های نجات بورس داشت.

بیم و امیدهای بورسی دولت پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی، دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از منتقدان تحریم و کاهش روابط بین‌الملل است. به اعتقاد وی، در عرصه بین‌المللی دو دهه است که با تحریم رو به رو هستیم و دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تجویز کرده است. ما در نقل و انتقالات مالی گرفتار هستیم. در 204 کشور جزو لیست سیاه بوده و روابط تجاری و مالی ما قفل شده است.

درحالی که پورمحمدی بر گسترش روابط بین‌الملل تاکید ویژه‌ای دارد، اما کارشناسان معتقدند که تا زمانی وضعیت روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در دولت مصطفی پورمحمدی مشخص نشود، نمی‌توان درباره این موضوع اظهار نظر کرد. از آنجایی که پورمحمدی تاکید ویژه‌ای روی مباحث اقتصادی دارد به نظر می‌رسد به دنبال یک تیم اقتصادی قوی باشد، اما سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های خارجی مسیر اقتصاد کشور را در دولت او تعیین خواهد کرد.

پورمحمدی در صحبت‌های خود تاکیدی روی نجات بورس نداشته و بیشتر از وضعیت سهام عدالت انتقاد کرده است. او معتقد است که در گام اول باید مشکلاتی مانند تحریم‌ها و … را حل کرد. با این وجود، اگر بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی حل شود، می‌توان به تغییر شرایط بورس امیدوار بود.

از برخورد با عاملان سقوط بورس تا عدم آشنایی با اعداد و سازمان تجارت جهانی

علیرضا زاکانی، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در جریان انتخابات سال 1400 روی برخورد با کسانی که باعث سقوط بورس شده‌اند، تاکید داشت. در مدت حضور در شهرداری هیچ اظهار نظری در رابطه با وضعیت اقتصادی نداشته و در بیشتر مناظره‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با هجمه بالا به مسعود پزشکیان، عاملان سقوط بورس را نزدیکان وی معرفی کرده است. اما آنچه که کارشناسان درباره زاکانی بسیار تاکید دارند این است که وی تخصص خاصی در زمینه اقتصاد ندارد و نداشتن درک درست از اعداد باعث شده تا فعالان بازار نسبت به تفکرات بورسی او ترس داشته باشند.

متخصصان بازار سرمایه دوشادوش پزشکیان/ امید به بورس باز می‌گردد؟

مسعود پزشکیان، نامزد جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دکتر حسین عبده تبریزی، دبیر کل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در سال 1382 را به عنوان مشاور اقتصادی معرفی کرد. در دورانی که عبده تبریزی دبیرکل بورس بود کارشناسان تاکید می‌کردند که عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی با کمترین اشکال مواجه بود.

راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم مسکن، اولین انتشار اوراق بهادار به پشتوانه وام رهنی، و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از نمونه‌های فعالیت عبده تبریزی در بورس بود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه حضور عبده تبریزی در کنار پزشکیان را به فال نیک گرفته و معتقدند که بهره‌گیری از مشاوران و متخصصان در زمینه‌های تخصصی می‌تواند به اصلاح اشتباهات منجر شود.

جدول مقایسه‌ای وعده‌های اقتصادی نامزدها

نامزد وعده‌ها مشکلات مطرح شده
سعید جلیلی تشکیل شورای ثبات از بازار سرمایه، بانک مرکزی و بیمه مرکزی تناقض در تصمیم‌گیری‌های دولتی
محمدباقر قالیباف رسیدگی به وضعیت بازار سهام وعده‌های ناکام در تریبون مجلس
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی حذف قیمت‌گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه عدم انجام اصلاحات و خصوصی‌سازی در هلدینگ کوثر
مصطفی پورمحمدی گسترش روابط بین‌الملل، تیم اقتصادی قوی انتقاد از وضعیت سهام عدالت
علیرضا زاکانی برخورد با عاملان سقوط بورس، یارانه طلا نداشتن تخصص اقتصادی
مسعود پزشکیان بهره‌گیری از مشاوران و متخصصان استفاده از تجربیات موفق حسین عبده تبریزی

منبع: اکو نگار

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ