تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد خبر : 92435

کدام روش تحلیل را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کنیم؟

کدام روش تحلیل را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کنیم؟
سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است اما کدام روش تحلیل را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کنیم؟

به گزارش شهر بورس، سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. اگرچه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار کاملا ساده و بدون نیاز به برخورداری از دانش مالی انجام‌پذیر است، اما در مقابل برای سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار باید حداقل با یک روش تحلیل در بورس آشنا باشید. در این مطلب پس از معرفی خلاصه روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بورس، انواع شیوه‌های تحلیل برای سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تفاوت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم

قبل از اینکه روش‌های تحلیلی که در بورس وجود دارد را برای‌تان تشریح کنیم، لازم کمی درباره تفاوت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم بخوانید. زمانی که افراد پس از دریافت کد بورسی نسبت به خرید و فروش سهام در سامانه‌های معاملات آنلاین کارگزاری‌ها اقدام می‌کنند، در واقع در حال سرمایه گذاری در بورس به شیوه مستقیم هستند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برای کسب سود در این شیوه از سرمایه‌گذاری لازم است حتما از میزان بالای دانش مالی و سرمایه‌گذاری برخوردار باشید. لازم است بتوانید با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، سهام ارزشمند و بنیادی بازار را شناسایی کرده، در فرصت مناسب نسبت به خرید سهام شرکت مورد نظر اقدام کنید.

در مقابل این شیوه از سرمایه گذاری در بورس، شیوه دیگری نیز برای ورود به این بازار و کسب سود از آن وجود دارد. در این شیوه شما می‌توانید از طریق خدماتی مانند سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بدون برخورداری از دانش مالی و صرف زمان از سود سرمایه گذاری در بورس بهره‌مند شوید؛ اما اگر به سرمایه‌گذاری مستقیم علاقه‌مند باشید، لازم است اطلاعات‌تان را در خصوص انواع روش‌های تحلیل کامل کنید.

همان‌طور که احتمالا تاکنون شنیده‌اید، روش‌های تحلیل در بورس به‌طور کلی به چند دسته «تحلیل بنیادی»، «تحلیل تکنیکال» و «تابلوخوانی و فیلترنویسی» تقسیم می‌شود. هر کدام از این روش‌ها با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، می‌توانند برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران با افق زمانی مختلف در سرمایه‌گذاری راهگشا باشند.

تحلیل بنیادی در بورس

این شیوه از تحلیل بیش از هر چیز بر تحلیل عملکرد یک شرکت در گذشته (از طریق تحلیل صورت‌های مالی شرکت) استوار است. تحلیلگران بنیادی با مراجعه به کدال می‌توانند صورت‌های مالی شرکت‌های مورد نظر خود را دریافت کرده و با بررسی روند سودآوری شرکت، طی سال‌های گذشته و البته با در نظر داشتن یک پیش‌بینی منطقی از روند متغیرهای کلان اقتصادی نظیر نرخ ارز و نرخ تورم در سال‌های آتی، میزان سودآوری شرکت مورد نظر خود را برآورد کنند. خروجی این شیوه از تحلیل می‌تواند برای افرادی که با دید بلندمدت وارد بورس می‌شوند، بسیار موثر باشد.

لازم به‌ذکر است کسب موفقیت در بورس با استفاده از این تحلیل بنیادی مستلزم برخورداری از دانش اقتصادی و مالی بالایی است و نمی‌توان انتظار داشت بدون تجربه کافی در موارد ذکر شده با استفاده از تحلیل بنیادی دید درستی در ارتباط با آینده شرکت‌های بورسی به‌دست آورد.

تحلیل تکنیکال در بورس

تحلیل تکنیکال شیوه دیگری برای بررسی وضعیت بازار و شرکت‌های فعال در آن است. این شیوه از تحلیل که نه‌تنها در بورس بلکه در بسیاری از بازارهای دیگر از جمله بازار طلا، ارز و … نیز کاربرد دارد، به افراد این امکان را می‌دهد که با استفاده از بررسی وضعیت گذشته قیمت یک دارایی، مسیر آینده آن را تخمین بزنند. افراد در این شیوه از تحلیل با استفاده از اندیکاتورها و سایر ابزار تحلیل تکنیکال، نمودارهای قیمت دارایی‌های مختلف را بررسی کرده، تلاش می‌کنند با تکیه بر اصل «تاریخ تکرار می‌شود» روند قیمتی آینده سهم را پیش‌بینی کنند.

این شیوه از تحلیل برای سرمایه‌گذارانی که با دید میان‌مدت و کوتاه‌مدت وارد این بازار می‌شوند، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی راهگشا باشد و نقاط ورود و خروج و تغییر روندها را با دقت خوبی پیش‌بینی کند.

تابلوخوانی و فیلترنویسی

این شیوه از تحلیل بازار، اگرچه بعضا نسبت به تحلیل بنیادی و تکنیکال با دقت کمتری همراه است، اما می‌تواند در شناسایی سهام مستعد رشد و نوسان‌گیری تا حد زیادی موثر باشد. شما با فراگیری مهارت تابلوخوانی در بورس خواهید توانست اطلاعاتی که در تابلوی معاملاتی سهام مختلف منتشر می‌شود را تحلیل کنید و بهترین سهام را برای خرید انتخاب کنید. همچنین با مراجعه به دیده‌بان سایت tsetmc می‌توانید فیلترهایی بنویسید تا سهم‌هایی با ویژگی‌های مشخص را با سرعت بیشتر پیدا کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات