تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 132128

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

کاهش نرخ بهره به نفع بازار سرمایه است

کاهش نرخ بهره به نفع بازار سرمایه است
پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه گفت: هر وقت نرخ بهره بالا می‌رود و افزایش می‌یابد، واکنش بازار سرمایه منفی است و بالعکس، هر زمان نرخ بهره پایین می‌آید، واکنش بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با شهر بورس در رابطه با نرخ بهره بر بازار سرمایه گفت: در رابطه با نرخ بهره به نظر می‌رسد ما دچار یک خطای شناختی شده‌ایم. این خطای شناختی در این است که هر وقت نرخ بهره بالا می‌رود و افزایش می‌یابد، واکنش بازار سرمایه منفی است و بالعکس، هر زمان نرخ بهره پایین می‌آید، واکنش بازار سرمایه مثبت خواهد بود. این نکته را در تاریخ هم می‌توانیم بررسی کنیم و اگر بررسی کنیم، هر جا که نرخ بهره کاهشی شده، بازار سرمایه افزایشی شده و بالعکس، جاهایی که نرخ بهره کاهشی شده مانند سال ۱۳۹۹ باعث شده بازار سرمایه سقف خودش را ببیند.

وی ادامه داد: حتی می‌توانیم در رابطه با نرخ اخزا هم همین مثال را بزنیم؛ هر زمانی که نرخ اخزا افزایشی شده و بالا رفته، بازار سرمایه متاسفانه شرایط خوبی را تجربه نکرده است. حتی بازار سرمایه راضی به سقف زدن نرخ بهره است؛ یعنی مادامی که مشاهده می‌کند نرخ بهره زیاد است و یا در حال افزایشی شدن است، اما یک سقفی را به هر حال دیده است. فرض بفرمایید مثلاً روی 32 درصد بخشنامه‌ای را می‌بیند، واکنش آن واکنشی مثبت است. واکنش این چند روز به ما ثابت می‌کند که نرخ بهره حتما تاثیرگذار بوده و تاثیر آن هم زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دامنه نوسان اظهار داشت: من با هرگونه تغییرات بنیادی روی ریز ساختارهای بازار، ولو برای چند روز مخالفم و اگر قرار است که ما این ریز ساختارها را تغییر دهیم، لازم است فکر کنیم، جلسه برگزار کنیم و یک زمان‌بندی تعیین کرده و اعلام کنیم که از فلان تاریخ قرار است که این کار را انجام دهیم. به نظر من این کارها تاثیر چند روزه دارد. اگر بخواهد اتفاقی در بازار سرمایه بیفتد، آن اتفاق قاعدتاً خواهد افتاد و تغییری در کلیت ماجرا پیش نمی‌آید. پس به نظر من دست زدن به این ساختارها مگر برای تغییر کلی و تغییر همیشگی و آن هم با زمان‌بندی، کار بیهوده‌ای است.

کردی در ادامه افزود: زمانی که دامنه نوسان را در بازارها ایجاد می‌کنید، اگر بازار صعودی باشد، قاعدتاً صف خرید ایجاد می‌کنید و خریدار فکر می‌کند که بازار می‌تواند بالاتر برود. زمانی که در شرایط نزولی این کار را کنید، حتماً فعالین بازار تصور می‌کنند قیمت قصد دارد پایین‌تر بیاید که دارند جلو آن را می‌گیرند و تصمیم ورود به صف فروش را می‌گیرند تا زمانی که دامنه نوسان باز شد، ضرر زیادی نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: حتماً نرخ بهره بر بازار سرمایه تاثیر دارد و بازی کردن با دامنه نوسان، بازی کردن با ساختار و دستکاری کردن بازار سرمایه است که در بلندمدت عایدی خوبی ندارد.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات