تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 131312

شاهین احمدی در گفت‌وگو با شهر بورس:

کاهش دامنه نوسان بورس تصمیم درستی بود

کاهش دامنه نوسان بورس تصمیم درستی بود
شاهین احمدی مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان، گفت: کاهش دامنه نوسان بورس در کوتاه‌مدت تصمیم درستی بود و کمک می‌کند که بازار سرمایه نوسانات خیلی شدیدی را تجربه نکند.

شاهین احمدی در گفت‌وگو با شهر بورس درباره تأثیرات کاهش دامنه نوسان بر بازار سرمایه اظهار داشت: اگر ریسک سیاسی، اقتصادی یا جنگ وجود داشته باشد کاهش دامنه نوسان کمک می‌کند تا بازار نوسانات خیلی شدیدی را تجربه نکند.

وی در این خصوص صریح کرد: من با دامنه نوسان محدود در شرایط بحرانی فعلی موافقم تا اینکه دامنه نوسان در حالت عادی باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ریسک جنگ و مشکلات تعاملات بین‌المللی تا حدود زیادی از بین رفته است.

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان خاطرنشان کرد: تقریباً در منطقه غزه و کرانه باختری هم تا حدود زیادی تنش‌ها کم شده است و اخبار دریافتی هم حاکی از این است که احتمال سازش بیشتر از جنگ و درگیری باشد. موضوعی که باعث منفی شدن بازار شده است، دست‌اندازی‌هایی که توسط دولت در سود شرکت‌ها انجام می‌شود و این سود کمتر باعث ترس سهامداران می‌شود.

احمدی ادامه داد: این موضوع از این لحاظ باعث می‌شود سهامداران به این فکر کنند که آیا این دست‌اندازی‌ها در آینده هم ادامه خواهد یافت یا خیر؟ اگر این موضوع ادامه داشته باشد با توجه به اینکه سرمایه‌گذار ترسو بوده و پول ترسو هم سرمایه‌گذاری امن را ترجیح می‌دهد.

پول‌های ترسو منتظر نتیجه انتخابات

وی افزود: ریسک نرخ بهره ۳۰ درصدی اوراق و سود بانکی هم وجود دارد که سرمایه‌گذار پولش را در حساب بانکی یا صندوق درآمد ثابت قرار دهد و بدون ریسک سود خود را دریافت کند. در حال حاضر با توجه به اینکه تا انتخابات ریاست جمهوری ۴۵ روز باقیمانده و در این دوره هم به نظر می‌رسد که تحول خاصی اتفاق نیفتد و شاید یک سری از پول‌های ترسو منتظر نتیجه انتخابات و سیاست‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری باشند.


بیشتر بخوانید: بورس این هفته چه خواهد شد؟ + پیش‌بینی 7 کارشناس


مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان تأکید کرد: به نظر می‌رسد ازاین‌جهت که مقداری ریسک، ابهام، مداخله دولت و سیاست‌های انقباضی وجود دارد، بازار از این جهات آزرده شده و دامنه نوسان محدودتر کمک می‌کند که نوسانات بازار کمتر شود.

شاهین احمدی اذعان داشت: اگرچه همیشه انتقادی که به دامنه نوسان محدود می‌شود این است که نقد شوندگی و رسیدن به قیمت ذاتی را به عقب می‌اندازد ولی بازار طی چند سال کذشته، بازاری فرسایشی بوده و اگر قرار باشد دوباره شاهد افت بازار باشیم، ممکن است که اثر دومینویی منفی بر منابع نهادهای مالی داشته باشد که به نظرم در شرایط فعلی کاهش دامنه نوسان، گزینه بدی نیست ولی نباید زمان این اتفاق خیلی طولانی بشود و طولانی شدن آن به نفع بازار نیست.

وی در مورد راهکار رهایی بازار از سایه تصمیمات دولت اظهار داشت: بازار و اقتصاد ما دولتی است و دولت هم با یک مصوبه می‌تواند سود شرکت‌ها را جابجا کند کما اینکه همه شرکت‌هایی که انرژی‌بر بودند در پاییز و زمستان سال گذشته، نه‌تنها با رشد سود مواجه نبودند بلکه کاهش سود یا حتی زیان آوری را تجربه کردند؛ چون‌که دولت یارانه گاز، برق، نفت و گازوئیل به این شرکت‌ها می‌دهد، مگر شرکت‌هایی که دولت نتواند تأثیری بر روی آن‌ها داشته باشد که به نظرم چنین شرکتی در بازار سرمایه نداریم و اگر هم داشته باشیم خیلی اثرگذار نیستند، مثلاً شرکت‌های بزرگی همچون فولاد و فارس قابل‌مقایسه با شرکت‌های کوچک نیستند.

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان تصریح کرد: حالا ممکن است کسی بگوید که دولت نمی‌تواند بر روی فلان شرکت فناوری یا خدماتی تأثیری داشته باشد، ولی خب این شرکت‌ها اثر چندانی بر کلیت بازار سرمایه ندارند و دولت می‌تواند با دست‌کاری مواد اولیه شرکت‌هایی همچون فولاد، فخوز، فملی، شپنا و شبندر و امثال آن‌ها وضعیت کلی بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهد و به نظرم چون اقتصاد ما دولتی است، سایه تصمیمات دولت هم از بازار سرمایه حذف شدنی نیست.

وی ادامه داد: مگر اینکه دولت مثلاً به یک ثبات مالی برسد و اجازه بدهد که شرکت‌ها سود معقولی بسازند. مگر اینکه توافقات خوبی صورت بگیرد و جریانات ورودی خوبی بابت صادرات نفت و میعانات داشته باشیم که در این حالت این اتفاق ممکن است که رخ دهد. چون در این صورت با توجه به اینکه درآمدهای دولت پایدار شده این موضوع امکان‌پذیر است.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مالباخته بدبخت یکشنبه , 6 خرداد 1403 - 17:45

اتفاقا کار خیلی افتضاحی بود . این بورس داره با روح و روان میلیونها ایرانی و خانواده هاشون بازی مینه و زجر کششون میکنه . کاش دامنه نوسان رو میکردید صد درصد و تمام سهام مخصوصا سهام خودرویی قیمتشون صفر میشد شاید مفتخرهای دزد دیگه سیر میشدن از ریختن بورس و زجر کشی ملت بدبخت فلکزده ایران و به مثبت شدن بورس رضایت میدادن . من آبان 99 سهم خودرو خریدم هرسهم 255 تومن امروز 269 تومن بود بدون یک ریال سودسالانه یا افزایش سرمایه . از اونطرف تمام کالاها و خدمات حتی پشکل قیمتش ده برابر شده تو این مدت . بخدا دیگه بسه آه ما هم یه روزی دامن این مسئولین را خواهد گرفت . بسه دیگه . تاکجا آخه . خدا لعنت کنه کسی که مردم رو به بورس دعوت کرد . خیر نبینه انشالله .

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ