تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 149595

چگونه از تامین اجتماعی کمک هزینه ازدواج دریافت کنیم؟

چگونه از تامین اجتماعی کمک هزینه ازدواج دریافت کنیم؟
سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان اجباری، کمک هزینه ازدواج را به کسانی که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند، پرداخت می‌کند. اما چگونه از تامین اجتماعی کمک هزینه ازدواج دریافت کنیم؟

به گزارش شهر بورس، سازمان تأمین اجتماعی بر اساس ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی، به بیمه‌شدگان اجباری که برای نخستین بار تشکیل خانواده می‌دهند، کمک هزینه ازدواج اعطا می‌کند. این کمک هزینه به عنوان هدیه‌ای به بیمه‌شدگان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج

برای دریافت این کمک هزینه، بیمه‌شدگان باید برخی شرایط را دارا باشند. از مهم‌ترین این شرایط، داشتن سابقه کار کافی است. بیمه‌شده باید ظرف پنج سال گذشته حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. همچنین، در زمان ازدواج رابطه استخدامی او با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج به صورت دائم و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

مبلغ کمک هزینه ازدواج

میزان این کمک هزینه برابر است با میانگین مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی دو سال قبل از تاریخ ازدواج، تقسیم بر عدد ۲۴. اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد در سال عقد باشد، کمک هزینه به حداقل دستمزد همان سال افزایش می‌یابد.

شرایط خاص برای زوج‌های بیمه شده

در صورتی که هر دو نفر از زوجین بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی و واجد شرایط باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر پرداخت می‌شود. همچنین، بیمه‌شدگان واجد شرایط که در زمان ازدواج کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند، همچنان امکان درخواست و دریافت آن را دارند.

ثبت درخواست به‌صورت آنلاین

برای ثبت درخواست کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین اجتماعی نیست. این درخواست از طریق سامانه غیرحضوری es.tamin.ir قابل انجام است. بیمه‌شدگان می‌توانند با وارد کردن تاریخ عقد و کد ملی همسر خود، درخواست کمک هزینه ازدواج را به صورت آنلاین ثبت کنند.

آمار و ارقام مربوط به کمک هزینه ازدواج

بر اساس گزارش مدیریت آمار سازمان تأمین اجتماعی، در سال گذشته حدود یکصد هزار درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج ثبت شده است که ۹۸ درصد این درخواست‌ها به صورت غیرحضوری انجام شده است. همچنین، مبلغ پرداختی در این خصوص بالغ بر ۳۲۲ میلیارد تومان بوده و بیشترین مبالغ پرداختی مربوط به اداره کل غرب تهران بزرگ و کمترین مربوط به استان خراسان شمالی بوده است.

آمار پرداخت هدیه ازدواج (سال گذشته) تعداد درخواست‌ها مبلغ پرداختی (میلیارد تومان)
درخواست حضوری ۱۴۸۴ مورد ۳۲۲
درخواست غیرحضوری ۹۱ هزار و ۵۰۰ مورد

هشدار در خصوص پیامک‌های کلاهبرداری

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی هشدار داد که پیامک‌هایی با عنوان یارانه ۷۰ درصدی دولت به افراد فاقد بیمه اجتماعی از سوی مراجع ناشناس ارسال شده است که ارتباطی با طرح بیمه فراگیر تأمین اجتماعی ندارد. وی تاکید کرد که ثبت‌نام برای این طرح فقط از طریق سامانه‌های رسمی سازمان به نشانی es.tamin.ir و کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد.

چگونه از طرح بیمه فراگیر استفاده کنیم؟

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی تأمین اجتماعی به منظور گسترش پوشش بیمه‌ای به گروه‌های مختلف از جمله زنان خانه‌دار، دانشجویان، و صاحبان مشاغل آزاد طراحی شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین و کارگزاری‌های رسمی برای ثبت‌نام اقدام کنند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات