تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر : 137879

چه عواملی باعث ریزش سرمایه اجتماعی نظام شد؟

چه عواملی باعث ریزش سرمایه اجتماعی نظام شد؟
کاهش مشارکت مردم در انتخابات به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی، محدودیت در دایره انتخاب و سیاست خارجی یکسویه مرتبط است.

به گزارش شهر بورس، حکمرانان باید برای جلب مشارکت مردم در انتخابات، به شناسایی و رفع عوامل کاهش مشارکت بپردازند و با پرهیز از شعار و تنها از طریق اقدامات عملی، این مسائل را حل کنند.

روند کاهشی مشارکت مردمی در انتخابات سال‌هاست که ادامه دارد و تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از کاهش تاکنون بی‌فایده بوده‌اند. این واقعیت نشان می‌دهد که نمی‌توان حضور مردم در پای صندوق‌های رای را تنها با سفارش و توصیه و شعار تامین کرد. مردم ایران به کشور خود و اعتلای آن علاقه‌مند هستند و اگر حقوق قانونی‌شان تامین شود، آمادگی دارند برای سربلندی کشورشان فداکاری کنند.

مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم

در راس عوامل کاهش مشارکت، مشکلات اقتصادی و تنگنا‌های معیشتی مردم قرار دارد. برخلاف مطالبی که در سال‌های اخیر در زمینه حل مشکلات اقتصادی گفته می‌شود، فشار اقتصادی بر مردم هر روز بیشتر شده و نارضایتی‌ها افزایش می‌یابند. مسئولان بخش‌های مختلف تولید و تامین کالا‌های مصرفی در ماه‌های اخیر بار‌ها هشدار داده‌اند لبنیات از سفره اقشار ضعیف و متوسط حذف شده، بسیاری از مردم با گوشت و مرغ خداحافظی کرده‌اند، سفره‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند، خرید میوه برای بسیاری از مردم به آرزو تبدیل شده و عوارض سوء‌تغذیه مردم را تهدید می‌کنند.

محدودیت در دایره انتخاب مردم

عامل دیگر، محدود شدن دایره انتخاب مردم در انتخابات‌هاست. مسئولان نباید تصور کنند که گنجاندن یک نفر از جناح مقابل در جمع تاییدصلاحیت شدگان نامزدی ریاست جمهوری باعث می‌شود مردم احساس برخورد باز و رقابت واقعی در انتخابات کنند. اینکه در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تنها ۳۹.۹ درصد از واجدین شرایط رای دادن شرکت کردند، نشان می‌دهد مردم این محدودسازی را قبول ندارند و آن را با حق انتخاب خود در تضاد می‌دانند.

خبر مرتبط
گردهمایی اقتصادی حامیان دکتر پزشکیان فردا برگزار می‌شود
گردهمایی اقتصادی حامیان دکتر پزشکیان فردا برگزار می‌شود

گردهمایی اقتصادی حامیان دکتر پزشکیان با سخنرانی علی طیب‌نیا و‌با حضور فعالان اقتصادی برگزار می‌شود.

سیاست خارجی یکسویه

اصرار بر سیاست یکسویه خارجی و بلاتکلیف ماندن برجام، اف‌ای‌تی‌اف، تحریم‌ها و فاصله گرفتن از سیاست «نه شرقی – نه غربی» نیز از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند.

این عوامل نیازمند اراده کلی در سطح حکمرانی کلان کشور است تا بتوان روند کاهشی مشارکت مردم در انتخابات را متوقف و به روند صعودی تبدیل کرد.

منبع: اطلاعات

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ