شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
کد خبر : 15455

چشم گروه بانکی به «وین»

به گزارش شهر بورس، گروه بانکی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع بازارسرمایه محسوب می‌شوند و تقربیا 70 درصد سهامداران موجود در بازارسرمایه حداقل یک سهم بانکی یا سهمی با زیرشاخصه بانکی دارند و سهم وبملت یکی از شاخص‌ترین سهام این گروه است. این صنعت در حوزه‌های مالی و بین‌الملل نیز جایگاه مطلوبی دارد و

به گزارش شهر بورس، گروه بانکی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع بازارسرمایه محسوب می‌شوند و تقربیا 70 درصد سهامداران موجود در بازارسرمایه حداقل یک سهم بانکی یا سهمی با زیرشاخصه بانکی دارند و سهم وبملت یکی از شاخص‌ترین سهام این گروه است.

این صنعت در حوزه‌های مالی و بین‌الملل نیز جایگاه مطلوبی دارد و به واسطه مذاکرات وین می‌توان آینده بسیار مطلوبی برای این گروه متصور شد.

البته اگر مذاکرات به خوبی پیش رود و بخش عمده‌ای از پول‌های بلوکه شده در کشورهای مختلف آزاد شود و مبادلات پولی و بانکی به راحتی انجام گیرد، می‌توان یک گارد صعودی قوی برای این صنعت دید.

شاخص گروه بانکی از میانه‌های سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون وضعیت رشد خوبی داشته و این گروه 10 ماهه صعودی و پس از آن 10 ماهه فرسایشی یا نزولی را پشت سرگذاشته که از لحاظ زمانی 100 درصد حرکت قبلی خود را اصلاح کرده است.

بیشتر بخوانید: نگاه امیدوارانه سهامداران بورس به مصوبات جدید سران قوا

شاخص گروه بانکی از لحاظ قیمتی در آستانه تشکیل یک الگوی مثلث است که اگر این مثلث به سمت و سوی بالا بشکند می‌توان انتظار یک روند بسیار مطلوب در گروه‌های بانکی خصوصا آنهایی که از نرخ تسعیر سود می‌برند داشت.

البته اگر برجام و مذاکرات وین به مراحل پایانی خود برسد و تحریم‌ها برداشته و درنهایت پول‌های بلوکه شده کشور آزاد شود می‌توان یک روند روبه بالا باسرعت مورد قبول برای سهم‌های موجود در این گروه متصور بود.

البته نباید این نکته فراموش شود که طی سالیان اخیر گروه بانکی نسبت به شاخص کل عقب بوده و به قولی جاماندگی داشته اما این روزها و هفته‌ها شاهد یک کانال صعودی هستیم که در صورت شکست کانال می‌توان روزهای درخشانی برای این گروه دید.

بررسی وضعیت سهام بانک ملت

سهام بانک ملت با نماد وبملت به علت شفاف‌سازی حداکثر تا روز سوم خردادماه سال جاری در حالت تعلیق قرار دارد.

پیش از تحلیل تکنیکال این سهم لازم است گزارش شفاف‌سازی بانک ملت را بررسی کنیم.

بر اساس این گزارش، بانک ملت تراز مالی در حدود 6.4 میلیارد دلاری دارد و بنابر اظهارات مدیران این بانک، از این میزان تراز ارزی مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار در حال حاضر قابلیت تسعیر ندارد و برای گزارش دهی مالی، معادل سود تسعیر اعلامی از محل این ۳.۸ میلیارد دلار، هزینه مطالبات مشکوک الوصول شناسایی و سود اعلامی از این محل صفر شده و مبلغ باقیمانده که برای تسعیر ارز واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد به میزان ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود.

در این میان سوی دیگر برای هر دلار تسعیر دارایی‌های ارزی هزینه‌هایی از بابت کارمزد، کسورات و… شناسایی می‌شود که به‌طور تقریبی حدود هزار و 500 تومان است؛ بنابراین فرآیند تسعیر ارز بانک ملت که قرار بود از ۱۱ هزار تومان اعلام قبلی در شهریور۹۹ به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان فعلی برسد در اصل از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اتفاق خواهد افتاد؛ این یعنی به جای چهار هزار و 900 تومان، 3 هزار و 400 تومان که کمی عجیب است.

با توجه به جمیع مفروضات فوق و بدون در نظر گرفتن مالیات، سود تسعیر ارز بانک ملت می‌تواند رقمی در حدود ۸ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان باشد. این در حالی است که در جدیدترین اعلام بانک ملت، مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود تسعیر ارز برای بانک گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته

منشا این اختلاف در گزارشات بانک ملت مشخص نیست و نیازمند توضیح دقیق از سوی مدیران مجموعه است.

سهم وبملت یک گارد یا روند صعودی به خود گرفته است و برهمین اساس می‌توان محدوده قیمتی 510 تومان را یک مقاومت قوی برای این سهم به حساب آورد چراکه چندین بار نسبت به این رقم مقاومت نشان داده و حتی در گذشته محدوده قیمتی مذکور یک حمایت قوی قابل قبول برای این سهم دیده می‌شد که باتوجه به تغییر روند اکنون محدوه 510 تومان یک مقاومت بسیار قوی برای بانک ملت است.

به‌طور کاملا واضح می‌توان گفت که روند بانک ملت صعودی است اما باتوجه به وضعیت بازارسرمایه و همگرایی رشد تک سهم با گروه بانکی (یعنی میزان رشد تک سهم باید با گروه خود برابر باشد و نباید به میزان قابل توجهی از آن سبقت بگیرد) این سهم در گارد صعودی از گروه خود سبقت گرفته و درنهایت باید انتظار کاهش نسبی این سهم را در بازار داشت.

همان‌گونه که ذکر شده این سهم باید در خصوص نرخ تسعیر خود پاسخگو باشد و آن را در صورت مالی خود اصلاح کند تا به روند معقول باز گردد.

براساس داده‌های تکنیکال سهم وبملت می‌تواند در محدوده حمایتی 430 تومان قرار بگیرد و حتی مقاومت 510 تومانی را بشکند و به محدوده 635 تومان نیز برسد.

بیشتر بخوانید: بورس دچار مشکل نقدینگی است

بررسی‌های تکنیکال این سهم در نمودار ایچیموکو نشان می‌دهد که ابرکمو با قدرت شکسته شده و محدود 430 تومان نیز یک حمایت مطلوب به شمار می‌آید و روند سهم روبه آینده مثبت و باز است.

اگر صعود این روزهای بازار را به عنوان نوسان قرار دهیم این سهم به محدوده‌های حمایتی می‌رسد و این رشد و جلوماندگی یا همان سبقت از گروه خود را جبران کند. برای این سهم طی دوماه آینده می‌تواند اهداف قیمتی 600 و 700 تومانی را در نظر داشت.

در مجموع سهم بانک ملت دارای مقاومت‌های 510 و 590 تومانی است و حمایت 430 تومانی را نیز دنبال می‌کند و اگر محدوده 590 را بشکند می‌توان محدوه 660 و درنهایت 700 را برای سهم شاهد بود. البته درنهایت باید تاکید کرد که به علت روند صعودی این سهم اگر تسعیر را در روند سهم دخالت ندهیم می‌توان برای وبملت محدوده حمایتی 430 را به‌طور قطعی متصور بود.

گزارش از رقیه ندایی

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان