تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 152596

چرا وام مسکن از خرید خانه برای متقاضیان ناتوان مانده است؟

چرا وام مسکن از خرید خانه برای متقاضیان ناتوان مانده است؟
در حالی که قیمت مسکن در تهران و مناطق دیگر کشور به شدت افزایش یافته، وام مسکن همچنان نتوانسته نیاز متقاضیان را پاسخ دهد.

به گزارش شهر بورس، وام مسکن دیگر کمکی به خانه‌دار شدن متقاضیان نمی‌کند و در بهترین حالت می‌تواند به جبران هزینه‌های جانبی خرید خانه کمک کند. در شرایط فعلی، قدرت خرید وام مسکن انفرادی در شهر تهران پس از کسر هزینه‌های مربوط به خرید اوراق، بیشتر از ۳٫۵ متر نیست و زوجین نیز نمی‌توانند بیش از ۷ متر آپارتمان خریداری کنند.

در دوره اخیر جهش قیمت مسکن، میانگین قیمت‌ها در شهر تهران و اغلب مناطق کشور بیش از ۱۹ برابر شده است، درحالی‌که وام خرید مسکن کمتر از ۷ برابر افزایش یافته است. این تفاوت باعث ضعیف‌تر شدن قدرت خرید متقاضیان مسکن و کم‌رنگ شدن سهم وام در تأمین هزینه خرید آپارتمان شده است.

میزان وام مسکن و هزینه اوراق

وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) به‌عنوان کلان‌ترین تسهیلات موجود برای خرید مسکن پرداخت می‌شود. در حال حاضر، مبلغ این وام به‌صورت انفرادی در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان است. زوجین می‌توانند تا دو برابر این مبلغ وام دریافت کنند. با توجه به قیمت کنونی هر برگه اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (۱۱۰ هزار تومان)، هزینه خرید اوراق به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن، ۱۱۰ هزار تومان است. بنابراین، خالص وام دریافتی برای تهران ۳۱۲ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها ۲۵۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری ۱۸۷ میلیون تومان خواهد بود.

هرچند چند ماه پیش شورای‌عالی مسکن مصوبه‌ای برای افزایش ۳۷.۵ درصدی مبلغ وام مسکن به تصویب رسانده و مبلغ وام در تهران را به ۵۵۰ میلیون تومان رسانده است، اما این مصوبه هنوز ابلاغ و اجرا نشده و هیچ اطلاعات دقیقی از سرنوشت آن در دست نیست.

خبر مرتبط
طرح وام‌های ارزان‌قیمت برای خانه‌دار کردن دهک‌های پایین
طرح وام‌های ارزان‌قیمت برای خانه‌دار کردن دهک‌های پایین

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از برنامه جدید برای خانه‌دار کردن دهک‌های پایین با استفاده از وام‌های ارزان‌قیمت خبر داد.

اقساط وام مسکن و سود تسهیلات

برای دریافت وام ۴۰۰ میلیونی مسکن در تهران، متقاضی باید ۸۰۰ برگه اوراق به ارزش ۸۸ میلیون تومان خریداری کند. بنابراین، خالص وام دریافتی وی ۳۱۲ میلیون تومان خواهد بود که باید در یک دوره ۱۲ ساله (۱۴۴ قسط) با اقساط ماهانه ۸ میلیون و ۵۵ هزار تومان بازپرداخت شود. همچنین، زوج‌هایی که ۸۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت می‌کنند، باید ۱۶۰۰ برگه اوراق به ارزش ۱۷۶ میلیون تومان خریداری کرده و وام دریافتی خود را در قالب اقساط ماهانه ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بازپرداخت کنند.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود وام مسکن با اوراق ممتاز ۲۲٫۵ درصد است. با این حال، به دلیل نیاز به خرید اوراق، نرخ سود مؤثر این تسهیلات به ۳۰٫۱ درصد می‌رسد. با توجه به ذات تورمی اقتصاد ایران و رشد بیشتر قیمت مسکن نسبت به تورم، دریافت این وام حتی با نرخ سود ۳۰٫۱ درصد ممکن است در بلندمدت صرفه اقتصادی داشته باشد. اما یکی از دلایل عدم تمایل بانک‌ها به ارائه این وام‌ها، مستهلک شدن اقساط و کاهش قدرت خرید آن‌ها پس از چند سال است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون