تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۳:۰۰
کد خبر : 136889

چالش‌های پیش روی خودروسازان و قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی

چالش‌های پیش روی خودروسازان و قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی
نشست مشترک سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت با اعضای اتاق بازرگانی تبریز و هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان با محوریت بررسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این صنعت در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، احد آقایی؛ سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مسائل حوزه صنعت را خود صنعتگران می توانند حل کند و رقابتی شدن این بخش تاثیر مثبتی خواهد داشت.
آذربایجان‌شرقی پتانسیل بالایی در بخش صنعت دارد و تاکنون در حوزه قطعه‌سازی و خودروسازی در حد توان، موفق عمل کرده است، بنابراین حمایت از صنعتگرات این استان را ضروری می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی در رابطه با تخصیص ارز، فرسودگی ناوگان و ماشین‌آلات، تامین سوخت و ناترازی انرژی وجود دارد، افزود: در تلاش هستیم تا با اتخاذ تدابیری، تا حدودی موانع را برطرف کرده و مسیر را برای فعالیت قطعه‌سازان هموار کنیم.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به این که وزارت صمت متولی بخش صنعت است بر این اساس، این مجموعه باید اختیارات لازم را برای مثال در خصوص تامین انرژی برق صنایع داشته باشد.

لزوم شفافیت در عملکرد بخش صنعت
آقایی با اشاره به اقداماتی که به منظور شفافیت در عملکرد بخش صنعت انجام شده است، ادامه داد: در زمینه بازنگری قراردادها با خودروسازان اتفاقات خوبی در حال انجام است و خوداظهاری ها ثبت می شود که در مرحله بعد پیگیری قابل انجام است.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستورالعمل های ابلاغ شده بیشتر برای کمک به تولیدکنندگان است و امیدواریم موانع تولید با اقدامات موثر تسهیل و رفع شود.

سود صنعت قطعه‌سازی بسیار کمتر از تورم سالانه است
یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، در ابتدای این نشست با اشاره به پتانسیل بالای این استان در صنعت خودروسازی، اظهار داشت: با وجود ۱۱ خودروساز در استان و فعالیت بالغ بر ۳۵ قطعه و مجموعه‌ساز، آذربایجان شرقی می‌تواند به قطب خودروسازی کشور تبدیل شود. اما یکی از مشکلات اساسی، فرسوده بودن ماشین‌آلات است که مانع رشد این صنعت می‌شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه سود این صنعت بسیار کمتر از تورم سالانه است، گفت: حدود ۳ سال است که تسهیلات بانکی مناسبی به این صنعت اختصاص نمی‌یابد.
پایدار با تاکید بر ضرورت تخصیص ارز برای ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید، تاکید کرد: اگر دولت با فعالان این حوزه همراهی نکند و ارز کافی و تسهیلات بانکی مناسب به حوزه تخصیص داده نشود، این صنعت به جای بزرگتر شدن، کوچکتر خواهد شد.
نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان آذربایجان شرقی در ادامه گفت: شرکت‌های ایدم و چرخشگر از جمله پتانسیل‌های بزرگ استان هستند. به‌طوریکه با کوچک‌ترین سرمایه‌گذاری در شرکت ایدم می‌توانیم سالانه از ورود ۵۰۰۰ دستگاه موتور خودروی سنگین جلوگیری کرده و راندمان را افزایش دهیم. همچنین با کمی حمایت از شرکت چرخشگر، می‌توانیم با تولید موتور و گیربکس، عمده مشکل خودروسازهای سنگین را حل کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: اگر بتوانیم در حوزه صنایع سنگین سرمایه‌گذاری کرده و خودروهایی با مصرف پایین سوخت وارد کنیم، از مصرف بالای بنزین و گازوئیل نیز جلوگیری کرده و ارز در کشور در این مسیر مصرف نمی‌شود. ما باید در بهینه‌سازی سوخت و کاهش آلایندگی گام برداریم و با به‌روز کردن ناوگان حمل و نقل سنگین، به این اهداف نزدیک شویم.
آذربایجان‌شرقی می‌تواند به عنوان هاب مرکزی خودروهای الکترونیکی تبدیل شود
اکبرپور پایدار با اشاره به مشکلات قیمت دستوری در صنعت خودروسازی افزود: قیمت دستوری باعث می‌شود که برای قطعه‌سازی قیمت تعیین کنند و این امر موجب کاهش کیفیت قطعات شده و مانع رشد این مجموعه‌ها می‌شود. آذربایجان‌شرقی می‌تواند به عنوان هاب مرکزی خودروهای الکترونیکی تبدیل شود. همچنین عدم پرداخت به‌موقع پول و تاخیر در پرداخت به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات این صنعت است. پیشنهاد گشایش ال سی داخلی برای تامین نیازهای قطعه‌سازان و خودروسازان را ارائه می‌دهم.

آذربایجان‌شرقی بزرگترین حوزه صنعت فولاد بخش خصوصی را در کشور دارد
محمد کلامی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: با وجود این که آذربایجان‌شرقی بزرگترین حوزه صنعت فولاد بخش خصوصی را در کشور دارد ولی متاسفانه چند ماه است که پیگیری مشکلات بخش فولاد نتیجه ای نداشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاثیر فرسودگی حوزه حمل و نقل بر روی بخش تجارت گفت: بازار روسیه فرصت ویژه ای برای تجار و بازرگانان استان است ولی با این وجود فرسودگی حوزه حمل و نقل موانعی را برای توسعه مراودات تجاری به وجود آورده است.
وی با تاکید بر اینکه وزیر صمت باید نگاه ویژه ای به صنایع پنج استان نخست صنعتی کشور داشته باشد، افزود: طرح و پیگیری مسائل و مشکلات صنعتگران از سوی مسئولان وزارت صمت مایه دلگرمی فعالان اقتصادی این حوزه است.  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی به اهمیت حمایت از تولیدات داخلی مانند خرید اتوبوس‌های ساخت داخل از سوی دولت و شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: در حوزه انرژی برق چالش‌هایی وجود دارد، ولی در عین حال می‌توان راه حل‌هایی برای این موانع ارائه کرد.
در ادامه این دیدار، فعالان حوزه قطعه‌سازی مشکلات خود را در زمینه فرسودگی ماشین‌آلات و تامین ابزار ماشین‌آلات، تامین ارز، عدم همکاری گمرک در بحث ترخیص، ناترازی انرژی، کمبود نقدینگی شرکت‌ها و کمبود نیروی کار مطرح کردند.

خبر مرتبط
توسعه صنعت نساجی و پوشاک با همکاری دانشگاه‌ها
توسعه صنعت نساجی و پوشاک با همکاری دانشگاه‌ها

نشست مشترک کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز با انجمن نساجی و اتحادیه پوشاک استان با محوریت ایجاد ارتباط بین صنعت با رشته نساجی در مراکز دانشگاهی، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ