تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 144782

چالش‌های اقتصادی و قوانین ضدونقیض، مانع اصلی رونق تولید در کشور

چالش‌های اقتصادی و قوانین ضدونقیض، مانع اصلی رونق تولید در کشور
تولیدکنندگان کشور با چالش‌های متعددی از جمله نوسانات ارزی، قوانین ضدونقیض و عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی مواجه‌اند که نه‌تنها تولید را متوقف کرده، بلکه زمینه‌ساز فرار سرمایه از کشور نیز شده است.

به گزارش شهر بورس،  تعدد بخشنامه‌ها و تغییرات پی‌درپی رویه‌های واردات مواد اولیه، در چند ماه اخیر باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده و به کاهش تولید و حتی انتقال فعالیت‌های تولیدی به خارج از کشور، به‌ویژه در میان کارآفرینان صادراتی، انجامیده است.

چالش‌های اساسی در مسیر تولید

نوسانات ارزی، عدم وجود نقشه راهبردی، قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات تأمین مالی و نقدینگی، تورم بالا، و چالش‌های ارزی تنها بخشی از مشکلاتی هستند که در مسیر رونق تولید قرار دارند. از سوی دیگر، صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض، که منجر به عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی می‌شود، می‌تواند سرمایه‌گذاران را از فعالیت‌های اقتصادی بازدارد و حتی به فرار سرمایه از کشور منجر شود. قوانین و مقررات ضدونقیض نیز مانعی جدی برای رونق تولید محسوب می‌شوند و نیازمند اصلاحاتی با محوریت حمایت از تولید هستند.

تأثیرات منفی قوانین ضدونقیض بر تولید

براساس اظهارات رضا علیخانزاده، رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار اتاق تعاون ایران، تعدد بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های مختلف، عملاً به توقف خاموش صنعت منجر شده است. ثبت اطلاعات متعدد در سامانه‌های مختلف، از جمله سامانه جامع تجارت و سامانه‌های بورسی، نه‌تنها بار کاری سنگینی بر دوش تولیدکنندگان می‌گذارد، بلکه به تأخیرات طولانی‌مدت در پاسخ‌گویی به نیازهای آنان نیز منجر می‌شود.

پیامدهای این وضعیت بر تولید

این وضعیت نه تنها روند تولید را متوقف کرده، بلکه مشکلاتی همچون قطع برق مکرر، عدم تأمین سوخت، نرخ بالای تسهیلات بانکی، و توقف طولانی‌مدت کالاها در گمرکات نیز به مشکلات تولیدکنندگان افزوده است. همچنین، عدم دسترسی به ارز حاصل از صادرات خود، باعث توقف سفارشات و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها شده است.

برای حل این مشکلات، نیازمند یک عزم جدی در دولت و مجلس هستیم تا با وضع قوانین مثبت و اجرای صحیح آن‌ها، موانع تولید را کاهش دهیم. به‌عنوان مثال، کاهش زمان و هزینه صدور مجوزها و حذف قوانین ضدونقیض، می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در برابر محصولات وارداتی منجر شود.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ