تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 153380

پیگیری توافقات اقتصادی ایران و افغانستان؛ هیات ایرانی به کابل رفت

پیگیری توافقات اقتصادی ایران و افغانستان؛ هیات ایرانی به کابل رفت
توافقات اقتصادی میان ایران و افغانستان وارد مرحله عملیاتی شد؛ هیات ایرانی برای پیگیری توافقات به کابل سفر کرده است.

به گزارش شهر بورس، توافقات اقتصادی میان ایران و افغانستان با سفر یک هیات ایرانی به کابل پیگیری می‌شود. در نشست دوجانبه‌ای که با حضور هیات افغانستان به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، و هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، و همچنین حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، برگزار شد، به بحث در مورد عملیاتی‌سازی توافقات اقتصادی انجام‌شده بین دو کشور پرداخته شد.

توافقات بندر چابهار و منطقه آزاد

در این نشست به‌ویژه بر توافقات مربوط به بندر چابهار و منطقه آزاد تاکید شد که این توافقات در جریان سفر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر، و نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، به ایران به‌دست‌آمده بود. موضوعات مربوط به رقابتی‌سازی بندر چابهار نیز از دیگر محورهای این نشست بود که طرفین توافق کردند تا برای عملیاتی‌سازی بیشتر این توافقات، یک کمیته فنی مشترک تشکیل دهند.

تشکیل کمیته فنی برای پیگیری توافقات

طرفین تصمیم گرفتند جهت پیشبرد توافقات و بررسی مسائل فنی، یک کمیته مشترک تشکیل شود تا بتوانند با هماهنگی بیشتری به اجرای این توافقات بپردازند. هدف از تشکیل این کمیته، پیگیری عملیاتی‌سازی بندر چابهار و رقابتی کردن شرایط آن است تا منافع اقتصادی بیشتری برای هر دو کشور به‌دست آید.

نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی

بندر چابهار به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای دسترسی به آب‌های آزاد، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه اقتصادی منطقه دارد. این بندر می‌تواند نقش کلیدی در تقویت تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان ایفا کند. بر این اساس، طرفین بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بهبود شرایط بندر به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر تأکید کردند.

خبر مرتبط
نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی
نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی

تهران امروز میزبان نخست وزیر روسیه، «میخائیل میشوستین»، بود؛ سفری که با محوریت تقویت روابط اقتصادی و بررسی موضوعات کلیدی بین دو کشور انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات