شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
کد خبر : 10909

پیش گشایش در بورس چه مفهومی دارد؟

مرحله پیش گشایش بورس چه زمانی آغاز می‌شود و معنای آن چیست؟ پیش گشایش در بورس چه مفهومی دارد؟ 1 نیم ساعت پیش از شروع معاملات بازار، پیش‌ گشایش آغاز می‌شود. یعنی این مرحله درست از ساعت ۸:۳۰ شروع می‌شود و تا ساعت ۹ به طول می‌انجامد. می‌توان گفت یکی از کارکردهای اصلی و مهم

مرحله پیش گشایش بورس چه زمانی آغاز می‌شود و معنای آن چیست؟

پیش گشایش در بازار بورس
پیش گشایش در بورس چه مفهومی دارد؟ 2

نیم ساعت پیش از شروع معاملات بازار، پیش‌ گشایش آغاز می‌شود. یعنی این مرحله درست از ساعت ۸:۳۰ شروع می‌شود و تا ساعت ۹ به طول می‌انجامد.

می‌توان گفت یکی از کارکردهای اصلی و مهم این مرحله، کشف قیمت است. یعنی خریداران و فروشندگان در این بازه زمانی نیم‌ساعته، سفارش‌های خود را درج می‌کنند. عواملی نظیر اخبار و تحولات روز گذشته می‌توانند در ایجاد این سفارش‌ها دخیل باشند؛ عواملی که در برخی مواقع مثبت و در بعضی موارد منفی هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه افزایش سرمایه را بازارخوانی کنیم؟

در صورتی که مرحله پیش گشایش به درستی اجرا شود، عاملی موثر در تعیین قیمت معاملات به شمار می‌رود. این امر را می‌توان یکی از مزایا و اهداف این مرحله دانست.

چنین اتفاقی تنها در صورتی رخ می‌دهد که شاهد ارائه قیمت‌های واقعی از سوی معامله‌گران باشیم. اگر این فرایند به شکلی نادرست انجام شود، عملا هیچ تاثیر مثبتی بر قیمت نخواهد گذاشت.

در این نیم ساعت هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و حتی یک برگ سهم نیز جابجا نخواهد شد. طی این مدت‌زمان تنها می‌توان سفارش‌ها را ثبت، ویرایش و یا حذف کرد. پس از گذر از این مرحله، مرحله‌ بعدی از ساعت ۹ آغاز می‌شود. این همان مرحله مچینگ یا گشایش است.

در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که سهمی در صف خرید و فروش قفل شده است. پیش گشایش موجب می‌شود که افراد بتوانند در چنین شرایطی به خرید یا فروش سهم مورد نظر خود بپردازند. به چنین اقدامی که طی آن معامله‌گران سفارش‌های خود را در مرحله پیش گشایش و در صف خرید یا فروش ثبت می‌کنند، سرخطی زدن گفته می‌شود.

در این مرحله‌ مهم از بازار سهام، حتی ثانیه‌ها نیز مهم هستند. چرا که هر چه زودتر سفارش ثبت شود، جایگاه افراد در صف پیش‌تر خواهد بود.

فریب سودجویان را نخورید

دیده شده که بعضی از سهام‌داران در مرحله پیش گشایش سفارش خریدی با حجم بالا و در سقف قیمتی ثبت می‌کنند. این امر پیامد ناخوشایندی در پی دارد. زیرا تازه‌واردان این عرصه ممکن است تحت تاثیر این حرکت قرار گیرند و فریب بخورند. یعنی ممکن است گمان کنند که آن سهم ارزنده است و آن‌ها هم به این صف ساختگی بپیوندند.

در چنین شرایطی فرد مذکور سفارش خود را پیش از شروع مرحله مچینگ لغو می‌کند. سپس سفارش جدیدش را در قالب فروش ثبت می‌کند. به همین ترتیب شرایطی ایجاد می‌شود که می‌تواند سهام خود را با قیمتی بالاتر به فروش برساند. پس بهتر است حواس خود را جمع کنید. تنها در صورتی در این مرحله ثبت سفارش کنید که از ارزنده بودن سهام و قیمت آن مطمئن هستید.

آیا مرحله پیش گشایش برای تمام نمادها وجود دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. بعضی از نمادها بدون حضور در مرحله پیش گشایش معامله می‌شوند. یعنی از همان ابتدا در ساعت ۹ و در مرحله گشایش قابل خرید و فروش هستند. هم‌چنین پس از تشکیل مجمع و افزایش سرمایه، افشای اطلاعات (الف و ب) و مواردی از این دست سهم بسته می‌شود. در این صورت ممکن است سهم بدون پیش گشایش بازگشایی شود. لازم به ذکر است که تمام این اطلاعات در سامانه کدال قابل دستیابی است.

نحوه انجام معاملات در پیش گشایش

گفتیم که این مرحله مربوط به ارائه قیمت‌های مختلف و هم‌چنین کشف قیمت سهم است. نحوه ثبت سفارش در این مرحله خصوصیاتی دارد که باید به آن توجه کرد.

افراد در مرحله پیش‌ گشایش می‌توانند قیمت مورد نظر خود را در سفارش وارد کنند. اما این امر به معنای تایید سفارش نیست. تا قبل از تایید بازرسان بورس کالا و ناظر بازار، هیچ تضمینی مبنی بر پذیرش سفارش وجود ندارد.

با توجه به این امر،‌ ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید؛ چه مواقعی سفار‌ش‌ها در این مرحله حذف می‌شوند؟ سه وضعیت مختلف ممکن است به وجود آید که منجر به عدم تایید سفارش‌های افراد در پیش گشایش می‌شود:

  • هنگام درج قیمت غیرواقعی برای سهام در فرم سفارش: زمانی که معامله‌گران در هنگام ثبت سفارش مبلغی متفاوت از ارزش ذاتی سهم را تعیین می‌کنند.
  • هنگام مشاهده عدم ثبات در عملکرد سهام‌دار: منظور زمانی است که برخی از معامله‌گران مدام در حال ثبت و حذف سفارش‌های خود هستند.
  • هنگام درج قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت سرخطی در مرحله مچینگ: در توضیح این مورد باید چنین بیان کنیم که گاهی سهام‌دار به قیمت گشایش توجه می‌کند. به همین دلیل قیمتی متفاوت از قیمت سرخطی را در سفارش درج می‌کند. به این ترتیب سفارش او از سیستم حذف خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز اختلال در فرایند کشف قیمت مناسب‌تر آن است که افراد سفارش‌های خود را در لحظات آخر پیش گشایش ثبت کنند. همچنین می‌توان سفارش خود را پس از تعیین قیمت و مشخص شدن قیمت‌های سرخط ثبت کرد.

قیمت نظری گشایش به چه معناست؟

به قیمتی که خریدار و فروشنده در مرحله پیش گشایش بر سر آن با یکدیگر توافق می‌کنند، قیمت نظری گشایش گفته می‌شود. با توجه به آن‌چه در بالا گفته شد و با رعایت تمام نکات و موارد در مراحل مختلف بازار، می‌توانید بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان