تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر : 133023

پیش بینی مهم کارشناسان از قیمت دلار طی روزهای آتی

پیش بینی مهم کارشناسان از قیمت دلار طی روزهای آتی
به گفته کارشناسان اقتصادی در موضوع تحریم، آمریکا دیگر دستاویزی برای خود باقی نگذاشته تا علیه ایران استفاده کند و دشمن از هر نوع فشار و تحریم جدید علیه ایران ناتوان است. ضمن اینکه قطعنامه ضد ایرانی هم توان التهاب بازار را ندارد.

به گزارش شهر بورس، «زهیر اصفهانی»، تحلیلگر اقتصادی با اشاره به صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: برخلاف دوره‌های قبل که آمریکا نقش پلیس بد و اتحادیه اروپا نقش پلیس خوب را بازی می‌کرد، اما در حال حاضر برای اولین بار این موضوع بر عکس شده است. زیرا به نظر می‌رسد در حال حاضر آمریکا با سیاست‌هایی موافق صدور قطعنامه علیه ایران نیست، اما اتحادیه اروپا بر صدور قطعنامه ضد ایرانی تأکید دارد.

کیهان در گزارشی نوشت: این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه قطعنامه‌های ضدایرانی موجب التهاب بازارها نخواهد شد؛ بیان داشت: هدف این قطعنامه افزایش فشارهای سیاسی بر ایران است، چون ایران در آستانه انتخابات قرار دارد. در این شرایط که مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی ایران مسئله هسته‌ای است، غرب می‌خواهد با فشار بر ایران، به خیال خودش علامت‌هایی را هم به مردم ایران و هم به رئیس‌جمهور منتخب بدهد تا رویکرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در چهار سال آینده به سمت اهداف غرب تغییر دهد.

وی افزود: ایران در سه سال گذشته نشان داده است با افزایش فشارهای سیاسی هیچ باجی به دولت‌های خارجی نخواهد داد.

این تحلیلگر سیاسی ابراز داشت: اقدامات چند سال اخیر در حوزه بین‌الملل موجب شده تا درآمدهای ارزی ایران افزایش یابد و به همین دلیل است که باوجود افزایش فشارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی در حدود شش ماه گذشته و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد نرخ ارز تا حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد، اما نرخ ارز در کانال ۵۰ هزار تومان ایستاد و دولت و بانک مرکزی موفق شده است تا نرخ دلار را در این دامنه ۵۰ هزار تومان نگه دارد.

کاربرد انتخاباتی

«رحمان سعادت»، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه هم درخصوص صدور قطعنامه جدیدی توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اظهار داشت: شاید صدور قطعنامه برای کشورهایی که تاکنون طعم تحریم و قطعنامه را نچشیده‌اند، مانند ژاپن یا سوئیس، تاثیرگذار باشد، اما در ایران، دولت‌ها و مردم به دلیل اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به این شوک‌ها عادت کرده‌اند و راهکارهای مقابله با آن را یافته‌اند.

وی افزود: البته ممکن است این موضوع بر گفتمان کاندیداها اثر گذاشته و گاهی سبب شود تا برخی افراد از این موضوع سوءاستفاده کرده و به اصطلاح بر اخبار منتشره موج‌سواری کنند اما تاثیر حقیقی بر اقتصاد و بازارها نخواهد گذاشت و فقط جو روانی‌است.

سعادت با اشاره به عملکرد دولت در یک‌سال و نیم گذشته، اظهار داشت: اقدامات بانک مرکزی و دیپلماسی منطقه‌ای در راستای عادی‌سازی روابط، منجر به افزایش ذخایر ارزی کشور شده است. به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ دهد.

وی با تأکید بر تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی بر بازارهای مختلف، به خصوص بازار سرمایه و ارز، گفت: این تاثیرگذاری عموماً به صورت پیش‌خور اتفاق می‌افتد، به این معنی که بازارها دو تا سه هفته قبل از انتشار اخبار، واکنش نشان می‌دهند؛ اما پایدار نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با ارائه راهکارهایی برای عبور از این شرایط اظهار داشت: بانک مرکزی باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، ثبات کنونی در بازار ارز را ادامه دهد و دولت نیز باید با نظارت بر تولید، واردات و توزیع کالاهای اساسی، از بروز نوسانات شدید در این بازارها جلوگیری کند.

غرب می‌خواهد بازار ارز را ملتهب کند

«احمد شریف»، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز گفت: کشورهای اروپایی مدت‌هاست که به دنبال فرصت مناسب برای تحت فشار قرار دادن ایران هستند، به همین دلیل با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم دست به فشارهای جدید علیه ایران زده است که کاملاً مشخص است در حال تدارک عملیات روانی هستند.

وی بیان داشت: غرب در گذشته صحبت زیادی از «مکانیزم ماشه» می‌کرد، اما در انجام آن ناتوان بود؛ چرا که می‌دانستند با واکنش تند ایران رو به رو می‌شوند، در نتیجه غرب مکانیزم ماشه را از دست رفته می‌بیند، در نتیجه اروپا با فرصت‌طلبی در زمان انتخابات کشورمان بحث قطعنامه ضد ایرانی را پیش برده است.

شریف تصریح کرد: بهترین راه مقابله با این اقدام اروپا این است که شرایط را طوری فراهم کنیم تا کاندیداها با سلایق مختلف در این انتخابات شرکت کنند تا مردم نیز در انتخابات حضور پرشکوه داشته باشند. این موضوع یک پیام روشن به مجامع جهانی خواهد فرستاد که مردم در بحث هسته‌ای اتفاق ملی دارند.

شریف ابراز داشت: در چهار ماه گذشته انواع التهاب‌های سیاسی در ایران روی داده است، که هدف همه آنها افزایش نرخ ارز بود، در زمانی که این التهاب‌ها روی می‌داد صحبت از نرخ دلار ۱۰۰ هزار تومانی می‌شد، اما خوشبختانه دولت و بانک مرکزی با درایت‌هایی که داشتند توانستند نرخ دلار را در دامنه ۵۰ هزار تومان حفظ کنند و اجازه ندادند تا نرخ ارز افزایش یابد.

وی افزود: غرب با صدور قطعنامه ضدایرانی می‌خواهد بازارها از جمله بازار ارز را ملتهب کند، اما دارایی‌های ارزی ایران مناسب است و می‌تواند نرخ ارز را در دامنه ۵۰ هزار تومان حفظ کند، بنابراین نگرانی از افزایش نرخ ارز در ایران وجود ندارد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ