تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 143636

پیش بینی تورم، تا پایان سال ۱۴۰۳ قیمت ها چقدر افزایش می یابد؟

پیش بینی تورم، تا پایان سال ۱۴۰۳ قیمت ها چقدر افزایش می یابد؟
بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ماه سال جاری، تورم سالانه در پایان امسال در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۶.۸ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۳۴.۳ درصد خواهد بود.

به گزارش شهر بورس، تورم یکی از متغیرهای مهم در اقتصاد است که می‌تواند انگیزه فعالان اقتصادی و وضعیت رفاه اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. پیش‌بینی تورم می‌تواند مسیر اقتصاد را به فعالان اقتصادی و جامعه نشان دهد و در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها موثر باشد. اقتصاد ایران سال‌هاست از تورم بالا رنج می‌برد و پیش‌بینی تورم آینده می‌تواند بر مناسبات میان فعالان اقتصادی در آینده سایه بیاندازد.

تحلیل پنج سناریو تورم تا پایان سال ۱۴۰۳

سناریو اول: بر اساس تورم ماهانه تیر ۱۴۰۳

در این سناریو فرض می‌شود که اقتصاد با تورم ماهانه ۲.۲ درصدی تیرماه به مسیر خود ادامه دهد. در این صورت، تورم سالانه تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۳۱.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۳۲ درصد خواهد رسید.

سناریو دوم: بر اساس میانگین ۴ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۳

در این سناریو میانگین تورم ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیرماه ۲.۶۱ درصد بوده است. با ادامه این روند، تورم سالانه در پایان سال جاری به ۳۳.۳ درصد و تورم نقطه‌ای به ۳۶.۲ درصد خواهد رسید.

سناریو سوم: بر اساس میانگین ۱۲ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۳

در این سناریو، میانگین تورم ماهانه در یک سال منتهی به تیرماه ۲.۵۲ درصد بوده است. اگر این روند ادامه یابد، تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۳ به ۳۳ درصد و تورم نقطه‌ای به ۳۵.۳ درصد خواهد رسید.

خبر مرتبط
تورم ۴ برابری در اقتصاد ایران
تورم ۴ برابری در اقتصاد ایران

تورم نقطه‌ای در تیرماه سال جاری به ۳۲ درصد رسید که نشان‌دهنده افزایش ۴ برابری نسبت به سال ۱۳۹۶ است.

سناریو چهارم: بر اساس تورم ماهانه یک درصدی

این سناریو خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است. در این حالت، اگر تورم ماهانه تا پایان سال به طور متوسط یک درصد باشد، تورم سالانه به ۲۶.۸ درصد و تورم نقطه‌ای به ۲۰ درصد خواهد رسید.

سناریو پنجم: بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم

این سناریو بدبینانه‌ترین حالت است. در این حالت، میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه ۲.۸۴ درصد بوده است. با این فرض، تورم سالانه تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۳۴.۳ درصد و تورم نقطه‌ای به ۳۸.۷ درصد خواهد رسید.

در نهایت، این تحلیل نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای در پایان سال ۱۴۰۳ در بازه‌ای میان ۲۰ درصد تا ۳۸.۷ درصد و تورم سالانه در محدوده ۲۶.۸ درصد تا ۳۴.۳ درصد خواهد بود.

منبع : اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات