شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر : 15764

یادداشت اختصاصی/

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در آینده

به گزارش شهر بورس، در ماه‌های گذشته با آغاز مذاکرات احیای برجام، علی‌رغم اینکه در عمل اتفاق مؤثری رخ نداده و هیچ یک از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد نشده بود صرفاً با کاهش انتظارات تورمی و امید به بهبود شرایط اقتصادی، دلار روندی نزولی داشت و قیمت طلا و سکه نیز متأثر از آن

به گزارش شهر بورس، در ماه‌های گذشته با آغاز مذاکرات احیای برجام، علی‌رغم اینکه در عمل اتفاق مؤثری رخ نداده و هیچ یک از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد نشده بود صرفاً با کاهش انتظارات تورمی و امید به بهبود شرایط اقتصادی، دلار روندی نزولی داشت و قیمت طلا و سکه نیز متأثر از آن کاهش چشمگیری را تجربه کرد.

با این حال، در هفته‌های اخیر هیچ خبر مثبتی از روند مذاکرات وجود نداشته است و همین امر روند نزولی که صرفاً با جو روانی ایجاد شده بود را متوقف کرد و بازار دوباره در مدار صعود قرار گرفت. در روزهای اخیر با توجه به افزایش هیجانی قیمت ارز که بعد از برکناری رئیس بانک مرکزی اتفاق افتاد و تعطیل بودن بازارهای جهانی، قیمت طلا و سکه در مدار صعودی قرار گرفت و حباب سکه نیز که تا هفته گذشته زیر 50 هزار تومان بود الان بیش از 150 هزار تومان است.

تأثیر عوامل خارجی در قیمت‌ها

طلا، دوستدار آشوب، جنگ و بحران است. هر زمان وضعیت اقتصادی نامناسب و روند آینده اقتصاد برای سرمایه‌گذاران نامشخص و در ابهام باشد آن‌ها به سرمایه‌گذاری در طلا روی می‌آورند و در چنین شرایطی معمولاً انس جهانی طلا روند صعودی به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا و سکه امروز چند؟

قیمت طلا همیشه تحت تأثیر وضعیت اقتصادی آمریکا بوده و تحلیل روند آتی طلا بدون بررسی این پارامتر تحلیل دقیقی نخواهد بود.

بررسی اطلاعات منتشرشده توسط فدرال رزور، بانک مرکزی ایالات‌متحده، حاکی از آن است که نرخ تورم با شیب تندی از اوایل سال 2020 در حال افزایش است. بااین‌حال نرخ رشد اقتصادی نسبت به سه‌ ماهه پایانی سال 2020 افزایش داشته است.

طبق این آمار و ارقام و با توجه به اینکه با وجود تورم، رشد اقتصادی قابل قبولی وجود داشته است نمی‌توان انتظار روندی صعودی از این فلز گران‌بها داشت و احتمال شکل‌گیری روندی تعادلی با نوسانات مقطعی دور از ذهن نیست.

با این ‌حال فاکتورهای مؤثر دیگری نیز وجود دارند که در پیش‌بینی روند آتی طلا می‌توانند مؤثر باشند. در ماه‌های گذشته پایه پولی افزایش پیدا کرده است و با وجود اینکه نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته روند کاهشی داشته ولی هنوز هم رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید. شاخص نقدینگی نیز با شیب زیادی در حال افزایش است و با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی کاهش پیداکرده، احتمال افزایش قیمت طلا به دلیل افزایش تقاضا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سکه و طلا روی مدار نزولی

بررسی عوامل داخلی و خارجی نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند فعلی و عدم‌تغییر در شرایط، قیمت طلا می‌تواند وارد روند صعودی شود.

البته برخی از تحلیلگران و معامله گران بر این باورند که با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک است، سناریو کاهش قیمت دلار در روزهای پایانی دولت چندان هم بعید نیست.

درواقع یکی از پارامترهای تأثیرگذار در سنجش میزان رضایت از عملکرد دولت‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز و قیمت دلار در دوران ریاست جمهوری آنهاست.

بنابراین طبیعی است که این روزها با نزدیک شدن به زمان انتخابات، دولت روحانی نیز با استفاده از سیاست کاهش نرخ ارز کند کارنامه قابل قبولی از خود بر جای بگذارد.

که در صورت وقوع این اتفاق، حتی اگر قیمت انس جهانی افزایش یابد با توجه به نزول احتمالی دلار نمی‌توان انتظار افزایش قابل‌توجهی در قیمت این فلز گران‌قیمت داشت.

یادداشت از علیرضا نقی لو

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان