تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 156785

پیش‌بینی نرخ تورم ۲۸.۳ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴

پیش‌بینی نرخ تورم ۲۸.۳ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، دولت نرخ تورم را ۲۸.۳ درصد و رشد اقتصادی را ۴ درصد پیش‌بینی کرده است.

به گزارش شهر بورس، در لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت برآورد کرده است که نرخ تورم در سال آینده به ۲۸.۳ درصد کاهش خواهد یافت و رشد اقتصادی کشور به ۴ درصد خواهد رسید. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۴، در توضیحاتی درباره بررسی لایحه بودجه گفت: نرخ تورم، کسری تراز تجاری، میزان صادرات، محدود کردن واردات و نرخ ارز از جمله مواردی بودند که در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته شدند.

جزئیات پیش‌بینی‌های اقتصادی

زارع همچنین افزود که دولت در این لایحه، رشد اقتصادی ۴ درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. بر اساس اطلاعات موجود، نرخ تورم در این لایحه نسبت به سال گذشته کاهشی ارزیابی می‌شود. از دیگر نکات قابل توجه، پیش‌بینی ۱۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی در این لایحه بود.

وضعیت فعلی نرخ تورم

مرکز آمار ایران در گزارش خود، نرخ تورم شهریور ۱۴۰۳ را ۳۴.۶ درصد اعلام کرده است. همچنین، نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۱.۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش تدریجی نرخ تورم کل در ماه‌های آینده است. تحلیل ترکیب تورم نشان می‌دهد که نرخ تورم کالاها ۲۴.۲ درصد و نرخ تورم خدمات ۴۰.۳ درصد بوده که این اختلاف عمدتاً ناشی از افزایش اجاره‌بها است.

تأثیرات و پیش‌بینی‌های آینده

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با اشاره به تسهیل شرایط ساخت‌وساز مسکن در مناطق هدف، تأکید دارد که حذف مقررات اضافی و کاهش هزینه‌های دولتی می‌تواند به بهبود این بخش کمک کند. با این حال، تغییرات در روند تورم کالاها نشان می‌دهد که کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر ۳۰ درصد در کوتاه‌مدت دشوار خواهد بود.

خبر مرتبط
رکوردزنی قیمت لبنیات و تخم‌مرغ در مهرماه
رکوردزنی قیمت لبنیات و تخم‌مرغ در مهرماه

بر اساس داده‌های جدید مرکز آمار ایران، در مهر 1403، تورم سالانه خوراکی‌ها کاهش یافته، اما قیمت گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» به رکوردی جدید دست پیدا کرده است.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون