تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 155712

وضعیت نهضت ملی مسکن؛ فقط ۲۰ هزار واحد تحویل شده است!

وضعیت نهضت ملی مسکن؛ فقط ۲۰ هزار واحد تحویل شده است!

با گذشت سه سال از آغاز نهضت ملی مسکن، تنها ۲۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده و بسیاری در انتظار تأمین مسکن مانده‌اند.

به گزارش شهر بورس، در شش ماه گذشته، متقاضیان نهضت ملی مسکن به‌دلیل کندی در فرایند ساخت واحدهای مسکونی، امید جدیدی به خاطر فراهم شدن منابع مالی ۱۵۰ هزار همت پیدا کرده‌اند. با این حال، حدود سه سال از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد و هنوز ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده نشده است. وعده‌ای که دولت پیش‌تر داده بود مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، با واقعیت‌هایی که کمتر از ۱۰۰ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است، در تضاد قرار دارد و این موضوع موجب نگرانی‌های عمیق در میان متقاضیان شده است.

چالش‌های تأمین مالی و تأخیر در ساخت

یکی از دلایل اصلی تأخیر در پروژه‌های نهضت ملی مسکن، همکاری ناکافی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت است. این موضوع باعث شده که روند ساخت و ساز به‌طور قابل توجهی کند شود. مسعود بیات‌منش، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در این زمینه توضیح داد که طرح نهضت ملی مسکن با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و هدف دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال بود. از میان ۶ میلیون متقاضی، تنها ۱.۸ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند که از این تعداد، ۷۵۰ هزار نفر موفق به واریز وجه اولیه شدند.

به گفته بیات‌منش، در حال حاضر ۲۰ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده شده و ۳۶۰ هزار واحد دیگر در حال ساخت است.

تأخیر در تأمین منابع مالی

بیات‌منش همچنین خاطرنشان کرد: برای ۲۵۰ هزار متقاضی باقی‌مانده از یک میلیون نفر متعهد شده، تأمین منابع مالی بانک‌ها ضروری است تا بتوان کار ساخت این واحدها را آغاز کرد. وی افزود که بانک‌ها در حال حاضر به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و این موضوع سبب ایجاد مشکلات جدی در روند ساخت و ساز شده است.

منصوری، یکی از سازندگان، به مشکلات مربوط به تسهیلات ساخت اشاره کرد و گفت: میزان پرداخت تسهیلات ساخت در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان است، در حالی که پیش‌تر وعده داده شده بود که این رقم به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

عدم همکاری بانک‌ها؛ مانع بزرگ پروژه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بیان کرد که در جلسات اخیر با مدیرکل بانک مرکزی، وعده‌ای مبنی بر پرداخت ۱۵۰ همت از منابع بانکی مطرح شده که می‌تواند روند ساخت و ساز را تسریع کند. وی تاکید کرد که مهم‌ترین چالش اجرای طرح نهضت ملی مسکن، عدم تأمین منابع مالی و همکاری ناکافی بانک‌هاست.

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، نیز بر لزوم همکاری بیشتر بانک‌ها برای تأمین تسهیلات تأکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از توقف پروژه‌ها به کار گرفته است.

چشم‌انداز آینده

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، منابعی از بهمن‌ماه گذشته تزریق شده و در حال حاضر ۳۷۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در انتظار مشارکت بانک‌ها هستند. او همچنین تأکید کرد که دولت متعهد به تأمین مسکن برای ۷۸۰ هزار متقاضی است.

با اتمام سال سوم نهضت ملی مسکن، امید می‌رود با تأمین منابع مالی هرچه سریع‌تر، مشکلات پیش‌رو در این بخش جبران شود و زوجین و متقاضیان دیگر بتوانند به آرزوی خانه‌دار شدن دست یابند.

منبع: گسترش نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون