تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۳۵
کد خبر : 136908

وضعیت معیشت و چالش های اقتصادی ایرانیان از دیدگاه بریتانیایی ها

وضعیت معیشت و چالش های اقتصادی ایرانیان از دیدگاه بریتانیایی ها
در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، فایننشال تایمز به تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و تأثیر تحریم‌ها و تورم بر زندگی مردم پرداخته است.

به گزارش شهر بورس، اقتصاد ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌های متعددی مواجه است. یکی از نکات برجسته این گزارش، وضعیت خودرو پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی ایران است. پراید که از دیرباز به دلیل کیفیت پایین و نقص‌های ایمنی مورد انتقاد بوده، به‌عنوان نمادی از مشکلات مالی ایران تلقی می‌شود.

کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت‌ها

ایرانیان معمولاً قیمت پراید را با حداقل دستمزد مقایسه می‌کنند که این مقایسه نشان‌دهنده بدتر شدن شرایط مالی است. حدود یک دهه قبل، یک کارگر با حداقل دستمزد سالانه می‌توانست پراید را خریداری کند؛ اما اکنون نیاز به سه برابر حقوق سالانه خود دارد. این افزایش قیمت نشان‌دهنده تورم بالا و کاهش استانداردهای زندگی است.

تأثیر تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی

مشکلات اقتصادی ایران از سال 2018 و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای شدت گرفته است. تحریم‌های جدید باعث کمبود کالاها، افزایش فقر و تورم فزاینده شده است. در دو سال پس از امضای توافق هسته‌ای 2015، نرخ تورم ایران تک‌رقمی شد، اما خروج ترامپ از برجام، تورم را به بالاترین حد خود رساند.

افزایش تورم و کاهش ارزش ریال

نرخ تورم در ایران طی سال‌های اخیر نزدیک به 40 درصد یا بیشتر بوده و کاهش درآمد نفتی و افزایش تقاضا برای کالاهای کمیاب به آن دامن زده است. با این حال، سرعت رشد تورم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

خبر مرتبط
سبد خودروهای تجاری تراکتورسازی سنگین می‌شود
سبد خودروهای تجاری تراکتورسازی سنگین می‌شود

تولید خودروهای تجاری 6 و 9 تن در تراکتورسازی استارت خورده است.

منابع ارزی و تأثیرات آن

یکی از نقاط درخشان اقتصاد ایران در سال‌های اخیر، فروش نفت است که به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است. با این حال، وابستگی به درآمدهای نفتی ایران را نسبت به تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌پذیر کرده است.

اقدامات مردم برای محافظت از سرمایه

با کاهش ارزش ریال، بسیاری از ایرانیان برای محافظت از پس‌اندازهای خود به خرید ارزهای خارجی و طلا روی آورده‌اند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که خانوارهای ایران بین 20 تا 60 میلیارد دلار ارز خارجی و 200 تا 300 تن طلا در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند.

منبع: فایننشال تایمز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ