شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 45955
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای وضعیت بورس به برجام گره خورده است بسته هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

وضعیت بورس به برجام گره خورده است

وضعیت بورس به برجام گره خورده است

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر همه چیز به برجام گره خورده و بازار به جمع‌بندی نرسیده است.

سیاوش وکیلی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: چند وقتی است که شرایط حاکم بر بازار سرمایه تداوم پیدا کرده و خود را در قالب حجم‌های اندک معاملات نشان می‌دهد. از متولیان بازار از جمله سازمان بورس انتظار می‌رود که اقداماتی در راستای بهبود شرایط موجود انجام بدهند.

بودجه سال آینده ابهاماتی دارد

وی با اشاره به اخبار مثبت پیرامون بورس، خاطرنشان کرد: رئیس سازمان بورس از پیگیری این سازمان برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد که این اخبار پیش از این اثرات مثبت زیادی بر روی بازار می‌گذاشت. آقای عشقی همچنین از تداوم سودآوری شرکت‌ها خبر داده که این موضوع نیز نشان از وضعیت خوب بنیادی و ساختاری خوب شرکت‌ها می‌دهد و نوید از گزارش‌های ۶ ماهه جذاب دارد.

این کارشناس بازار سرمایه راجع‌به تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر روی بورس، گفت: در بودجه سال آینده ابهاماتی وجود دارد، اما در این موضوع نیز شاهد صحبت‌های رئیس سازمان بورس مبنی بر تلاش برای حفظ منافع سهامداران بودیم. به طور کلی، اخباری که به بازار مخابره می‌شود خبرهای خوبی هستند.

وکیلی به بیان موضوعات تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: رساندن قیمت صندوق‌های ETF دولتی به NAV خود، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه، رشد بهای نفت و گزارش اکونومیست از آینده ایران، نشان می‌دهد که وضعیت بدی حاکم نیست. همچنین قیمت خودرو افزایش یافته و نشانه‌هایی از لغو قیمت‌گذاری دستوری دیده می‌شود که ۷۰، ۸۰ درصد بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اینکه «برخی اتفاقات طی یک سال اخیر به بازار سرمایه آسیب زده و موجب بی‌اعتمادی شده است»، گفت: فعالان بازار با ترس مواجه شده و ترجیح می‌دهند اثرات اخبار مثبت را در عمل ببینند. سرمایه‌گذاران در این مقطع بااحتیاط و با محافظه‌کاری بیشتری عمل می‌کنند و پول‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پارک شده است. در دورانی که بورس با رکود مواجه شده، مسئولان می‌توانند تغییرات ساختاری و اصلاحاتی که مدنظر نظرشان است را انجام بدهند.

وضعیت بورس به برجام گره خورده است

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر مذاکرات برجام بر بازار سرمایه، تصریح کرد: بازار منتظر تعیین جهت کلی اقتصاد کشور است. در حال حاضر همه چیز به خصوص وضعیت بورس به برجام گره خورده است و بازار به جمع‌بندی نرسیده است. در این شرایط، بودجه به تنهایی نمی‌تواند موجب اصلاح وضعیت بازار سرمایه باشد. مذاکرات برجام، ابهام اساسی است که بازار آن را به درستی شناسایی کرده است.

«رمز دارایی‌ها یک رقیب جدی برای بورس هستند»؛ وکیلی با بیان این جمله، خاطرنشان کرد: من به صورت عمدی از واژه «رمز ارزها» استفاده نکردم، چون اینها ارز نبوده و رمز دارایی هستند. باید یک فضای قابل اطمینان برای این بازار ایجاد شود تا مردم کشور درگیر مشکلاتی مانند پلتفرم‌های خارجی، تحریم و بسته شدن صرافی‌ها نشوند.

بیشتر بخوانید: بورس قمارخانه نیست

بیشتر بخوانید: مدیرعامل بانک صادرات: سهامداران نگران نباشند

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان