تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۵۷
کد خبر : 137896

واردات خودروهای ارزان‌قیمت، تحولی جدید در بازار خودرو

واردات خودروهای ارزان‌قیمت، تحولی جدید در بازار خودرو
وزیر صنعت از برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت خبر داد و تأکید کرد که خودروهای با قیمت مناسب و کیفیت بالا به زودی وارد بازار خواهند شد.

به گزارش شهر بورس، وزیر صنعت اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی انجام شده و تأکید کرد: در تلاشیم خودروهای با قیمت مناسب و باکیفیت وارد کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار جهانی خودروهایی تولید می‌شود که قیمت آنها با توان اقتصادی خریداران ایرانی همخوانی دارد.

آزادسازی واردات خودرو یکی از موضوعات مطرح از سال ۱۳۹۷ تاکنون بوده است. نهایتاً در ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال به دولت ابلاغ کرد. اما از یک سال پیش، وزارت صنعت زمینه ورود خودروهای خارجی را فراهم کرده است. یکی از چالش‌های مهم در این زمینه این است که خودروهای وارداتی عمدتاً تناسبی با توان اقتصادی مردم نداشته‌اند و خریداران آنها عمدتاً افرادی با توان اقتصادی بالاتر هستند. وزیر صنعت خبر داد که این چالش حل شده و تأکید کرد که وزارتخانه در تلاش برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت است.

طبق آیین‌نامه واردات خودرو، دولت مجاز است خودروهایی وارد کند که قیمت آنها کمتر از ۲۰ هزار دلار است؛ با این حال، اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد. به این ترتیب، با نرخ ارز بازار آزاد، خودروهای ۱۰ هزار دلاری رقمی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان دارند. هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد، قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.

منتظر کدام خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی باشیم؟

بررسی قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که در بازار جهانی خودروهایی وجود دارند که قیمت آنها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است. به‌طور مثال، در هند خودروهایی تولید می‌شود که معادل تومانی قیمت آنها پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون تومان است. در این کشور، حتی شرکت تاتا موتور خودرویی به نام نانو تولید می‌کند که قیمت آن ۱۸۰۰ دلار (حدود ۱۰۰ میلیون تومان) است. خودروهای باکیفیتی مانند رنو کوئید و نیسان مگنایت نیز به ترتیب قیمتی معادل ۲۰۵ و ۴۵۰ میلیون تومان دارند. البته باید توجه کرد که قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بعد از واردات به کشور حدود دو برابر می‌شود. به‌نظر می‌رسد در طرح جدید وزارت صنعت برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت، عمدتاً خودروهای اینچنینی انتخاب شوند.

خبر مرتبط
وام خودرو برای خریداران؛ تصمیم جدید خودروسازان
وام خودرو برای خریداران؛ تصمیم جدید خودروسازان

به زودی خودروسازان مجبور به ارائه وام برای فروش خودروهای خود خواهند شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از تغییرات مهم در بازار خودرو خبر داد.

واردات خودروهای ارزان‌قیمت برای افزایش رقابت‌پذیری

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، با اشاره به برنامه‌ریزی برای عرضه خودروهای ارزان‌قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این، واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بود، صورت می‌گرفت. اکنون در تلاشیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم. وی افزود: خودروهای باکیفیت و ارزان‌قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد. برای ارتقا و کیفیت خودروها، یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است. مؤلفه‌های دیگری نیز تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود. نه‌تنها خودرو ارزان‌قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را در نظر بگیریم.

منبع: همشهری آنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ