تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 143479

همه بانک‌ها پذیرش چک دیجیتال را آغاز کردند

همه بانک‌ها پذیرش چک دیجیتال را آغاز کردند
تمامی بانک‌های کشور امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال را دارند و تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار چک دیجیتال صادر شده است که نشان از رشد این خدمت در نظام بانکی دارد.

به گزارش شهر بورس، تمامی بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال را دارند. مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت اعلام کرد که ۱۵ بانک خدمت چک دیجیتال را ارائه می‌دهند. تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار چک دیجیتال صادر شده که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک‌ها نقد شده است.

مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت با اشاره به اینکه بانک‌ها می‌توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، افزود: در حال حاضر همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.

نادعلی زاده اظهار کرد: ۱۵ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می‌کنند. وی تأکید کرد که گیرنده چک باید پیش از تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن، سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر سرویس استعلام سوابق صادرکننده چک به سرشماره 4040701701 با کد دستوری 14 در دسترس عموم است. این خدمت در اپلیکیشن‌های بانکی نیز ارائه می‌شود و گیرنده چک می‌تواند اطلاعاتی مانند مجموع مبالغ چک‌های برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر شده و مجموع مبالغ چک‌های در راه صادرکننده را دریافت کند و بر اساس این اطلاعات تصمیم‌گیری کند.

خبر مرتبط
سیستان و بلوچستان دارای کمترین چک برگشتی و یزد در صدر
سیستان و بلوچستان دارای کمترین چک برگشتی و یزد در صدر

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که استان یزد، بالاترین و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین نرخ چک‌های برگشتی را از فروردین 1402 تا تیر 1403 داشته‌اند.

نادعلی زاده همچنین از اتصال سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، افراد ملزم به اظهار محل سکونت خود در سامانه املاک و اسکان هستند. در صورت عدم انجام این اظهار، برخی محدودیت‌ها برای آنها اعمال خواهد شد.

وی افزود: در گام نخست، سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل می‌شود و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت فرد متقاضی دسته چک در زمان صدور دسته چک بررسی خواهد شد. در صورت عدم اظهار محل سکونت، اطلاع‌رسانی لازم به فرد انجام می‌شود و پس از گذراندن دوره پایلوت و مقدماتی، در صورت عدم ثبت اطلاعات، دسته چک به وی تحویل داده نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات