تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 152461

هشدار یک اقتصاددان به خریداران دلار؛ صبر کنید

هشدار یک اقتصاددان به خریداران دلار؛ صبر کنید
علی اصغر جمعه‌ای، کارشناس اقتصادی، با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز ناشی از تنش‌های سیاسی، از مردم خواست در خرید دلار صبوری کنند.

به گزارش شهر بورس، علی اصغر جمعه‌ای، کارشناس اقتصادی، اظهار داشت که مسائل سیاسی و التهابات جهانی بر تمامی بازارهای مالی و اقتصادی اثرگذار است و این موضوع فقط به ایران محدود نمی‌شود. او خاطرنشان کرد که اقتصاد ایران در چند ماه گذشته با چالش‌هایی مانند شهادت رئیس جمهور، بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، و حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی مواجه بوده است. جمعه‌ای توضیح داد که اگر چنین التهاباتی در هر کشوری رخ می‌داد، نرخ ارز جهش شدیدی را تجربه می‌کرد؛ اما مدیریت مناسب بازارساز باعث شد تا نرخ ارز پس از هر تنش به خوبی تحت کنترل قرار گیرد و نوسانات قیمتی دلار پس از مدت کوتاهی به سطح قبلی خود بازگردد.

نوسانات موقتی بازار ارز در پی تنش‌های سیاسی

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان تاکید کرد که در زمان بروز تنش‌های سیاسی، مردم برای حفظ ارزش پول خود به دارایی‌هایی مانند طلا و ارز روی می‌آورند؛ اما ارز یک موضوع سیاسی است و سرمایه‌گذاری در آن با ریسک‌های بالایی همراه است که به نظر می‌رسد مردم نیز به این موضوع آگاه شده‌اند. جمعه‌ای تصریح کرد که اثر شوک‌های سیاسی اخیر بر بازار ارز موقتی بوده و افزایش یا کاهش نرخ دلار ناشی از این تنش‌ها نیز اثری کوتاه مدت داشته است. برای مثال، حمله به سفارت ایران در دمشق و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی از جمله تنش‌هایی بوده که تنها تأثیر موقتی بر بازار ارز داشته است.

نقش مدیریت بازارساز در کنترل نرخ ارز

وی در ادامه افزود که حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به لبنان نیز ممکن است بازار ارز را با نوساناتی روبرو کند؛ اما انتظار می‌رود که این نوسانات کوتاه‌مدت باشد و بازارساز همانند تجربیات قبلی خود موفق به مدیریت بازار ارز شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به عملکرد خوب بازارساز در مدیریت بازار ارز، اظهار داشت که رخ دادن تنش‌های سیاسی لزوماً منجر به جهش شدید در نرخ ارز نخواهد شد و این موضوع بیانگر عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نوسانات ارز است. جمعه‌ای تاکید کرد که بانک مرکزی در سال گذشته نیز برای کنترل نرخ رشد نقدینگی اقدامات مفیدی انجام داده است و از دولت چهاردهم انتظار می‌رود که این روند را ادامه دهد.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات