تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 156826

هشدار درباره موج جدید گرانی‌ها/ تأثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر قیمت کالاهای اساسی

هشدار درباره موج جدید گرانی‌ها/ تأثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر قیمت کالاهای اساسی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، هشدار داد که افزایش نرخ ارز نیمایی تا پایان سال به 55 هزار تومان خواهد رسید و این امر می‌تواند موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و ایجاد موج جدیدی از گرانی‌ها در کشور شود.

به گزارش شهر بورس، حسین صمصامی، نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی، تأکید کرد که دولت و بانک مرکزی به‌طور مداوم در حال افزایش نرخ ارز نیمایی هستند و این سیاست به‌زودی منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد. او گفت: نرخ ارز نیمایی در حال حاضر حدود 49 هزار تومان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 55 هزار تومان برسد.

تأثیر بر کالاهای اساسی

صمصامی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد که افزایش مستمر نرخ ارز نیمایی باعث تضعیف پول ملی می‌شود و این موضوع به افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر خواهد شد. او افزود: کالاهایی که قبلاً با نرخ نیمایی 28 هزار و 500 تومان تأمین می‌شدند، اکنون باید با نرخ‌های بالاتر از 48 هزار تومان تهیه شوند، که در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت اقلامی نظیر قند، شکر و حبوبات خواهیم بود.

نرخ ارز آزاد

این نماینده مجلس همچنین در مورد پیش‌بینی نرخ دلار در بازار آزاد گفت: با افزایش نرخ ارز نیمایی، احتمالاً قیمت دلار به بالای 70 تا 80 هزار تومان خواهد رسید.

صمصامی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم از این تصمیم‌ها آسیب نخواهند دید، گفت: قطعاً همینطور است و مجلس باید در این زمینه وارد عمل شود تا جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

خبر مرتبط
پیش‌بینی نرخ تورم ۲۸.۳ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴
پیش‌بینی نرخ تورم ۲۸.۳ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، دولت نرخ تورم را ۲۸.۳ درصد و رشد اقتصادی را ۴ درصد پیش‌بینی کرده است.

وی به دو گروه موجود در مجلس اشاره کرد که هر یک دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به افزایش نرخ ارز دارند. گروهی اعتقاد دارند که افزایش نرخ ارز ضروری است، زیرا نقدینگی و کسر بودجه را عامل تورم می‌دانند. در مقابل، گروه دیگری معتقدند که تمام مشکلات اقتصادی کشور ناشی از نوسانات نرخ ارز است و هرگونه افزایش در این نرخ به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

تبعات حذف ارز نیمایی

صمصامی به تبعات حذف ارز نیمایی اشاره کرد و گفت: امسال، حذف ارز 28 هزار و 500 تومان برای شکر و حبوبات باعث افزایش قیمت این کالاها به بالای 40 و 100 هزار تومان شده است. او همچنین پیش‌بینی کرد که قیمت مرغ نیز با توجه به وابستگی واردات نهادهای دامی به ارز، افزایش خواهد یافت.

این نماینده تهران درباره وضعیت اقتصادی سال آینده تأکید کرد: بسته به اینکه دولت چه بودجه‌ای را به مجلس ارائه کند، احتمالاً شاهد موج تورمی شدیدی خواهیم بود. اگر نرخ ارز در بودجه 55 هزار تومان تنظیم شود، به‌طور قطع با افزایش قیمت بنزین و حقوق گمرکی مواجه خواهیم شد که منجر به تورم شدید خواهد گردید.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون