تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر : 145430

هشدار آژانس انرژی، افزایش تولید اوپک پلاس بازارهای نفت را به خطر می‌اندازد

هشدار آژانس انرژی، افزایش تولید اوپک پلاس بازارهای نفت را به خطر می‌اندازد
آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که اگر اوپک پلاس برنامه‌های خود برای افزایش تولید نفت را اجرایی کند، بازارهای جهانی از وضعیت کمبود به مازاد عرضه تغییر خواهد کرد.

به گزارش شهر بورس، داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که اگر اوپک پلاس به افزایش تولید نفت خود ادامه دهد، بازارهای جهانی نفت ممکن است از وضعیت کمبود عرضه به مازاد عرضه تغییر وضعیت دهند. این گزارش اشاره دارد که کاهش ذخایر نفتی ناشی از تقاضای تابستانی به تدریج کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم سال، وضعیت بهبود یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که اگر اوپک پلاس برنامه کاهش عرضه اضافی خود را از ماه اکتبر اجرا کند، این وضعیت ممکن است ناپایدار شود. در این میان، مصرف نفت در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است. با این حال، اوپک پلاس تصمیمی برای لغو برنامه‌های خود جهت کاهش محدودیت‌های تولید در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ نگرفته است.

بر اساس این گزارش، اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه، برنامه‌ای برای افزایش تولید حدود ۵۴۳ هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ تدوین کرده است، اما این برنامه ممکن است با توجه به شرایط بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.

قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضای تابستانی و نگرانی‌ها از تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه افزایش یافته است و بهای معاملات آتی نفت برنت به نزدیکی ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرده که در حال حاضر، عرضه نفت نتوانسته است با تقاضای تابستانی همگام باشد و این وضعیت موجب کاهش ذخایر جهانی نفت تا ژوئن شده است.

جدول تغییرات عرضه و تقاضای نفت

دوره عرضه (میلیون بشکه در روز) تقاضا (میلیون بشکه در روز) تغییر در ذخایر (میلیون بشکه)
سه ماهه اول ۲۰۲۴ ۸۵.۵ ۹۰ -۴.۵
سه ماهه دوم ۲۰۲۴ ۸۶.۲ ۸۸ -۱.۸
سه ماهه سوم ۲۰۲۴ ۸۷.۰ ۸۹.۵ -۲.۵
سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ ۸۸.۵ ۸۸ +۰.۵

این آژانس همچنین تاکید کرده است که در حال حاضر، کمبود عرضه در بازار جهانی نفت به واسطه رشد تقاضای کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا که یک سوم از گاز جهان را مصرف می‌کند، جبران شده است. با این حال، انتظار می‌رود که در سال آینده، تولید نفت افزایش یابد و موجب رشد ذخایر جهانی شود.

با این حال، با توجه به پایین بودن قیمت نفت نسبت به نیاز کشورهای اوپک پلاس برای تامین هزینه‌های دولتی، برخی از تحلیل‌گران در مورد ادامه برنامه‌های افزایش تولید این گروه تردید دارند. اوپک نیز در گزارش ماهانه خود، برای نخستین بار در یک سال گذشته، پیش‌بینی میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است، هرچند که این پیش‌بینی همچنان بیش از دو برابر برآورد آژانس بین‌المللی انرژی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که میزان مصرف جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به ترتیب به ۱۰۳.۱ و ۱۰۴ میلیون بشکه در روز برسد، که این ارقام ناشی از کندی رشد اقتصادی و افزایش استفاده از خودروهای برقی است.

منبع: مشرق نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ