تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر : 146816

هشدار؛ خطر انحلال برای یک بانک خصوصی دیگر/ زیان میلیاردی و بدهی‌های سنگین

هشدار؛ خطر انحلال برای یک بانک خصوصی دیگر/ زیان میلیاردی و بدهی‌های سنگین
بانک مرکزی در سال گذشته سه موسسه اعتباری توسعه، نور و کاسپین را در مسیر انحلال قرار داد و آن‌ها را از شبکه بانکی کشور حذف کرد. این اقدام به عنوان یکی از رویکردهای اساسی سیاست‌گذار پولی مطرح شد.

بانک مرکزی در سال گذشته سه موسسه اعتباری توسعه، نور و کاسپین را در مسیر انحلال قرار داد و آن‌ها را از شبکه بانکی کشور حذف کرد. این اقدام به عنوان یکی از رویکردهای اساسی سیاست‌گذار پولی مطرح شد و به دنبال آن، وعده تداوم این مسیر برای هشت بانک ناتراز نیز داده شد. فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در این باره اظهار داشت: هشت بانک را در مسیر اصلاح قرار داده‌ایم و آن‌ها را دائماً تحت نظارت داریم؛ هر بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد. این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که نگاه‌ها به سمت تشکیل کابینه دولت چهاردهم و انتخاب وزیر اقتصاد جدید معطوف شده است.

بررسی‌ها از وضعیت بانک‌های ناتراز کشور نشان می‌دهد که بانک ایران زمین، یکی از این بانک‌های بحرانی است. این بانک خصوصی که با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی شروع به کار کرد، طی سال‌های اخیر همواره در حال تولید زیان بوده و انتقادات بسیاری از مقامات بانکی را به خود جلب کرده است.

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کدال، بانک ایران زمین تا پایان خردادماه سال جاری بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان در مدت تنها سه ماه خلق کرده است. این میزان زیان انباشته به رقم بی‌سابقه ۵۸ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان رسیده که معادل بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. این عدد بیش از ۱۴۷ برابر سرمایه ثبت شده این بانک است!

بدهی‌های بانک ایران زمین تا پایان بهار امسال به رقم ۱۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، رقمی که ۳۰۵ برابر سرمایه اولیه بانک است. این بدهی‌های سنگین، بانک ایران زمین را در معرض خطر انحلال قرار داده است.

کفایت سرمایه بانک ایران زمین نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد. طبق قوانین پولی و بانکی، نسبت کفایت سرمایه نشانگر توانایی بانک در انجام تعهدات خود است. در حال حاضر، نسبت کفایت سرمایه این بانک به منفی ۷۰ درصد رسیده که نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آن است. این شرایط بانک را به انحلال نزدیک کرده و تصمیم‌گیری دولت چهاردهم و وزیر اقتصاد درباره آینده این بانک ضروری به نظر می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک ایران زمین برای پرداخت سود به سپرده‌گذاران، از منابع بازار بین بانکی یا حتی اضافه‌برداشت از بانک مرکزی استفاده کرده است. این امر نشان از وضعیت نامطلوب مالی این بانک دارد و امتیاز منفی دیگری به کارنامه بانک ایران زمین اضافه می‌کند.

منبع: اقتصاد100

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ