تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 153645

نگاهی به عملکرد تجارت خارجی کشور در تابستان ۱۴۰۳

نگاهی به عملکرد تجارت خارجی کشور در  تابستان ۱۴۰۳
تراز تجاری کشور در تابستان امسال منفی شد و واردات طلا و خودرو بیش از ۲.۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش شهر بورس، تجارت غیرنفتی ایران در تابستان ۱۴۰۳ به ۳۰.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به تابستان سال گذشته رشد ۹.۴ درصدی داشته است. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، اظهار کرد که این رقم شامل ۱۲.۳ میلیارد دلار صادرات و ۱۸.۳ میلیارد دلار واردات بوده است.

رشد صادرات و واردات غیرنفتی در تابستان ۱۴۰۳

میزان صادرات غیرنفتی کشور در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، میزان واردات نیز با رشد ۱۱.۶ درصدی نسبت به تابستان ۱۴۰۲ به ۱۸.۳ میلیارد دلار رسید. این آمار نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های تجاری کشور در حوزه‌های صادرات و واردات است.

آمار ماهانه صادرات و واردات در تابستان ۱۴۰۳

لطیفی با اشاره به آمار ماهانه تجارت کشور در تابستان افزود: در تیرماه ۱۴۰۳، صادرات کالاهای ایرانی به ۳.۹۴۵ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. در مردادماه، با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، ۴.۴۷ میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شد و در شهریورماه این رقم به ۳.۹ میلیارد دلار کاهش یافت که به معنای افت ۷.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

خبر مرتبط
رئیس سازمان توسعه تجارت؛ سیاست‌های ارزی فعلی ناکارآمد است
رئیس سازمان توسعه تجارت؛ سیاست‌های ارزی فعلی ناکارآمد است

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت، از سیاست‌های ارزی فعلی انتقاد کرد و روش دریافت ارز حاصل از صادرات را ناکارآمد دانست.

در بخش واردات نیز، کمترین میزان واردات در تابستان ۱۴۰۳ مربوط به تیرماه با ۳.۹۴۴ میلیارد دلار بود که نسبت به تیرماه سال گذشته ۲۸.۴ درصد کاهش داشته است. در مردادماه، بیشترین میزان واردات با ۶.۴ میلیارد دلار ثبت شد که رشدی ۲۱.۶ درصدی نسبت به سال قبل داشت. در شهریورماه نیز ۶.۳ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد که این رقم نسبت به شهریور ۱۴۰۲، ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جدول آمار تجارت غیرنفتی ایران در تابستان ۱۴۰۳

ماه صادرات (میلیارد دلار) تغییر صادرات نسبت به سال قبل واردات (میلیارد دلار) تغییر واردات نسبت به سال قبل
تیر ۳.۹۴۵ +۱۰٪ ۳.۹۴۴ -۲۸.۴٪
مرداد ۴.۴۷ +۱۸٪ ۶.۴ +۲۱.۶٪
شهریور ۳.۹ -۷.۱٪ ۶.۳ +۱۲٪

تراز تجاری منفی با وجود رشد صادرات

لطیفی در ادامه اظهار کرد که با وجود رشد صادرات، تراز تجاری کشور در تابستان ۱۴۰۳ به دلیل واردات بیش از ۲.۵ میلیارد دلار طلا و خودرو، در کنار نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی و ماشین‌آلات صنعتی، به منفی ۶ میلیارد دلار رسیده است. با این حال، میزان تجارت کشور در تابستان امسال نسبت به فصل بهار ۱۰ درصد افزایش داشته است که نشان‌دهنده بهبود فعالیت‌های تجاری نسبت به فصل قبل است.

منبع: اقتصاد نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات