تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر : 131194

نمودار قیمت پروفیل؛ تحلیل جامع قیمت قوطی آهن

نمودار قیمت پروفیل؛ تحلیل جامع قیمت قوطی آهن
مقاطع فولادی و آهن مانند پروفیل، میلگرد و قوطی آهن در صنایع بسیاری مصرف می‌شوند که شاید پرکاربردترین آن‌ها ساخت‌وساز باشد. عوامل زیادی روی قیمت نهایی این مقاطع تاثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا و سیاست‌های داخلی است.

مقاطع فولادی و آهن مانند پروفیل، میلگرد و قوطی آهن در صنایع بسیاری مصرف می‌شوند که شاید پرکاربردترین آن‌ها ساخت‌وساز باشد. عوامل زیادی روی قیمت نهایی این مقاطع تاثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا و سیاست‌های داخلی است. باتوجه‌به حجم بالای مصرف، ترسیم نمودار قیمت پروفیل و قوطی آهن در بازه‌های زمانی مشخص و مقایسه آن با سال‌های گذشته می‌تواند به تعیین الگوی رفتاری تغییر قیمت در آینده و تخمین بهترین زمان خرید کمک کند.
اما آیا می‌دانید چطور باید نمودار قیمت قوطی آهن و پروفیل را ترسیم کنید؟ آیا می‌دانید چه عواملی روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر دارند؟ آیا می‌دانید چرا باید نمودار قیمت پروفیل و دیگر مقاطع مانند قوطی آهن را تحلیل و بررسی کنید؟

کاربرد پروفیل و قوطی آهن

پروفیل و قوطی آهن از جمله مقاطع پُرکاربرد در بسیاری از صنایع خصوصا صنعت ساخت‌وساز هستند. در صنعت ساختمان، 2 نوع مختلف از پروفیل بیشترین استفاده را دارد که شامل پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی هستند. به‌عنوان‌مثال، پروفیل لنگه دری یکی از انواع پروفیل‌هایی است که از آن برای ساخت در و پنجره ساختمان‌ها استفاده می‌شود اما پروفیل ساوه بیشترین کاربرد را در صنایع نظامی و خودروسازی دارد. بنابراین مطابق با کاربرد، مواد اولیه و شیوه تولید، قیمت هر محصول متفاوت از دیگری خواهد بود.

یکی از دلایل استفاده از پروفیل در صنایع مختلف، استحکام، انعطاف‌پذیری و مقاومت آن در برابر فشار، بار و عوامل خارجی است. به‌همین‌دلیل پروفیل مصارف بالایی در صنایع زیر دارد.

  • سازه‌های عظیم و شهری مانند پل‌ها؛
  • ساختمان‌ها؛
  • بخشی از سیستم تقویتی استحکام انواع سازه‌ها؛
  • سازه‌هایی مانند ستون‌ها و فریم‌ها؛
  • درها و پنجره‌ها؛
  • حفاظ تراس و نرده.

نمودار قیمت پروفیل؛ تحلیل جامع قیمت قوطی آهن

 

بررسی قیمت دلار طی سال‌های 1402 تا 1403

برای تحلیل نمودار قیمت پروفیل و قوطی آهن و دیگر مقاطع باید رفتار دلار را در همان بازه زمانی بررسی کرد. در نمودار زیر می‌توانید تغییرات و نوسانات قیمت دلار را از فروردین 1402 تا اردیبهشت 1403 ببینید. اگر کمی دقت کرده و این نمودار را با نمودار قیمت پروفیل و قوطی آهن مقایسه کنید می‌بینید که هر زمان قیمت دلار افزایش داشته، قیمت مقاطع فولاد و آهن نیز افزایش نشان داده است.

نمودار قیمت پروفیل؛ تحلیل جامع قیمت قوطی آهن

هر چند که عوامل بسیار دیگری مانند میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و آهن و برخی موارد دیگر روی تعیین قیمت پروفیل و قوطی آهن تاثیر دارند، اما شاید بتوان گفت که بیشترین نقش را دلار خواهد داشت. چون بخشی از مواد اولیه مصرفی برای تولید این مقاطع قابل تولید در داخل کشور نبوده و باید از کشورهای خارجی تامین شوند. هر چند که در بسیاری از موارد برای واردات این مواد اولیه از ارز دولتی استفاده می‌شود، اما به‌‌هرحال هر اتفاق داخلی و خصوصا رویدادهای خارجی به سرعت بازار ارز را نوسانی می‌کنند که می‌تواند مستقیما روی فرایند واردات مواد اولیه، هزینه‌ها و میزان تولید پروفیل و قوطی آهن نیز تاثیر بگذارد.

چگونگی ترسیم نمودار قیمت پروفیل و قوطی آهن

برای ترسیم نمودار قیمت پروفیل و در نتیجه تحلیل آن برای پیش‌بینی قیمت و تعیین بهترین زمان خرید، لازم است از 2 مولفه «قیمت پروفیل» و «تاریخ» استفاده شود. لازم است بدانید که قیمت پروفیل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و لازم است برای هر نوع پروفیل با ضخامت و ابعاد و وزن متفاوت، نمودار جداگانه‌ای رسم شود.

در ادامه لازم است قیمت روزانه پروفیل، قوطی آهن یا هر محصول دیگری را در جدولی ثبت کرده و در نهایت برای یک بازه زمانی مشخص، نموداری ترسیم شود. برای ترسیم نمودار نیز می‌توان از اکسل استفاده کرد که قابلیت رسم نمودار با به‌روزرسانی جدول قیمت را نیز دارد. لازم است بدانید که در ترسیم نمودار باید تاریخ در نمودار افقی و قیمت مقاطع فولادی در نمودار عمودی قرار بگیرد. زمانی‌که نقاط قیمت در نمودار به یکدیگر متصل شوند می‌توان وضعیت قیمت را که صعودی یا نزولی بوده تحلیل کرد.

با ترسیم فصلی یا سالانه قیمت پروفیل و قوطی آهن و مقایسه آن با نمودار سال‌های گذشته و نمودار نوسانات قیمت دلار می‌توان الگوی تغییرات قیمتی این مقاطع فولادی را کشف کرد. این موضوع می‌تواند به پیش‌بینی قیمت در آینده و تعیین بهترین زمان برای خرید این محصولات کمک کند. بنابراین کسب‌وکارهایی که معمولا برای ساخت‌وساز باید حجم بالایی از میلگرد، تیرآهن، پروفیل و قوطی آهن را خریداری کنند، با تعیین زمان کاهش قیمت این محصولات، هزینه کمتری خواهند کرد و در نتیجه هزینه‌های ساخت‌وساز کاهش پیدا می‌کند.

تحلیل نمودار قیمت پروفیل

تحلیل تغییرات نمودار قیمت پروفیل و قیمت قوطی آهن تاثیر زیادی روی هزینه‌های ساخت‌وساز و تولید محصولات مختلف دارد. گاهی نمودار قیمت این مقاطع الگویی ثابت را در طول سال‌های متوالی دنبال می‌کند که می‌تواند به تعیین بهترین زمان خرید و فروش پروفیل و قوطی آهن کمک کند. البته نباید تغییرات غیر قابل ‌پیش‌بینی و ناگهانی بازار آهن‌ و فولاد را نادیده گرفت که به نوسانات بازار ارز به شدت وابسته است.
باتوجه‌به مواد اولیه مورد استفاده برای تولید پروفیل که می‌تواند شامل آهن و فولاد باشد، قیمت ماده اولیه روی محصول نهایی تاثیر بسیار زیادی دارد. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت تحلیل نمودار قیمت پروفیل برای صنایع مختلف خواهد بود.

روش‌های بررسی و تحلیل نمودار قیمت پروفیل

برای تحلیل نمودار قیمت پروفیل می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که متداول‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • تحلیل تاریخی نمودار قیمت پروفیل: مقایسه قیمت‌ها و ورود اطلاعات در یک فایل اکسل می‌تواند به خروجی نموداری منجر شود که قیمت پروفیل را در نموداری مطابق با تغییرات قیمتی تاریخ در ماه‌ها و سال‌های مختلف ارزیابی خواهد کرد. این روش به شناسایی روندهای قیمت‌گذاری و الگوی تغییرات قیمت کمک بزرگی خواهد کرد.
  • تحلیل پارامتریک قیمت‌ها: در این روش از مدل‌های ریاضی برای پیش‌بینی رفتار قیمت پروفیل و در نتیجه رسم یک نمودار تحلیلی استفاده خواهد شد.
  • تحلیل با هوش مصنوعی و ماشین‌لرنینگ: در این روش از الگوریتم‌های ماشین‌لرنینگ و هوش مصنوعی برای تحلیل نمودار قیمت پروفیل و پیش‌بینی رفتار آن در آینده استفاده می‌شود.

تغییرات قیمت پروفیل لنگه دری از سال بهار 1402 تا بهار 1403

قیمت پروفیل لنگه‌دری از فروردین 1402 تا مرداد 1402 سیری نزولی داشته که دلیل اصلی آن کاهش قیمت دلار و ثبات آن برای چندین ماه در این بازه زمانی بوده است. از این تاریخ به‌ بعد، با افزایش قیمت دلار، قیمت پروفیل نیز رفتاری مشابه داشت تا اینکه در همین دوره و با ورود بازار به فاز جدیدی از فرایند تولید، التهابات بازار فروکش کرده و قیمت به‌تدریج کاهش پیدا کرد.

از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار روی نمودار قیمت پروفیل در این بازه زمانی می‌توان به وصل شدن گاز واحدهای تولید فولاد و در نتیجه رونق گرفتن برخی از واحدهای تولیدی اشاره کرد که مدتی فعال نبودند. همان‌طور که می‌دانید، میزان عرضه در مقابل تقاضا، تاثیر بسیار زیادی روی قیمت یک محصول دارد، بنابراین با افزایش تولید مواد اولیه و فولاد در فروردین 1402، میزان تولید پروفیل نیز افزایش پیدا کرده و عرضه و تقاضا در این بازار تعادلی نسبی پیدا کرد.

از دیگر عوامل موثر روی نمودار قیمت پروفیل در این دوره می‌توان به افزایش حجم عرضه در بورس کالا اشاره کرده که خود باعث کاهش 20 درصدی نرخ شمش فولاد شد. از طرفی برخی از دستورالعمل‌های گمرکی که از صادرات محصولات فولادی تولید داخل ممانعت می‌کرد، باعث شد تا ظرفیت مواد اولیه موجود در کشور برای تولید پروفیل افزایش یابد و به‌عبارتی بازار با وفور ماده اولیه مواجه شود که خود روی کاهش قیمت مواد اولیه تاثیر داشت چون دیگر ماده اولیه تولید پروفیل مانند ماه‌های قبل کم‌یاب نبود.

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که نمودار قیمت پروفیل را در بهار 1402 نزولی کرد، حذف دلار از فرایند قیمت‌گذاری محصولات فولادی و سپس اصلاح سقف رشد قیمت پایه هفتگی در بورس کالا بود که حتی به 1% نیز رسید. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر باعث شدند تا در فروردین 1402 تا مرداد 1402 نرخ آهن‌آلات و فولاد خصوصا قیمت پروفیل، سیری نسبتا نزولی داشته باشد.

اواخر مرداد 1402، دلار کم‌کم وارد فاز جدیدی شد که می‌توان سیر صعودی بسیار ضعیفی را در نمودار قیمت دلار آن زمان دید. همین موضوع به‌تدریج روی قیمت پروفیل نیز تاثیر گذاشت چون متاسفانه بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه برای تولید پروفیل از خارج از کشور وارد شده و قیمت روز و لحظه‌ای دلار به‌شدت روی قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیر می‌گذارد.

از مهر 1402 تا دی ماه 1402 این روند افزایش قیمت شتابی آن‌چنانی نداشت اما شروع سال نوی میلادی گویی به عاملی محرک برای افزایش قیمت دلار تبدیل شد و در نهایت نمودار قیمت پروفیل نیز قله‌های جدیدی از قیمت را دید.
اما افزایش شدید قیمت پروفیل از آنجایی شروع شد که در بهمن 1402 قیمت دلار جهشی باورنکردنی و تاریخی داشت، تا جایی که وارد کانال 58.000 تومان شد. از آن به بعد بود که گویی اسب افسارگسیخته دلار دیگر میل پایین آمدن نداشت و نمودار قیمت دلار و به‌واسطه آن نمودار قیمت پروفیل نیز جهشی صعودی شبیه به نمودارهای عمودی را نشان داد.

این روند صعودی افزایش قیمت ادامه داشت تا آنجا که یک شبه و به‌دلیل شکستن مرزهای افزایش قیمت دلار، نمودار قیمت پروفیل نیز تماما صعودی شد. چون قیمت دلاری که یک شبه از 60.000 تومان به 65.000 تومان و در نهایت به 70.000 تومان رسیده بود شروع به تثبیت و حتی کاهش کرد. به‌طوری که قیمت پروفیل در فروردین 1403 از 47.000 تومان به 44.900 تومان در اواسط اردیبهشت 1403 رسید.

با این تفاسیر، اطلاع از قیمت روز پروفیل و قیمت قوطی آهن و عوامل تاثیرگذار مهمی مانند قیمت دلار می‌تواند به رسم نموداری کمک کند که رفتار قیمتی این مقاطع را مشخص کرده و به پیش‌بینی قیمت پروفیل و قوطی آهن کمک خواهد کرد. برای تحقق این هدف و اطلاع از قیمت دقیق این مقاطع می‌توانید قیمت روز قوطی آهن و پروفیل را در سایت بازرگانی فولاد آیرومارت ببینید و از تحلیل‌های موجود برای پیش‌بینی بهترین زمان خرید استفاده کنید.

نمودار قیمت پروفیل؛ تحلیل جامع قیمت قوطی آهن

تحلیل نمودار قیمت قوطی آهن

نمودار قیمت قوطی آهن نیز روندی کاملا مشابه با نمودار قیمت پروفیل در یک سال گذشته داشته است. قیمت قوطی آهن در فروردین 1402 رفتاری بسیار عجیب داشت به‌صورتی که نمودار ناگهان سقوط کرد. علت آن نیز همان تغییرات در سطح تولید با رونق گرفتن کارخانه‌های نیمه‌فعال و وضع قوانینی برای کاهش صادرات مواد اولیه فولاد برای تزریق مواد لازم به چرخه تولید بود.

جالب است بدانید که حتی تغییرات شرایط آب‌وهوایی نیز می‌تواند روی روند تعیین قیمت محصولات فولادی تاثیر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. منظور از تغییرات آب‌وهوایی همان تغییرات فصلی است که در آن‌ها میزان تقاضا برای محصولات فولادی تغییر خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، با سرد شدن هوا و شروع فصل زمستان، کارهای ساختمانی روندی کُند در پیش گرفته و به‌واسطه آن میزان تقاضا برای پروفیل و دیگر مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد نیز کاهش پیدا می‌کند.
وقتی میزان تقاضا کاهش پیدا کند اما میزان تولید تغییری نداشته باشد، قاعدتا نظم عرضه و تقاضا از تعادل خارج شده و قیمت کاهش خواهد داشت. بنابراین در برخی از فصول سال، غیر از قیمت دلار، شرایط آب‌وهوایی نیز می‌تواند روی تعیین قیمت قوطی آهن تاثیر بگذارد. اما لازم است بدانید که این عامل مانند نوسانات بازار ارز، اهرم آنچنان قدرتمندی برای تغییرات ناگهانی قیمت بازار آهن و فولاد نخواهد بود. اما زمانی‌که ساخت‌وساز در فصل گرم رونق می‌گیرد، با افزایش میزان تقاضا، قیمت نیز بیشتر خواهد شد حتی اگر قیمت دلار تثبیت شده و افزایشی نداشته باشد.

تحلیل قیمت پروفیل و قوطی آهن و خرید در کف قیمت

عوامل داخلی و خارجی زیادی روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها قیمت مواد اولیه وابسته به قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا در ماه‌های مختلف سال خواهد بود. در چنین شرایطی، کسب‌وکارهایی که پروفیل و میلگرد و قوطی آهن را در حجم‌های بسیار بالا خریداری می‌کنند باید با تحلیل نمودار قیمت پروفیل و قوطی آهن و کشف رفتار قیمتی، قیمت آینده این محصولات و در نتیجه بهترین زمان برای خرید را پیش‌بینی کنند. بنابراین بهترین روش برای پیش‌بینی بهترین زمان خرید پروفیل، قوطی آهن و دیگر مقاطع در کف قیمت، اطلاع از قیمت روزانه و لحظه‌ای این محصولات خواهد بود. برای اطلاع از قیمت روز پروفیل و دیگر مقاطع می‌توانید به سایت بازرگانی فولاد آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کرده یا با شماره 02145306 تماس گرفته و از راهنمایی‌های کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه بهره‌مند شوید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ