تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142377

نقش مافیای بازار در توقف واردات خودرو

نقش مافیای بازار در توقف واردات خودرو

شیوه‌نامه جدید بانک مرکزی برای واردات خودروهای کارکرده منجر به تعلیق موقت این واردات شده است؛ این موضوع نگرانی‌هایی را در بین فعالان بازار خودرو ایجاد کرده است.

به گزارش شهر بورس، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اعلام کرد که ثبت آماری واردات خودروهای کارکرده به‌طور موقت متوقف شده است. این توقف به دلیل نامه اخیر بانک مرکزی درباره شیوه‌نامه ارز برای واردات این خودروها بوده است. وی تأکید کرد که بانک مرکزی موظف به اجرای این مصوبه است که خود توسط بانک مرکزی تدوین نشده است. او همچنین بیان کرد که این شیوه‌نامه مطابق با آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده است و اجرای آن منجر به ترخیص سریع‌تر خودروها از گمرک خواهد شد.

شیوه‌نامه جدید برای واردات خودروهای کارکرده

بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده است که پیش از واردات خودروهای کارکرده، باید شیوه‌نامه ارز واردات این خودروها تدوین شود. این موضوع منجر به توقف موقت ثبت آماری واردات خودروهای کارکرده برای افراد حقیقی شده است.

این اقدام بانک مرکزی منجر به این شد که برخی افراد، بانک مرکزی را مانع اجرای واردات خودروهای کارکرده بدانند. پیش از این نیز، برخی با استناد به بندهایی همچون منشا ارز واردات خودروهای کارکرده یا نیاز به حساب ارزی برای واردکنندگان، بانک مرکزی را مانع اجرای این مصوبه معرفی کرده بودند.

کاهش قیمت خودروهای خارجی

با اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده، قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش یافته است. برخی افراد با خبرسازی پیرامون دلایل عدم اجرای این مصوبه تلاش کردند تا از مزایای این کاهش قیمت جلوگیری کنند. این افراد با انتشار نامه بانک مرکزی درباره ضرورت تدوین شیوه‌نامه ارز واردات خودروهای کارکرده، سعی در ایجاد سناریویی برای متوقف کردن واردات داشتند.

خبر مرتبط
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی این شرکت به دلیل اختلاف قیمت زیاد با بازار آزاد خبر داد.

علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، اظهار داشت که نباید به جوسازی‌ها توجه کرده و بر آن دامن زد. وی تأکید کرد که نامه اخیر بانک مرکزی درباره شیوه‌نامه ارز واردات خودروهای کارکرده مطابق با آیین‌نامه واردات این خودروها است و منجر به ترخیص سریع‌تر خودروها از گمرک می‌شود.

شرایط جدید برای واردکنندگان خودروهای کارکرده

خسروانی افزود که مطابق این آیین‌نامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، باید پول را به حساب ارزی واریز کنند و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز باید ارز را به تایید بانک مرکزی برسانند. همچنین خودروهای کارکرده‌ای که وارد گمرک می‌شوند، باید ظرف مدت یک ماه ترخیص شوند.

فعالان و کارشناسان بازار خودرو معتقدند که در هفته‌های اخیر بازار خودرو به دلیل خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده راکد بوده است. مافیای بازار خودرو با هدف جلوگیری از کاهش قیمت‌ها دست به کار شده‌اند تا با ایجاد نوسان در بازار، از وضعیت موجود بهره‌برداری کنند.

منبع: ایسنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات