تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر : 140528

نخستین قطار ایران به چین فردا حرکت می‌کند

نخستین قطار ایران به چین فردا حرکت می‌کند
فردا اولین قطار از ایران به سمت چین حرکت خواهد کرد؛ این اقدام در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور انجام می‌شود.

به گزارش شهر بورس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حرکت اولین قطار از ایران به سمت چین خبر داد.

به گفته ابراهیم رضایی، فردا اولین قطار از ایران به چین حرکت خواهد کرد. این خبر در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توسط معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، آقای صفری، اعلام شد.

جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی

ابراهیم رضایی در تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور آقای صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برگزار شد و وی گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه خود ارائه داد. هدف اصلی این اقدامات، استقلال اقتصادی کشور، رفع نیازهای اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

رضایی اضافه کرد: در این جلسه، گزارشی از اقدامات در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق، واردات و صادرات محصولات دانش‌بنیان و توسعه زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل و تجارت ارائه شد. وی همچنین به توسعه کریدورها و تسهیل مبادلات مالی و ارزی اشاره کرد.

خبر مرتبط
زیان‌ده‌ترین بانک‌های ایران کدامند؟
زیان‌ده‌ترین بانک‌های ایران کدامند؟

‌بانک‌ها می‌توانند با زیان‌ده بودنشان برای اقتصاد مشکلات عظیمی را به وجود آورند و حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده زیان انباشته نظام بانکی کشور مربوط به عملکرد هفت بانک می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حجم ترانزیت از طریق کریدورهای شمال – جنوب از سرخس و اینچه‌برون به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسید. همچنین پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شد و قرارداد خط آهن آستارا – رشت با روس‌ها اجرایی شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: مسیر ترانزیتی آق‌بند به ایران و نخجوان در حال ساخت است و کریدور شرق به اروپا از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته است. همچنین قراردادهایی با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه‌ها امضا شده است.

رضایی تصریح کرد: قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری هندی‌ها و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است. همچنین ۱۰ روز قبل اولین قطار چین به ایران راه افتاد و فردا اولین قطار از ایران به سمت چین حرکت خواهد کرد.

به گفته رضایی، خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود و درآمد حاصل از این خدمات به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.

وی افزود: برای اولین بار سوآپ گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق عملیاتی شده است و شرایط انعقاد قرارداد سوآپ گاز با روسیه فراهم شده است. همچنین سوآپ برق به پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و ترکمنستان در دست اجرا است.

رضایی با اشاره به گزارش مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: درآمدزایی این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ به ۲.۵ میلیارد یورو رسیده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: همکاری‌های تجاری ما با کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع در دولت جدید بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است و تلاش شده تا واردات کالاهای اساسی از طریق این کشورها صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان بیان کرد: برجام اگر فعال شود، قیمت نفت کاهش خواهد یافت و اعضای کمیسیون تاکید دارند که توافقات و ماموریت‌های وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی پیگیری شود.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ