تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 138482

نخستین قرارداد پولی ایران و روسیه امضا شد

نخستین قرارداد پولی ایران و روسیه امضا شد
نخستین قرارداد پولی میان ایران و روسیه به امضا رسید. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، جزئیات این توافق و اقدامات بعدی را تشریح کرد.

به گزارش شهر بورس، نخستین قرارداد پولی دوجانبه بین ایران و روسیه به امضا رسید تا نقدینگی تبادلات تجاری دو کشور با استفاده از پول‌های ملی تأمین شود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، از نهایی شدن الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران نیز خبر داد.

فرزین در مصاحبه‌ای با خبرنگاران بیان کرد: در نشست دوجانبه رؤسای کل بانک‌های مرکزی ایران و روسیه که در حاشیه کنگره مالی روسیه در سنت پترزبورگ برگزار شد، کلیه توافقات قبلی وارد مرحله عملیاتی شدند. همچنین در این نشست سند همکاری جدیدی برای اقدامات مشترک آینده به امضا رسید.

امضای قرارداد پیمان پولی دوجانبه

وی افزود: در پایان این نشست، قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تأمین نقدینگی به پول‌های ملی به امضا رسید. به زودی زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح خواهد شد و دستورالعمل‌های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ می‌شود.

تاثیرات پیمان پولی بر تبادلات تجاری

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: با این پیمان پولی، مبادلات تجاری براساس ارزهای محلی ریال و روبل انجام می‌شود و نیازی به استفاده از ارز دیگری نیست. این امر باعث کاهش خطرات ناشی از تبدیل ارز و افزایش مبادلات تجاری می‌شود و برای تجار ایرانی و سرمایه‌گذاران روسی بسیار مفید است.

خبر مرتبط
نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی
نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی

تهران امروز میزبان نخست وزیر روسیه، «میخائیل میشوستین»، بود؛ سفری که با محوریت تقویت روابط اقتصادی و بررسی موضوعات کلیدی بین دو کشور انجام می‌شود.

اتصال شبکه پرداخت کارتی میر به شبکه شتاب

فرزین همچنین درباره اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران گفت: این پروژه وارد مرحله عملیاتی شده و فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود. در این مرحله، کارت‌های بانکی شتاب ایران در خودپردازهای روسیه قابل استفاده خواهند بود و اتباع ایرانی می‌توانند اسکناس روبل دریافت کنند.

وی درباره تخصیص ارز اربعین به زائران نیز گفت: سال گذشته ۲۰ روز مانده به اربعین ارز را در اختیار متقاضیان قرار دادیم و امسال نیز این آمادگی را داریم که بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا، ارز اربعین را بصورت دینار در شعب منتخب شبکه بانکی عرضه کنیم.

فرزین افزود: به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS از طریق شعب منتخب شبکه بانکی پرداخت خواهد شد تا زوار محترم اربعین حسینی دچار مشکل نشوند.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات