تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کد خبر : 99924

نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین چیست؟

نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین چیست؟
از رایج‌ترین اصطلاحاتی که امروزه در حوزه ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، اصطلاح دامیننس بیت کوین است. این اصطلاح درواقع ارزش مارکت BTC را نسبت به کل بازار رمزارزهای دیجیتال نشان می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، از رایج‌ترین اصطلاحاتی که امروزه در حوزه ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، اصطلاح دامیننس بیت کوین است. این اصطلاح درواقع ارزش مارکت BTC را نسبت به کل بازار رمزارزهای دیجیتال نشان می‌دهد. درواقع اصطلاح نامبرده، معیار تأثیر بیت کوین روی ارزهای دیگر است و به همین دلیل، اهمیت زیادی در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال دارد؛ ازاین‌رو بسیاری از معامله‌گران در دنیای ارزهای دیجیتال برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین و روند بازار ارز، از این اصطلاح کمک می‌گیرند. اهمیت این موضوع باعث شده در این مطلب سعی کنیم اطلاعاتی جامع و کاربردی در مورد دامیننس Bitcoin در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی Bitcoin Dominance

Dominance بیت کوین شاخص نشان‌دهنده میزان ارزش بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. به‌ عبارت دیگر این مفهوم مشخص می‌کند که بیت کوین چه میزان از ارزش بازار را تشکیل می‌دهد و با استفاده از آن، می‌توان میزان سلطه بیت کوین در بازار را مشخص کرد. برای مثال اگر تحلیل‌گران تشخیص دهند که بیت کوین در بازار، سلطه ۴۰ درصدی دارد، می‌توان نتیجه گرفت که از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۴۰ درصد آن در اختیار بیت کوین قرار گرفته است. دامیننس بیت کوین یک درک کلی از روند حرکت آلت کوین‌های دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد. زمانی که شما با این مفهوم متوجه شوید که چه میزان از بازار ارزهای دیجیتال در سلطه بیت کوین قرار دارد، می‌فهمید که دیگر کوین‌ها تا چه اندازه روند نزولی داشته‌اند و ارزش آن‌ها در برابر بیت کوین تا چه اندازه کاهش یافته است. با این اوصاف می‌توان گفت درصورتی‌که دامیننس Bitcoin شاخص نزولی در پیش گرفته باشد، ارزش دیگر کوین‌ها در بازار بیشتر می‌شود. کارشناسان ارزهای دیجیتالی معتقدند که شاخص دامیننس Bitcoin یکی از حیاتی‌ترین فاکتورهایی است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مختلف به آن نیاز دارند.

رابطه Bitcoin Dominance با مارکت کپ بازار

پیش از آنکه در این مورد توضیحی به شما بدهیم، بهتر است که با مارکت کپ بازار آشنا شوید. در کل به ارزش کل کوین‌ها و توکن‌هایی که استخراج شده، مارکت کپ بازار گفته می‌شود. ارزش تمامی آن‌ها ضرب در قیمت نقدیشان برابر با مارکت کپ بازار است. بد نیست بدانید که قیمت فعلی بازار یک سکه ضرب در تعداد سکه‌های در گردش۷ می‌تواند ارزش کل بازار را تعیین کند. با مثالی این موضوع را برای شما شفاف‌سازی خواهیم کرد. تقریبا ۱۹ میلیون بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتالی تا تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ وجود داشت. اگر هر بیت کوین با ۲۶ هزار دلار و ۲۷۹ سنت معامله شود، می‌توان گفت در این تاریخ کل شبکه بیت کوین ۱.۱۴۰ تریلیون دلار آمریکا ارزش‌گذاری شده است. البته که این مبلغ به تنهایی نمی‌تواند معنای خاصی داشته باشد و در صورتی معنا می‌یابد که شما به مقایسه آن با دیگر بازارها بپردازید. با مثالی دیگر قضیه را برای شما ملموس‌تر خواهیم کرد. اگر ارزش تخمینی بازار طلا به ۱۰ تریلیون دلار برسد، می توان گفت با این رقم، بیت کوین حدودا ۱۱ درصد نسبت به ارزش طلا قیمت دارد.

اما رابطه مارکت کپ بازار با دامیننس بیت کوین چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت ارزش بازار بیت کوین و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتالی از مهم‌ترین موارد برای محاسبه دامیننس Bitcoin به‌شمار می‌روند. ازآنجایی‌که بیت کوین اولین پول رمزنگاری شده دنیا به‌شمار می‌رود و در میان کاربران از محبوبیت بسیاری برخوردار است، جهت و شکل کلی ارزش بازار ارزهای دیجیتال، پیرو بیت کوین هستند.

اما رابطه مارکت کپ بازار با دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین با تتر چه رابطه‌ای دارد؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند با تحلیل دو شاخص دامیننس تتر و بیت کوین، دید روشن‌تری از بازار ارزهای دیجیتالی به‌دست آورند. شاید به‌طور واضح نتوان میان این دو شاخص رابطه‌ای ایجاد کرد؛ اما تمامی‌ آمارهای به‌دست آمده حاکی از آنند که دامیننس تتر در صورت سقوط دامیننس Bitcoin یک سیر سعودی در پیش می‌گیرد. در این حالت برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که دارایی‌های خود را به یک استیبل کوین تبدیل کرده تا بتوانند ارزش آن را ثابت نگه‌دارند. به یاد داشته باشید که عکس این قضیه هم رخ می‌دهد؛ درواقع زمانی که ارزش دامیننس تتر با کاهش مواجه شود، خود به خود دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. در چنین حالتی هم ترجیح سرمایه‌گذران، به تبدیل دارایی‌شان از حالت ثابت و پایدار به بیت کوین است. آن‌ها با تبدیل استیبل‌ کوین‌های خود به بیت کوین سعی دارند دارایی‌های خود را افزایش دهند.

Bitcoin Dominance روی سرمایه‌گذاری چه تاثیری می‌گذارد؟

از مهم‌ترین تأثیرات سلطه بیت کوین به‌عنوان اولین و محبوب‌ترین پول رمزنگاری شده، تأثیر آن روی قیمت آلت کوین‌های دیگر است. همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، در صورت افزایش دامیننس Bitcoin، سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین روی می‌آورند و این موضوع به معنای افزایش تقاضای بیت کوین خواهد بود. زمانی که دامیننس BTC در حال افزایش باشد، می‌توان فهمید که سرمایه‌گذاران بازار کریپتو در‌حال‌حاضر ترجیح می‌دهند در زمینه‌ای ایمن و کم‌نوسان سرمایه‌گذاری نمایند. این درحالی است که کاهش دامیننس BTC نشان می‌دهد که فضای سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌های دیگر کاملاْ مناسب به‌نظر می‌رسد.

کاربردهای دامیننس بیت کوین در بازار کریپتو

در کل می‌توان کاربردهای دامیننس Bitcoin را به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • قیمت دارایی می‌تواند تابعی از تقاضا و عرضه باشد. با توجه به این مسئله می‌توان گفت شاخص دامیننس بیت کوین به شکل مؤثری میزان تقاضای بازار کریپتو برای خرید بیت کوین را با دیگر آلت کوین‌ها مقایسه و اندازه‌گیری می‌کند. در نهایت بدین طریق سرمایه‌گذارها و تریدرها می‌توانند با تحلیل این شاخص و با به‌دست آوردن بینش کلی در مورد احساسات معامله‌گران و بازار کریپتو، بهترین نقاط خروج و ورود به بازار را پیش‌بینی نمایند.
  • تخمین میزان ریسک‌گریزی بازار کریپتو از دیگر کاربردهای دامیننس Bitcoin به‌شمار می‌رود. بیت کوین یک دارایی امن و مخزنی ارزشمند برای ذخیره ارزش دارایی‌های شما در آشفتگی‌های اقتصادی نظام سرمایه‌داری کنونی محسوب می‌شود. بیت کوین در سال‌های اخیر توانسته درست مانند یک طلای دیجیتال توجه سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب نماید؛ ازاین‌رو هر چقدر که سلطه بیت کوین در بازار کریپتو افزایش پیدا کند، ما شاهد کاهش ارزش کوین‌های دیگر هستیم.

Bitcoin Dominance روی سرمایه‌گذاری چه تاثیری می‌گذارد؟

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم دامیننس BTC آشنا کنیم. درست است که دامیننس بیت کوین یک شاخص قابل اعتماد برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتالی به‌شمار می‌رود؛ اما ما به‌هیچ‌عنوان استفاده از آن را نفی یا پیشنهاد نمی‌کنیم. تنها نکته‌ای که روی آن تأکید داریم کمک گرفتن از یک فرد آگاه و آشنا با بازارکرپیتو و متخصص در این زمینه است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون