تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر : 134624

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس چه گفتند؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس چه گفتند؟
این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، وعده‌های نامزدها درباره بورس هم شدت گرفته است.

به گزارش شهر بورس، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، توجهات زیادی به برنامه‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی نامزدها معطوف شده است. یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی که همواره در صدر مباحث قرار دارد، بازار سرمایه یا بورس است.

بازار سرمایه نه تنها نشان‌دهنده سلامت اقتصادی کشور است، بلکه بستری برای سرمایه‌گذاری‌های کلان و خرد نیز محسوب می‌شود. در این میان، نظرات و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری درباره بورس می‌تواند تأثیرات عمیقی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بگذارد.

در طول دوره‌های گذشته، بازار سرمایه همواره با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی مواجه بوده است. از یک سو، نوسانات شدید و عدم ثبات در این بازار باعث نگرانی‌های فراوانی شده و از سوی دیگر، پتانسیل رشد و توسعه اقتصادی از طریق بورس همچنان مورد توجه قرار دارد. به همین دلیل، اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری درباره بورس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در اینجا به بررسی جزئیات اظهارات و برنامه‌های هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس می‌پردازیم.

خبر مرتبط
سوتی عجیب تیم انتخاباتی جلیلی + عکس
سوتی عجیب تیم انتخاباتی جلیلی + عکس

هواداران سعید جلیلی، با انتشار یک پوستر با تصویر همسر شهید «حمید باکری» مدعی شدند که همسر شهید «مهدی باکری» از سعید جلیلی در انتخابات حمایت کرده است!

دیدگاه بورسی مسعود پزشکیان

دیدگاه‌های بورسی مسعود پزشکیان به توییت‌های او در شبکه ایکس (توییتر سابق) خلاصه می‌‎‌شود. نکته جالب توجه اینجاست که نخستین توییت‌های پزشکیان درمورد بازار سرمایه بود.

مسعود پزشکیان نوشت:

  • بورس اوراق بهادار تهران بدترین دوران خود را در ۴ سال گذشته سپری کرده است. مشکل بورس همان مشکل اقتصاد کشور است. دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌های بین‌المللی. قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود اما بحران ۳ سال کامل ادامه یافت.
  • برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت.
  • قرار بود از بورس حمایت کنید نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.

همچنین وی چند روز بعد در پاسخ به یکی از کاربران درباره وضعیت بورس، نوشت:

گسترش بازار سرمایه و مهیا ساختن مشارکت حداکثری بخش خصوصی، تحقق بخشی از شعار «مردمی کردن اقتصاد» ایران است. از این بازار عمیقاً حمایت می‌کنم. عدالت محوری از شعارهای دولت من #برای_ایران است. این شعار کمترین تعارضی با اقتصاد بازار ندارد؛ البته بازار رقابتی و نه بازار انحصار.

حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس

پزشکیان این روزها بیش از هر زمان دیگری به پاستور نزدیک شده است

دیدگاه بورسی قالیباف

محمدباقر قالیباف دیگر فردی بود که در حوزه بازار سرمایه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. وی پیش از آغاز انتخابات نیز جلسه‌ای با برخی فعالان بازار سرمایه برگزار کرد و دیدگاه‌های آنها را شنید.

وی پس از این جلسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

امروز برای چندمین بار در جلسهٔ حضوری، دغدغه‌های فعالان ارشد بازار سرمایه را شنیدم. توجه به بازار اولیه در #بورس و تأمین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود.

پس از این اتفاقات، قالیباف روز جمعه در میزگرد اقتصادی شبکه یک حاضر شد و در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع بازار سرمایه نیز اشاره کرد که صحبت‌های او را در زیر می‌خوانید:

  • بورس بهترین جایی است که اقتصاد کشور را پیش بینی پذیر می‌کند. بورس بهترین جایی است که اقتصاد کشور را پیش بینی پذیر می کند.
  • مهمترین هدف من برای رفع چالش‌های اقتصادی پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد است. بورس حتما بهترین جای نظام تأمین مالی است و بعضی کارهای بانک در این بخش را باید وارد بورس کنیم.
  • وقتی دولت در بورس مداخله نکند و قیمت‌گذاری دستوری نکند، بورس می‌تواند به کار خود ادامه دهد.
  • بدون بازار ثانویه نمی‌توان بازار اولیه را رونق داد، از سیاست‌های قطعی ما اصلاحات ساختاری در نهاد بورس است. از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز می کنیم.
  • دولت درحال نابود کردن بورس با سودهای بالای بانک‌هاست.
برنامه انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف که رئیس مجلس است و اکنون سودای ریاست جمهوری در سر دارد

دیدگاه بورسی امیرحسین قاضی زاده هاشمی

دیگر نامزدی که به اظهار نظر درباره بازار سرمایه پرداخته، امیرحسین قاضی زاده هاشمی است.

وی هفته گذشته در برنامه تلویزیونی صف اول گفت: نوسانات بازار بورس حاصل تعارض منافع است. وقتی بخشی از دولت منافع آن در این شرکت‌های خصولتی است، تضاد منافع شکل می‌گیرد. باید مردم سهام‌داران این شرکت‌ها باشند.

همچنین او روز گذشته نیز طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه، صحبت‌های مفصلی درباره بازار سرمایه انجام داد که اظهارات این نامزد انتخابات چهاردهم را در زیر می‌خوانید:

  • افت و رشد بازار سرمایه ناشی از انتظارات و بر مبنای اعتماد است. اگر اعتماد وجود داشته باشد، نقدینگی به سمت بورس می‌آید و بازار رشد می‌کند، اما اگر ناامیدی باشد، کسی هم رغبت به سرمایه گذاری در بورس ندارد.
  • سیاست غلط دولت می‌تواند بازار را یک شبه نابود کند. همان اصلاح سیاست غلط در سه روز می‌تواند بورس را اصلاح کند.
  • کسی با مفهوم انتظارات در بورس آشنا باشد، باید بداند که بازار سرمایه بر اساس اعتماد و عدم اعتماد است.
  • رئیس جمهور می‌تواند حقوقی‌ها را مکلف کند که منابع را از بازار سرمایه خارج نکنند و آن را به سمت صندوق تثبیت بازار ببرند. این کار کم‌کم باعث رشد #بورس می‌شود.
  • البته الان بازار سرمایه به زمان بیشتری احتیاج دارد و نباید درمورد بورس وعده نادرست داد.
  • بسته من در بورس شامل دو بخش است؛ یک بخش آن، پیش بینی پذیری اقتصاد است که می‌خواهیم در یک بازه زمانی مشخص، همه اتفاقات پیش بینی پذیر باشد؛ حتی تورم، نرخ بهره، نرخ خوراک ها و …
  • اقدام دوم، تقویت بورس با وارد کردن شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه است. ما باید شرکت‌های دولتی مانند شرکت آب، برق، گاز، نفت و … را نیز وارد بازار سرمایه کنیم.
  • ما در بنیاد شهید، دارایی‎هایی که متعلق به مردم بود را به آنها تحویل دادیم و در سهام عدالت هم باید همین کار را انجام بدهیم.
  • سومین مورد اینکه، شرکت‌های ضعیف و ذی‌نفعان خرد نقش‌شان در بازار سرمایه پایین است و ذی‌نفعان بزرگ تعیین کننده بورس هستند و باید کاری کرد که نقش آنها پررنگ‌تر شود.
  • بازار سرمایه یک بازار عرضه و تقاضاست و نباید رانت مخصوص یک عده باشد. درست است که نباید دولت در بازار سرمایه دخالت کند، اما باید حمایتش را از این بازار داشته باشد.
نشست خبری امیرحسین قاضی زاده هاشمی

نشست خبری امیرحسین قاضی زاده هاشمی با اصحاب رسانه

*مصطفی پورمحمدی و سعید جلیلی در تبلیغات مربوط به دوره چهاردهم ریاست جمهوری فعلاً صحبتی درمورد بورس انجام نداده‌اند. 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ