تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۱
کد خبر : 131814

معرفی انواع مکمل سوخت خودرو

معرفی انواع مکمل سوخت خودرو
شهر پلاس: آخرین باری که از بنزین سوپر استفاده کردید چه زمانی بود؟ آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که سوخت بهتری را برای خودروی خود انتخاب کنید؟ در ادامه به معرفی مکمل سوخت خودرو، انواع مختلف آن، کاربرد و اهمیت استفاده از آن خواهیم پرداخت.

به گزارش شهر پلاس به نقل از اقتصادآنلاین، مکمل‌های سوخت به شما امکان می‌دهند تا برخی ویژگی‌های مشخص بنزین را بهبود بخشید. این مواد می‌توانند به ویژه برای خودروهای قدیمی، دیزلی و در شرایط آب و هوایی خاص مفید باشند. البته قبل از استفاده از مکمل سوخت خودرو باید برخی موارد را در نظر بگیرید. به دلیل گزینه‌های متنوع موجود در بازار، انتخاب مکمل درست و باکیفیت کار نسبتاً دشواری خواهد بود و حتی گزینه نادرست ممکن است به آسیب دیدن خودرو منجر شود. در ادامه به معرفی مکمل سوخت خودرو، انواع مختلف آن، کاربرد و اهمیت استفاده از آن خواهیم پرداخت.

مکمل سوخت ماشین چیست؟

مکمل‌ها سوخت همان ترکیبی را دارند که در داخل باک خودرو ریخته می‌شود. کاربرد این مواد، همان‌طور که اسمشان نشان می‌دهد، افزودن ترکیباتی مانند پاک‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها و بهبوددهنده‌های عملکرد به سوخت است. این نکته مهم است که صرف‌نظر از تبلیغات پمپ‌بنزین‌ها، مکمل‌های سوخت نمی‌توانند عملکرد بنزین‌های باکیفیت پالایشگاهی با فرمول‌های ویژه را تکرار کنند. بنابراین، ضروری است در ابتدا از سوخت باکیفیت برای خودروی خود استفاده کنید.

مسلما تغییر در پیشرانه خودرو هزینه‌بر خواهد بود. به همین دلیل، استفاده از مکمل‌های سوخت می‌تواند به مالکان خودروها در حل برخی مشکلات و حتی کاهش هزینه‌های نگهداری کمک کند. این مواد امکان رفع مشکلات پیشرانه بدون تعویض قطعات را فراهم می‌سازند.

مکمل‌های سوخت می‌توانند مشکلات مربوط به حرکت بنزین در سیستم سوخت‌رسانی را تا حدی مرتفع کنند. عوامل پاک‌کننده موجود در این مواد می‌توانند با سوخت ترکیب شوند تا ذرات سنگین را از سطوح جدا کرده و اصطکاک را کاهش دهند، که این امر به معنی بهبود جریان سوخت خواهد بود. قطعاتی همچون انژکتور و سوپاپ نیز باید کاملاً آزادانه کار کنند و پاک کردن سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند این موضوع را تضمین کند.

بنابراین، استفاده از مکمل‌های سوخت می‌تواند راهکاری مقرون به صرفه برای حل برخی مشکلات خودرو و بهبود عملکرد آن باشد.

علاوه بر مکمل‌های سوخت، روان‌کارها نیز نقش مشابهی در کمک به قطعات خودرو برای بهبود عملکرد آنها ایفا می‌کنند. این مواد به قطعات کمک میکنند تا با کمترین اصطکاک و سایش حرکت کنند.

مکمل‌های سوخت خودرو وظایف متنوع دیگری نیز بر عهده دارند. آنها می‌توانند از یخ‌زدگی سوخت جلوگیری کنند، اکتان بنزین را بهبود دهند و از کاهش کیفیت سوخت با گذشت زمان پیشگیری کنند. انواع متنوعی از این مکمل‌ها وجود دارند که برخی از آنها مخصوصاً برای خودروهای آفرود طراحی شده‌اند. همچنین برخی مکمل‌ها برای شرایط آب و هوایی خاص مانند هوای سرد و مرطوب ساخته می‌شوند. با این حال، اکثر مکمل‌های سوخت برای استفاده در تمامی انواع خودروها مناسب هستند.

انواع مختلف مکمل سوخت خودرو

مزایای استفاده از مکمل‌های سوخت خودرو بسیار گسترده است. این مواد میتوانند به دو دسته اصلی تقسیم شوند: بهبود دهنده‌های عملکرد پیشرانه و پایدارکننده‌های سوخت.

مکمل‌های نوع اول، عملکرد سوخت خودرو را بهبود میبخشند. این بهبود میتواند از طریق پاکسازی سیستم سوخت‌رسانی انجام شود. این مواد با از بین بردن رسوبات و آلودگی‌های سیستم سوخت‌رسانی، کارکرد موتور را بهبود میبخشند.

پایدارکننده‌های سوخت نیز مستقیماً با سوخت در تماس هستند و از کاهش کیفیت آن با گذشت زمان جلوگیری میکنند. این دسته از مکمل‌ها از اکسیداسیون و تغییرات شیمیایی سوخت در طول زمان پیشگیری میکنند و باعث حفظ کیفیت سوخت میشوند.

پایدار کننده‌های سوخت

درصورتی‌که یک خودرو به مدت طولانی پارک شده باشد، استارت دوباره آن با سختی همراه خواهد بود. بنزین موجود در باک خودرو می‌تواند با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده باشد. اما همان‌طور که گفته شد، پایدار کننده سوخت به حفظ کیفیت آن کمک می‌کند. این مواد برای خودروهایی طراحی شده‌اند که به مدت طولانی استفاده نمی‌شوند. خودروهای مخصوص فصل‌های گوناگون همچون نمونه‌های تفریحی، ژنراتورها و… جزو چنین محصولاتی هستند. این مکمل‌ها از جدا شدن بنزین و آب جلوگیری می‌کنند.

زمانی که سوخت پس از مدتی بلا استفاده ماندن جدا شود، باعث استارت سخت خودرو و خوردگی پیشرانه خواهد شد. پایدار کننده این فرایند را مسدود کرده و به حفظ ترکیب سوخت در طول زمان کمک می‌کند. اگر سوخت شما به مدت یک ماه یا بیشتر در باک باقی می‌ماند، استفاده از پایدار کننده به ویژه در هوای سرد توصیه می‌شود.

افزایش دهنده اکتان

تا قبل از دهه ۷۰ میلادی، سرب جزو افزودنی‌های بنزین بود اما زمانی که مضرات این ماده آشکار شد استفاده از آن نیز ممنوع گردید. برخی افراد هنوز به دنبال سوختی با اکتان بالا هستند، صرف‌نظر از اینکه چنین امری منطقی باشد یا نباشد. بنزین با اکتان بالا می‌تواند نسبت تراکم را افزایش دهند و زمانی که نسبت تراکم بیشتر باشد هوای بیشتری در سیلندرها وجود خواهد داشت. این امر انفجار قوی‌تری را رقم می‌زند. سطح اکتان بنزین نشان دهنده میزان تراکم مخلوط سوخت و هوا قبل از اشتعال است.

پیشرانه‌ها معمولاً برای کار کردن با اکتان خاصی از سوخت طراحی شده‌اند. اکتان پایین‌تر می‌تواند باعث اشتعال زودهنگام سوخت تحت‌فشار شود. موج شوک حاصل از این فشار زودهنگام با موج مشابهی که حاصل جرقه شمع است ترکیب می‌شود و نتیجه آن می‌تواند صدای ناک یا ضربه باشد که کاهش کارایی خودرو را در پی خواهد داشت. استفاده از اتانول یکی از راه‌های بهبود اکتان بنزین است. تا زمانی که خبری از ناک یا ضربه در پیشرانه نیست احتمالاً نیازی به افزودن افزایش دهنده اکتان نخواهد بود. برخی خودروهای قدیمی از پیشرانه‌هایی با نسبت تراکم بالا استفاده می‌کنند و این مکمل‌های سوخت برای آن‌ها مفید خواهد بود. از دیگر خودروهایی که می‌توانند چنین موادی را استفاده کنند می‌توان به خودروهای اسپرت و لوکس سطح بالا اشاره کرد. این مواد همچنین می‌توانند دارای خاصیت روان کنندگی باشند که به کاهش استهلاک قطعات و دمای پیشرانه کمک می‌کند.

ضدیخ لوله‌های سوخت

در آب‌وهوای بسیار سرد، یخ‌زدن سوخت امری طبیعی خواهد بود. استفاده از افزودنی‌های ضدیخ سوخت می‌تواند از یخ‌زدگی سوخت جلوگیری کند. این افزودنی‌ها معمولاً بر پایه الکل ساخته می‌شوند، اگرچه برخی نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که آب را جذب کرده و آن را به صورت ایمن وارد موتور می‌کنند. این نوع افزودنی‌ها می‌توانند برای خودروهایی که از بنزین بدون اتانول استفاده می‌کنند مفید باشند. همچنین خودروهای دیزلی نیز می‌توانند از این افزودنی‌ها بیشترین بهره را ببرند.

پاک‌کننده انژکتور سوخت

سوخت خودرو در انژکتورها تحت فشار وارد محفظه احتراق می‌شود. این انژکتورها با کنترل‌های الکترونیکی، سوخت را به صورت بهینه اسپری می‌کنند تا ترکیب مناسبی از سوخت و هوا برای احتراق ایجاد شود. زمانی که انژکتورها مسدود شوند، فرآیند احتراق با مشکل مواجه شده و می‌تواند به عملکرد نامطلوب یا توقف موتور منجر شود. این مشکلات در هوای سرد بیشتر بروز می‌کنند.

استفاده از افزودنی‌های سوخت مناسب می‌تواند به تمیز کردن و نگهداری انژکتورها کمک کند. برخی از این افزودنی‌ها حتی قادر به جدا کردن ذرات آلاینده از داخل انژکتورها هستند. بنابراین، استفاده از این افزودنی‌ها در شرایط آب و هوایی سرد می‌تواند به بهبود عملکرد موتور و جلوگیری از مشکلات ناشی از یخ‌زدگی سوخت کمک کند.

مکمل حاوی اتانول

بنزین حاوی اتانول مزایای قابل توجهی دارد که موجب استفاده گسترده از آن در آمریکا شده است. اگرچه این سوخت مخلوط در بیش از ۹۸٪ بنزین ارائه شده در آمریکا حضور دارد، اما به معنی نبود هرگونه مشکل برای پیشرانه خودروها نیست.

مهم‌ترین مزیت اتانول، کاهش میزان آلایندگی و ذرات آلاینده مانند کربن مونواکسید است. همچنین، این سوخت‌ها از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آیند و از این جهت برای محیط‌زیست مضر نیستند. با این حال، یکی از مشکلات این سوخت‌ها، تمایل آن‌ها به جذب رطوبت از هوا است که باعث جداشدن بیشتر سوخت و آب از یکدیگر می‌شود. علاوه بر این، برخی از پیشرانه‌های قدیمی‌تر قادر به استفاده از سوخت‌های حاوی اتانول نیستند.

در این راستا، استفاده از مکمل‌های سوخت حاوی اتانول می‌تواند مفید باشد. این مکمل‌ها به پایدارسازی بنزین و تمیزکردن پیشرانه کمک می‌کنند و می‌توانند برخی از مشکلات ناشی از استفاده از سوخت‌های حاوی اتانول را تا حد زیادی برطرف نمایند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ