شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
کد خبر : 11336

معاملات کد به کد چیست؟

در بازار سرمایه ایران، سهامداران می‌توانند حقوقی یا حقیقی باشند و هر سهم ممکن است چندین سهامدار حقوقی داشته باشد .معمولاً سهامداران حقوقی برای انجام معاملات خود چندین کد حقیقی هم دارند که با استفاده از این کدها می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش صادر کنند. در این مواقع زمانی سیگنال خرید صادر می‌شود که سهامداران

در بازار سرمایه ایران، سهامداران می‌توانند حقوقی یا حقیقی باشند و هر سهم ممکن است چندین سهامدار حقوقی داشته باشد .معمولاً سهامداران حقوقی برای انجام معاملات خود چندین کد حقیقی هم دارند که با استفاده از این کدها می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش صادر کنند. در این مواقع زمانی سیگنال خرید صادر می‌شود که سهامداران حقوقی با کد حقوقی خود سهم بفروشند و با کد حقیقی خود شروع به خریداری سهم کنند. در زمان انجام اینگونه معاملات که به معاملات کد به کد معروف هستند، قیمت سهم کاهش می‌یابد و سهامدار حقوقی بعد از کاهش قیمت سهم با کد حقوقی شروع به خرید سهم در بازار می‌کنند. این حرکت حقوقی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که احتمال می‌رود سهامدار حقوقی برای سهم برنامه‌های خاصی دارد.

نکاتی درباره معاملات کد به کد

برای اینکه متوجه شوید در سهمی معامله کد به کد اتفاق افتاده است یا نه می‌توانید ریز معاملات روزانه هر نماد را در صفحه مربوط به هر نماد در سایت tsetmc.com مشاهده کنید. اگر در سهمی معامله کد به کد انجام شده باشد، می‌توانید با چک کردن معامله‌های مربوط به آن سهم متوجه آن شوید.

در معامله روزانه سهام، وقتی که در زمان‌های خاص حجم معامله‌ها یک‌باره و به طور غیرعادی افزایش پیدا می‌کند، باید این موضوع بررسی شود که معامله کد به کد رخ داده است یا خیر.

برای توضیح معامله کد به کد به مثالی از سهم « رتاپ » در ۲۰ آبان ۱۳۹۳ رجوع می‌کنیم.

معاملات کد به کد

 در سهم رتاپ با حجم عادی کم‌تر از ۱ میلیون، حجم معاملات در روز ۲۰ آبان سال ۹۳ افزایش یافت. برای آنکه مشخصات سهم در آن روز کاری نمایان شود. روی تاریخ سهم دبل کلیک می‌کنیم تا بتوانیم دقیق‌تر معاملات آن را بررسی نماییم.

معاملات کد به کد
معاملات کد به کد چیست؟ 4

با کلیک روی قسمت اطلاعات تکمیلی در پنجره‌ای که باز می‌شود، ریز معاملات را انتخاب کنید تا ریز معاملات به نمایش درآیند یا در قسمت سابقه سربرگ معاملات می‌توانید ریز معاملات روز های قبل را مشاهده کنید.

همانطور که در تصویر مشخص است، حجم معامله‌های مشخص شده، توسط حقوقی‌ها خریداری شده است و در ظاهر اینگونه به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از نزول بیشتر قیمت سهم، کد حقوقی از سهم حمایت کرده و اقدام به خرید کرده است که موجب افزایش تقاضا در سهم شود.

در صورتی که ثابت شود معامله کد به کد در سهم رخ داده، مشخص می‌شود که بازیگردان سهم با کد حقیقی فروشنده بوده و با کد حقوقی خریدار و این احتمال از نزول سهام در روزهای بعد و سیگنال فروش خبر می‌دهد.

کد به کد کنندگان قصد فریب سهامداران را دارند تا بتوانند مقدار سهام مدنظرشان را به دست آورند یا در حال جابه جایی سهام خود برای شروع حرکت مد نظرشان هستند.

معاملات کد به کد
معاملات کد به کد چیست؟ 5

 زمانی کد به کد تائید می‌شود که حجم‌های یکسان در زمان یکسان معامله شده باشد. قبل از شروع کد به کد در معامله ۱۲۸، معاملات سهام، روال عادی خود را سپری می‌کرد.

با تائید معامله کد به کد، پیش‌بینی می‌شود که سهامدار حقوقی برای سهم برنامه‌های خاصی دارد. هدف این نوع کد به ‌کد، نزول قیمت سهم و خرید در قیمت‌های پایین است.

مثال دیگر برای کد به کد نماد « شپدیس » است که حقوقی فروشنده بوده و به‌ اصطلاح سهم را خالی کرده است.

معاملات کد به کد
معاملات کد به کد چیست؟ 6

حالات مختلف معامله کد به کد

 حالت‌های مختلف کد به کد کردن سهام یک شرکت عبارتند از:

  • کد به کد از حقیقی به حقیقی
  • کد به کد از حقوقی به حقیقی
  • کد به کد از حقوقی به حقوقی
  • کد به کد از حقیقی به حقوقی

یکی از مهم ترین حالات کد به کد کردن در سهم از حقوقی به حقیقی است که معمولا با یک هدف خاص در سهم صورت می گیرد. هر یک از حالات معامله کد به کد نشانگر شرایط خاصی هستند که باید به آن توجه داشت. برای مثال، فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی نشانگر سیگنال خرید و فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی، نشانگر سیگنال فروش است.

همچنین وقتی خرید و فروش با کد حقوقی یا خرید و فروش با کد حقیقی رخ می‌دهد، موقعیت حمایتی و مقاومتی سهم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

زمانی می‌توان گفت که درصد نزولی بودن سیگنال قدرت گرفته است که یک حقیقی فروشنده و چندین نفر خریدار باشند.

باتوجه به اینکه کد به کد در سطوح حمایت یا مقاومت صورت گرفته باشد، قابل اهمیت است، زیرا که کد به کد کارمزد دارد و از جیب بازیگردان مقداری پول خارج می‌شود. زمانی که معامله بین عده‌ای خاص انجام شده باشد و تعداد خریدار و فروشنده نیز دارای تغییراتی باشند، نشان دهنده آن است که در سهم معامله کد به کد رخ داده است.

کد به کد سهام در معاملات می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند به همین خاطر توصیه می‌شود زمانی که به دنبال یافتن سیگنال خرید یا فروش در سهم هستید، حتماً معاملات سهم را رصد کنید و هرگاه به این نتیجه رسیدید که در نمادی کد به ‌کد سهام انجام شده است، آن سهم می‌تواند موقعیت مناسبی برای خرید یا فروش داشته باشد.

تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی

۱- معاملات کد به کد دارای کارمزد هستند ولی در معاملات بلوکی کارمزدی پرداخت نمی‌شود. بر همین اساس کد به کد دارای اهمیت بیشتری است.

۲- در معاملات کد به کد چندین معامله در یک زمان یکسان و معمولاً با حجم یکسان و مبلغ یکسان انجام می‌شود ولی در بلوکی در یک ثانیه یک معامله با حجم بسیار بالا انجام می‌گیرد.

۳- معاملات کد به کد به منظور هدف خاصی برای سهم انجام می‌شود ولی معامله بلوکی اکثرا به منظور شاخص‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان