تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 133142

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

محدودیت دامنه نوسان متهم اصلی وضعیت بحرانی بازار سرمایه/ بورس تا کجا افت می‌کند؟

محدودیت دامنه نوسان متهم اصلی وضعیت بحرانی بازار سرمایه/ بورس تا کجا افت می‌کند؟
بورس این روزها وضعیت خوبی ندارد و گروهی از فعالان بازار سرمایه، محدودیت دامنه نوسان را متهم اصلی وضعیت بحرانی این روزها می‌دانند.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه در روزهای اخیر با شرایطی بحرانی و نوسانات شدید مواجه شده؛ محدودیت دامنه نوسان که به عنوان راهکاری برای کنترل هیجانات بازار در نظر گرفته شده بود، اکنون به یکی از عوامل نگرانی و ترس در میان سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، انتظارات از رئیس جمهور آینده برای نجات بازار سرمایه افزایش یافته است.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس با بیان اینکه ادامه محدودیت دامنه نوسان باعث ایجاد ترس و نگرانی شده است و شاید بتوان دامنه نوسان را به شرایط قبلی یا غیر از وضعیت کنونی تبدیل کرد، گفت: کاهش دامنه نوسان احتمالا آثار موقت مدنظر را در همان روزهای ابتدایی داشته و توانسته باشد هیجانات را کنترل کند و بتوانیم آن‌ را قابل قبول بدانیم اما تصمیم به ادامه و تداوم آن مشخص نیست به چه دلیلی صورت گرفته است و آیا کماکان مسئولان وضعیت بازار را بحرانی می‌دانند و تصور می‌کنند تهدیدهایی بازار را با خطر روبه‌رو می‌کند؟!

وی در ادامه به ریزش بازار در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: از لحاظ تکنیکالی شاید احتمال اینکه شاخص کل تا محدوده یک میلیون و 952 هزار واحد ریزش کند، وجود داشته باشد اما دلیل بنیادی و فاندامنتال برای ریزش بازار واقعا وجود ندارد.

دلیل محکمی برای ریزش بازار وجود ندارد

عمیدی ادامه داد: با توجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی که در آن چنین عنوان شده است که نرخ سود سپرده‌ها به 22 و نیم درصد در مورد بانک‌های سپرده‌پذیر بازگردد و بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود و احتمال اینکه برای اوراق اخزا بازه‌های بالاتر را شاهد نباشیم و صندوق‌ها نیز مکلف شوند، نرخ‌ بازدهی سالانه حوالی 22 و نیم درصد داشته باشند، شاهد این باشیم که خطر و رقابت سود سپرده‌ها برای بازار برطرف شود. بنابراین جز جو منفی که حاصل از محدودیت دامنه نوسان است، دلیل محکمی برای ریزش بازار وجود ندارد.

وی همچنین به انتظارات از رئیس جمهور آینده اشاره کرد و افزود: امیدواریم موضوع بازار سرمایه به تمسخر و شوخی گرفته نشود و مشابه آنچه در قبل شاهدش بودیم که بازار سرمایه اولویت اول که هیچ، اولویت آخر دولت هم نبود، با این بازار رفتار نشود و این‌بار نگاه کارشناسی به بازار سرمایه وجود داشته باشد. چون این بازار می‌تواند ظرفیت‌های خوبی به غیر از تامین مالی، برای دولت داشته باشد و از طریق گسترش آن می‌توان خیلی از موانع اقتصادی را به کمک بازار سرمایه حل کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با مطرح کردن پتانسیل پذیرش برخی شرکت‌های بورسی در بازارهای جهانی، عنوان کرد: برای مثال صنعت ملی مس واقعا یکی از آن شرکت‌هایی است که ظرفیت معامله در بورس‌های معتبر دنیا را دارد. همچنین فراتر از این، بحث اوراق و تامین مالی است و در این خصوص نیز ظرفیت یکسری از شرکت‌های ما خیلی بالا است و باید کاری کرد تا در مجامع بین المللی و بزرگ ظرفیت سرمایه‌پذیری کشور بالا رود.

همکاری سه جانه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس عامل بازگشت بازارسرمایه به تعادل بورس هفته اول اردیبهشت 1401 چه می شود؟

دولت نباید بازار سرمایه را قلک ببیند

عمیدی با تصریح اینکه ورود پول‌های قوی بهانه دولت در اکثریت بودن برای رقم زدن هر اتفاقی در بازار سرمایه را می‌گیرد، ادامه داد: دولت بایستی زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های خوب در بازار سرمایه را مهیا کتد. اگر پای پول‌های بزرگ در بازار سرمایه کوچک ما باز شود، واقعاً یکی از بزرگ‌ترین فرایندهای اقتصادی شکل خواهد گرفت. چه اشکالی داره که پول‌های قوی، خوب و پاک از جاهای متفاوت دنیا در بازار ما سرمایه گذاری کنند.

وی نکته بعدی در خصوص انتظارات از دولت بعدی را اصلاح نگاه دولت به بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: دولت نباید بازار سرمایه را به مثابه قلک ببیند و هرگاه گرفتار تامین مالی شد، اوراق خود را در بازار بفروشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بانک مرکزی برای فروش اوراق و هر فرآیند فروش یا تامین مالی، بایستی بازارساز ایجاد کند تا نظم و تعادل بازار سرمایه از جهت بازدهی‌ها از بین نرود و این مستلزم یک تیم قوی در راس شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و روابط قوی و خوب بانک مرکزی و شورای عالی بورس است که ما اکنون شاهد آن نیستیم.

عمیدی اظهار نظرهای عمومی و تیتروار در مورد حمایت از بازار سرمایه را بی‌اثر توصیف کرد و گفت: امروز به مرحله‌ای رسیدیم که تمام بازار سرمایه متاسفانه دست‌خوش حملات متفاوت از هر جهت قرار گرفته است و مسئولیت رئیس جمهور بعدی در تعیین تیم اقتصادی و به تبع آن تیم بازار سرمایه خیلی مهم است.

مسائل بازار سرمایه با اخبار مثبت حل نمی‌شود

وی در ادامه به بحث تجدید ارزش‌گذاری و ارزیابی حول پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و خودرویی‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: این خبرها معمولاً بنا به جو بازار سرمایه، اثرگذاری خاص خود را دارد، اما در این مقطع فعلی خیر!، حتی شاید عمر مفید تاثیر مثبت این خبر، بیشتر از یکی دو روز نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه مسئله مهم بازار سرمایه را بحث منطقی شدن نرخ سود سپرده بانکی و به‌تبع آن نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت و بازدهی اخزا دانست و ادامه داد: حتماً باید سازمان فکری به حال این قضیه کند و مسئله دوم ورود نقدینگی شارپ به بازار است.

عمیدی ورود نقدینگی شارپ را راهکار برون رفت از اصلاح بازار و رشد بازار از کف کنونی معرفی کرد و افزود: معتقدم در وضعیت کنونی فقط جریان نقدینگی شارپ و پول مناسب می‌تواند فضای بازار را بهبود بخشد و بایستی برای تحقق این مهم، تمام ظرفیت‌های لازم در صندوق‌های تثبیت، صندوق‌های توسعه درهماهنگی با سایر حقوقی‌ها در جهت ورود نقدینگی به بازار به کار گرفته شود.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ